login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Jaartallen

Offline michielvsb - 25/07/2006 13:17
Avatar van michielvsbHTML interesse Hey allemaal,

Ik heb een database met allemaal (foto)albums. Deze bevatten allemaal een jaartal. Dus ik heb bijvoorbeeld:

[ID] [NAAM] [JAAR] [MAP]
1 KERST 2006 kerst/
2 PASEN 2006 pasen/
3 ZEE 2003 zee/
4 BIRTH 2005 birth/

Nu wil ik dat er het volgende komt:

2006 (2)
Kerst
Pasen
2005 (1)
Birth
2003 (1)
Zee

Het fotoalbum script heb ik al, maar nu is het probleem:
Alle verschillende jaartallen moeten in aflopende volgorde (nieuwste eerst) geplaatst worden. Elk jaar mag er dus maar één keer komen. Telkens onder dat jaar moeten de verschillende jaartallen komen. Hoe zouden jullie dit oplossen. Ik zie er een beetje tegen op om het zo te doen:

if (isset(2006))....
if (isset(2005))....
...

Omdat als ik dan foto's van vroeger wil toevoegen (1995) moet ik dat bijvoegen. Het is de bedoeling dat het foto's toevoegen via een adminpanel gebeurd. Wat ook kan is, dat je 2 tabellen gaat aanmaken. Eentje met alle fotoalbums, en eentje met alle verschillende jaartallen. Bij het toevoegen ga je dan kijken of dat jaartal al in de tabel met jaartallen verschenen is, zoja, voeg geen record toe in die tabel, zonee voeg dat jaar bij in die tabel. Wat vinden jullie het meest praktische?

Alvast bedankt,

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Dolfje - 25/07/2006 13:25
Avatar van Dolfje Gouden medailleGouden medailleGouden medaille

PHP ver gevorderde
Met een mysql_query allemaal ordenen op het jaar en kan kijken als het vorige jaartal gelijk is aan het volgende. Is dat zo, gewoon uitprinten. Anders eerst het jaar uitprinten.
Offline haytjes - 25/07/2006 13:28 (laatste wijziging 25/07/2006 13:30)
Avatar van haytjes Gouden medailleGouden medaille

JS gevorderde
lees anders dit een keer aandachtig: http://www.site...p;id=15814

Het is ongeveer hetzelfde. Ik heb dan op het einde een script gepost. Dit hoef je maar een beetje te veranderen en je bent waar jij wilt zijn;-)
Offline michielvsb - 25/07/2006 13:34 (laatste wijziging 25/07/2006 13:36)
Avatar van michielvsb HTML interesse Edit: Ik bots al. Er mag geen array zijn die je mannueel moet aanpassen. Alles moet met de tabel te doen zijn, dus kijken welke en hoeveel jaren er zijn.

Ok, ik zal het proberen. Het probleem is dus wel dat er meerdere fotoalbums onder hetzelfde jaar bestaan, en de jaren dus maar eenmaal mogen verschijnen.
Offline Xtent - 25/07/2006 13:47 (laatste wijziging 25/07/2006 13:49)
Avatar van Xtent Onbekend Ik denk dat dit je wel wat zal helpen.

  1. <?php
  2. $jaar = '';
  3. $query = mysql_query("SELECT * FROM TABEL_NAAM ORDER by jaar DESC") or die (mysql_error());
  4. while($row = mysql_fetch_assoc($query)) {
  5. if($jaar != $row['jaar']) {
  6. echo $row['jaar'].'<br>';
  7. $jaar = $row['jaar'];
  8. }
  9. echo $row['naam'].'<br>';
  10. }
  11. ?>


Heb dit gewoon even snel geschreven dus ga niet klagen als het een beetje fout is 
Offline michielvsb - 25/07/2006 14:07
Avatar van michielvsb HTML interesse Dit is het gewoon! Thx!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s