login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Hoe soort van DOS maken?

Offline rodojo - 13/02/2010 21:29
Avatar van rodojoLid Hallo,

Kent iemand een (Nederlands) boek ofzo over hoe je een besturingssysteem kan maken? Ik bedoel hiermee een soort van DOS. Dus geen windows-95 of hoger ofzo.
Ik kan wel een beetje C++ en ik heb verder nog veel ervaring met andere talen.
Alvast bedankt.

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 13/02/2010 21:31
Avatar van Stijn PHP expert Good luck with that :-) We zien elkaar terug over enkele jaren .

Zoek boeken over hoe OS systemen werken. Je kan ook Linux From Scratch eens doen.
Offline Abbas - 13/02/2010 23:53
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Je bent 14 jaar, net uit de pampers om de puberteit in te stappen. Moet je mij eens uitleggen hoe je véél ervaring kan hebben met andere talen buiten C++!
Offline larssy1 - 14/02/2010 00:40
Avatar van larssy1 MySQL beginner
rodojo schreef:
Hallo,

Kent iemand een (Nederlands) boek ofzo over hoe je een besturingssysteem kan maken? Ik bedoel hiermee een soort van DOS. Dus geen windows-95 of hoger ofzo.
Ik kan wel een beetje C++ en ik heb verder nog veel ervaring met andere talen.
Alvast bedankt.

Een beetje C++ ???

Dit is bij lange na niet voldoende.
Om een OS te kunnen schrijven of ook maar in de buurt te komen moet je toch echt minimaal HBO opleiding hebben gedaan 

Verders moet je afweten hoe je met data transmissie om moet gaan, hoe de computer functioneerd, etc etc etc.

En zoals titjes al zei,, je bent 14.. je word niet echt serieus genomen met een vraag over een OS denk ik...

En als je wilt verdiepen in OS..
Ga eerst maar eens met Linux of een ander gratis opensource OS werken en uitbreiden.
Offline TotempaaltJ - 14/02/2010 11:11
Avatar van TotempaaltJ PHP interesse
titjes schreef:
Je bent 14 jaar, net uit de pampers om de puberteit in te stappen. Moet je mij eens uitleggen hoe je véél ervaring kan hebben met andere talen buiten C++!

Ik ben op mijn 8e begonnen (zoiets), en kan nu HTML, CSS, Javascript(-ish), PHP, Python en heb nog wat gedaan aan C++. En met "kunnen" bedoel ik niet de basics, maar het gevorderde.
Offline Abbas - 14/02/2010 15:02
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Dat is dan nog eens zo belachelijk. Op je achtste hoor je niet met die dingen bezig te zijn in mijn ogen. Want dan krijg je 10 tot 12 jarige leden die hier vragen komen stellen die op niets slaan terwijl ze nog zouden moeten liggen genieten van de jonge tijd die ze meemaken.
Offline Martijn - 14/02/2010 15:17
Avatar van Martijn Crew PHP Dit topic gaat niet over of iemand iets wel of niet kan, zn vraag was waar die daar info over kan vinden. Dan zou je er als sidenote bij kunnen zetten dat het handig is om meer ervaring te hebben.

Dus vanaf nu graag alleen nog reacties waar hij ook wat mee kan  
Bedankt door: Joel, rodojo
Offline rodojo - 14/02/2010 19:59 (laatste wijziging 14/02/2010 20:01)
Avatar van rodojo Lid Het gaat er niet om of ik alles in één goed doe. Het maakt mij niet uit hoe lang ik erover doe. Ik heb nog genoeg andere dingen te doen. Ook al lukt het mij pas op mijn 18de zoiets te kunnen maken. Ik denk dan: ik kan al beter vanaf mijn 14de beginnen en op mijn 18de iets goed kunnen maken dan op mijn 18de beginnen en op mijn 20de al iets goed kunnen maken.

Ik leer alles stap voor stap, en ik ben creatief, heb veel geduld en ik geef niet snel op. Daarom lukt het mij altijd om heel vroeg met een taal al mooie dingen te kunnen maken. Ik maak bijvoorbeeld al grote spellen met flash terwijl ik nog geeneens één jaar ervaring ermee heb.
Bovendien, ik heb al redelijk veel ervaring met andere verschillende talen, daardoor heb je meestal al meer inzicht als je aan een nieuwe taal begint.

Maar nu ontopic, kent hier iemand een boek ofzo die handig kan zijn om te gebruiken? Dan kom ik er wel langzaam uit.
Offline larssy1 - 14/02/2010 23:43
Avatar van larssy1 MySQL beginner niet een specifiek boek.. maar je kunt gerust een keer bij een bibliotheek langs gaan en daar in de C++ en C# boeken gaan zitten neuzen en kijken hoever je komt =)

Kost je geen geld om even te bekijken om welke ervaring je eventueel zou kunnen op doen 
Offline Stijn - 18/02/2010 12:52
Avatar van Stijn PHP expert Als je toch een OS wilt maken moet je eerst de principes van een OS kennen. Leer eerst wat de verschillende taken zijn van een OS. Leer dan de verschillende alogritmes per taak. Leer dan vervolgens de specificaties van je architectuur (x86 bijvoorbeeld). Je zal een stuk Assembly moeten leren. De grootste brok zal je schrijven in een lage programmeertaal voor de begrijpbaarheid. Een taal als C zou ik vlugger aanraden dan C++. Ik zie niet echt hoe je een compleet OS volgens de OO principes kan maken. Je zit al vijf jaar aan ontwerpen .

Er zijn tal van goeie boeken, ik heb er zelf twee liggen over OS ontwerpen.

Operating Systems
Operating Systems (ik heb de vijfde druk)

Maar ik raad je aan om eerst dit boek te lezen en dan kan je beginnen aan één van die andere twee.

Als ik je een tip mag geven. Doe IT aan de unief later. Zoek jezelf vijf nerd vrienden en maak het samen . Ik wil niet dat je na 10 jaar zegt: "fuck wat heb ik nu eigenlijk gemaakt."
Offline Koen - 28/02/2010 13:04
Avatar van Koen PHP expert
TotempaaltJ schreef:
[..quote..]
Ik ben op mijn 8e begonnen (zoiets), en kan nu HTML, CSS, Javascript(-ish), PHP, Python en heb nog wat gedaan aan C++. En met "kunnen" bedoel ik niet de basics, maar het gevorderde.

Op mijn achtste ging ik buiten spelen met mijn vriendjes. 
Offline TotempaaltJ - 28/02/2010 18:10
Avatar van TotempaaltJ PHP interesse
Koen schreef:
[..quote..]
Op mijn achtste ging ik buiten spelen met mijn vriendjes. 
Ik niet, want de "vriendjes" die ik al had, gingen - net als ik - niet buitenspelen.
Offline kiwi - 28/02/2010 19:23 (laatste wijziging 28/02/2010 19:24)
Avatar van kiwi Nieuw lid Ik heb ook mss wel een vraagje, half offtopic:

je vermeld dat je al games gemaakt hebt, hoe heb je die dan gemaakt, aan de hand van een tutorial, een mod gemaakt van een bestaande game,

of werkelijk van scratch begonnen, het is niet dat ik je niet vertrouw, maar ik ben al mensen tegengekomen die op hun 10e een deftige game ontworpen, maar ze konden eigenlijk niets van scripten, het was gewoon een tutorial dat ze volgenden,

Als je werkelijk zonder enige hulp (internet, boeken, andere games) een simpele game van scratch kunt maken, dan denk ik dat je met internet een paar goede boeken, wat mensen die je kunnen helpen, je het wel kan lukken,

als je met enorm veel copy + paste een game gemaakt hebt, zeg ik:
Speel nog wat buiten met je vrienden, heb wat aan je leven, en als ICT/IT echt je intresse is, zal je tegen dat je wat ouder word de goede richting hebt gekozen op school, zal je geleidelijk aan steeds meer en meer op je PC zitte, nu je nog kan buiten spelen en zo moet je dat doen, en ik denk dat bijna iedereen me hier op gelijk kan geven 

dus je kan dit zien als motivatie of advies, jij mag kiezen  
Offline Joel - 01/03/2010 00:16
Avatar van Joel Eigenaar Mensen, laat hem nu eens doen. Die zever van dat hij geen leven heeft omdat hij met IT bezig is... Als hij dit graag doet, laat hem dan rustg doen en laat hem een talent worden?! Het is zijn keuze :-)

Op 14 jaar kun je al redelijk veel kennis hebben, dat durf ik geloven. Ik heb Sitemasters opgestart op mijn 13 jaar, de kennis was er nog niet helemaal bij mij maar met motivatie kun je zeker ergens geraken.

On topic: Ik zou eerst beginnen met kleinere scripts/programma's rodojo. Om een OS te maken heb je echt wel héél veel ervaring nodig.
Offline Koen - 01/03/2010 07:44
Avatar van Koen PHP expert
Joel schreef:
Mensen, laat hem nu eens doen. Die zever van dat hij geen leven heeft omdat hij met IT bezig is... Als hij dit graag doet, laat hem dan rustg doen en laat hem een talent worden?! Het is zijn keuze :-)

Op 14 jaar kun je al redelijk veel kennis hebben, dat durf ik geloven. Ik heb Sitemasters opgestart op mijn 13 jaar, de kennis was er nog niet helemaal bij mij maar met motivatie kun je zeker ergens geraken.

On topic: Ik zou eerst beginnen met kleinere scripts/programma's rodojo. Om een OS te maken heb je echt wel héél veel ervaring nodig.

Akkoord, maar een heel operating system staat toch nog wel in een licht contrast met Sitemasters. Ik ben ook al bezig van mijn 13 jaar ongeveer. 
Offline MrWolf - 01/03/2010 15:35
Avatar van MrWolf Lid
Joel schreef:
Mensen, laat hem nu eens doen. Die zever van dat hij geen leven heeft omdat hij met IT bezig is... Als hij dit graag doet, laat hem dan rustg doen en laat hem een talent worden?! Het is zijn keuze :-)

Op 14 jaar kun je al redelijk veel kennis hebben, dat durf ik geloven. Ik heb Sitemasters opgestart op mijn 13 jaar, de kennis was er nog niet helemaal bij mij maar met motivatie kun je zeker ergens geraken.

On topic: Ik zou eerst beginnen met kleinere scripts/programma's rodojo. Om een OS te maken heb je echt wel héél veel ervaring nodig.

Ik ben 13 en kan al hele websites maken, progs schrijven in vb.net en heb iets gemaakt in vb.net wat al bijna 200 keer gedownload is.
Volgens mij gaat dit om het OS maken, niet om leeftijden....
Ik heb ook eens gegoogled, maar het leek me toch te moeilijk en waarom niet windows?
Maar ik weet nog wel dat ze Lunix from Scratch aanraden. Een basis voor je OS. En begin met simpele dingen, zoals "Hello World" laten weergeven. Dit kan misschien een handige (Engelstalige) site zijn die je op weg kan helpen:
http://wiki.osdev.org/Main_Page
Je hoeft niet de hele tijd met een USB stick rond te lopen, want je kan een programma downloaden dat doet alsof het een nieuwe computer is, dat vervangt de computer. Ik weet alleen niet hoe het heet. Ik hoop dat ik je hier mee op weg kan helpen, Mr. Wolf
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.235s