login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

mysql werkt niet na installatie

Offline Musicman - 18/06/2006 17:35
Avatar van MusicmanNieuw lid Platform : windows
server : IIS (xp pro)
geïnstalleerde prog.talen : ASP & PHP
versie mysql : laatste beschikbare versie dat te downloaden was.
(Is bestemd voor locale ontwikkelingfase en niet als server voor het internet. )

Hallo,
ASP gebruik reeds ik enige tijd, sinds kort leer ik PHP en dien dus ook mysql te installeren.
Dit is gebeud met de "MySQL Server Instance Config Wizard" van MySql zelf. Enkel na installatie krijg ik het niet aan de praat !
Phpmyadmin geeft onmiddellijk een fout op bij het openen van de index-pagina : "kan geen mysql extensies inladen"

Bij die wizard heb ik de keuze gemaakt om hem de standaardopties te laten installeren. Dan moest ik niets instellen.
Nu heb ik geen benul waar ik moet beginnen te zoeken !

:'(

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Lemon - 18/06/2006 17:39 (laatste wijziging 18/06/2006 17:40)
Avatar van Lemon PHP expert http://www.apachemysqlphp.com/

m.a.w. gooi die IIS weg. Das rommel
Offline ikkedikke - 18/06/2006 18:16
Avatar van ikkedikke PHP expert @lemon: Daar ligt het niet eens aan, laat staan dat hij het wil.

Je moet in de configuratie van php de mysql extensie inladen.
de ; voor "extension=php_mysql.dll" weglaten.
Offline Musicman - 18/06/2006 19:40
Avatar van Musicman Nieuw lid @ Lemon : Sorry ik heb IIS nodig om ASP te draaien.

@ ikkedikke : Thnx maar hoe graak ik in de configuratie van PHP ?
Heb in de map van PHP gekeken en vindt het daar niet. Bij de Instellingen/configuratiescherm ook niks gevonden.
(PHP 5 is geïnstalleerd met php-5.1.4-installer.exe)
Offline ikkedikke - 19/06/2006 17:11
Avatar van ikkedikke PHP expert je kan simpelweg ff zoeken naar php.ini. Je kan ook even phpinfo() raadplegen, daar staat die ook tussen als het goed is.
Offline sjak - 19/06/2006 17:58
Avatar van sjak HTML interesse php.ini in je windows map
Offline Musicman - 19/06/2006 18:32
Avatar van Musicman Nieuw lid Volgende foutmelding : PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library './php_mysql.dll' - Kan opgegeven module niet vinden. in Unknown on line 0

Heb op schijf C laten zoeken en is niet te vinden.
Via google laten zoeken en kwam te ontdekken dat dit een algemeen probleem is ! Nu verder uitpluizen.
Offline nemesiskoen - 19/06/2006 18:39 (laatste wijziging 19/06/2006 18:40)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Nja Lemon, dat slaat natuurlijk nergens op. Apache kan nog altijd geen ASP(.NET) parsen.

@Musicman: hier kan je dat bestand downloaden. Zet het eens in je map 'php' en zie wat dat geeft.
Offline Musicman - 19/06/2006 18:59 (laatste wijziging 20/06/2006 01:56)
Avatar van Musicman Nieuw lid Ok na het langdurig lezen van de installatie en op verschillende forums bleken de meeste problemen met de windows installer te zijn.

Dus heb ik de handleiding ter harte genomen en de FUll package gedownload, daar zitten alle dll's in en andere dingen. De installer is goed om php eens uit te testen, niet om serieuzere zaken mee te doen.
Nu herkent de server php niet. Misschien iets kleins dit keer, wie weet. Dus ikke maar verder uitspitten... 

Is het jullie bekend of phpDev en IIS kunnen werken op het zelfde moment, dus elk in een aparte browser, de ene gebruikt php & mysql, de andere asp & acces (of mysql).
Vond volgende uitspaak : Apache will listen on port 80 by default - this will prevent IIS from starting
any websites that are set to listen on this port. You need to edit your Apache httpd.conf file,
change the line that says "Listen xx.xx.xx.xx:80" to "Listen xx.xx.xx.xx:8080"
then restart Apache and start the IIS website(s)
Offline nemesiskoen - 20/06/2006 07:36
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Volgens mij is dit mogelijk. Ik heb dit op school gedaan toen ik met ASP.NET en PHP werkte. Dit gaf geen problemen. Terwijl Apache draaide kon ik ASP.NET pagina's uitvoeren. Wat ik had gedaan is in mijn IIS ingesteld dat ik niet op poort 80 zat maar een andere random poort (:9090, :5555, :1010, ... zoveel keuzes) en dan gaf het geen problemen.
Offline Musicman - 21/06/2006 16:04
Avatar van Musicman Nieuw lid Ik heb het opgelost zonder phpDev te installeren, phpmyadmin werkt ook, dus demysql wordt aangesproken.
Nu kan ik dus ASP, PHP en mysql draaien.
Thanx ev'rybdy 
Offline Thomas - 21/06/2006 16:41
Avatar van Thomas Moderator Toch kan het geen kwaad om een de manuele installatie te doen, waarbij je in en door config-bestanden moet rommelen.
Dit maakt je vertrouwd met Apache / webservers en haar instellingen. Op phpfreakz.nl stond wel een goede installatie-handleiding.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s