login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Php Smarty template

Offline beronne - 19/10/2012 14:02
Avatar van beronneLid Beste lezer,

Ik zal proberen kort maar informatief uit te leggen wat ik wil.

Ik heb laatste tijd zitten denken hoe ik mijn website
wil gaan bouwen. Ik dacht laat ik beginnen met een test
versie. Ik heb nog niks gebouwd maar wil beginnen met research.

Ik zou graag 1 index.php file hebben die alle request afhandeld ik denk dat dit moet door middel van $_GET.

Ik wil graag mijn html en php scheiden hebben van elkaar ik krijg dan te maken met een framework.
Als je op de homepagine op de link nieuwsberichten hebt geklikt moet denk ik de $_GET dat opvangen en daarbij de juiste template laden (SMARTY). Achter de schermen wordt de juiste class opgezocht die de data ophaalt voor nieuwsberichten en die stuurt het dan naar nieuws.tpl.

Die data bestaat uit een array $data met daarin alle dynamische waardes over nieuwsberichten.
$data kan ik dan achter de schermen sturen naar nieuws.tpl doormiddel van:

  1. $smarty->assign('$data');
  2. $smarty->display('nieuews.tpl');


en in nieuws.tpl kan ik deze data ophalen:

  1. <ul>
  2. {foreach $myNieuws as $nieuws}
  3. <li>{$nieuws}</li> <!-- VOORBEELD -->
  4. {/foreach}
  5. </ul>


Dit alles was het wel zo beetje en was dus alleen een voorbeeld voor nieuws maar ik hoop
genoeg te hebben verteld en dat jullie mijn idee snappen,

Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen ik hoop dus dat er mensen zijn die mij
de juiste weg op kunnen duwen, tips hebben.

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ArieMedia - 20/10/2012 17:26
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Hoi beronne,

Smarty is een goeie en uitgebreide template engine. Mijn advies is om simpel te beginnen door eerst te experimenteren met smarty. Maak een instantie van die klasse en ga er gewoon mee spelen (statische data).

overigens gebruik ik altijd de fetch methode, door fetch te gebruiken kan je meerdere templates combineren.

Ik weet niet wat je allemaal weten wil, of wat je je precies voorstelt.. Maar als je eenmaal door hebt wat smarty kan kom je er achter dat het helemaal niet zo spannend is .

Mocht je echt een framework gaan maken stel ik voor dat je eerst wat design patterns doorleest. Vooral MVC is een veel gebruikt pattern.
Offline beronne - 21/10/2012 12:51
Avatar van beronne Lid @ArieMedia

Ik zou graag weten hoe je met 1 index.php alles kunt opvangen die alle request regelt en achter de schermen de juiste classes en templates laad. Dat met smarty moet mij wel gaan lukken.
Offline ArieMedia - 25/10/2012 17:25
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
beronne schreef:
@ArieMedia

Ik zou graag weten hoe je met 1 index.php alles kunt opvangen die alle request regelt en achter de schermen de juiste classes en templates laad. Dat met smarty moet mij wel gaan lukken.
Hier zijn echt gigantisch veel oplossingen voor.

Wat ik vaak doe is alle $_GET requests doorsturen naar een klasse die dit verder afhandelt. Zo zou je bijvoorbeeld $_GET['m'] altijd als module kunnen gelden.

Via een autoloader kan je vervolgens deze methode laden, let wel dat je controleert wat de gebruiker intypt.

Als je echt geïnteresseerd hierin bent raad ik je aan om eens een aantal uur te zitten, ga wat prototypen en maak vervolgens een klassendiagram. Hierdoor snap je de "flow" van de applicatie stukken beter, en kan je vroegtijdig problemen voorkomen.
Offline marten - 02/11/2012 21:32
Avatar van marten Beheerder Beronne, in een ander topic heb je gesproken over OOP. Nu zou dit ook een mooie aanleiding kunnen zijn om je OOP kennis verder uit te breiden. Maak gebruik van een router class bijvoorbeeld.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.172s