login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

MVC Pattern

Offline Ultimatum - 03/09/2007 16:24 (laatste wijziging 03/09/2007 16:25)
Avatar van UltimatumPHP expert Ey, ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in het MVC Pattern doormiddel van de turorials van Marten [tutorial]
en Stijn1989 [Tutorial]
En ik vraag me nu af of ik zo goed bezig ben of dat jullie nog opmerkingen hebben van wat ik beter anders kan doen of gewoon zo zou laten.

Ik plaats hier even mapstructuur van wat ik nu heb (De bestanden zijn voorbeelden)

Citaat:
Application
- Models
:: ProductModel.php
- Views
:: ProductView.php
- Controllers
:: ProductController.php
Library
- templatepower.php
- database.php
Public
- styles
- javascripts
- media
:: images
Templates
- product.tpl


Zo heb ik het dan nu en dan voor elk onderdeel een nieuwe controller/view/model. Zit ik zo goed te denken of sla ik volledig de plank mis? Ik heb de bestanden Product(Model/Controller/View) van deze tutorial dus zo zou ik ook de rest willen doen als dit ook de juiste manier is. [Klik hier (Downoad helemaal onderaan)]

Graag zou ik advies willen van mensen die hier al geruime ervaring mee hebben etc.. 

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Wim - 03/09/2007 17:19
Avatar van Wim Crew algemeen lijkt me wel.... wat zou er anders mis mee zijn?
Offline Ultimatum - 03/09/2007 17:21
Avatar van Ultimatum PHP expert Niet veel, maar ik heb liever de mapstructuur nu helemaal geoptimalizeerd enzo dan dat ik dat straks weer moet doen, dus daarom vraag ik het .
Offline marten - 03/09/2007 17:29
Avatar van marten Beheerder Afhankelijk van je website zou je de templates anders kunnen doen. Stel je hebt per template verschillende styles, plaatjes en tpl bestanden.

Dan zou je het beter zo kunnen indelen

-templates
::root_image
::template1
---images
---styles
---tpl
::template2
---images
---styles
---tpl
Offline Ultimatum - 03/09/2007 18:52
Avatar van Ultimatum PHP expert Dus de public map helemaal weglaten en dan vervangen door jouw suggestie? Of niet? Want dan houd je de javascript map weer over?..
Offline Stijn - 03/09/2007 19:49
Avatar van Stijn PHP expert Als je het model van marten kiest zal je toch wat aanpassingen moeten doen aan het Zend Framework.

Zelf vind ik het grootste nadeel aan Zend View dat het geen templates ondersteund, tenzij je hem ombouwd.
Offline Ultimatum - 03/09/2007 19:51
Avatar van Ultimatum PHP expert Oke, maar ik denk niet dat ik een framework ga gebruiken of is dan het hele idee van het MVC Pattern weer weg?
Offline Grayen - 03/09/2007 19:59
Avatar van Grayen PHP ver gevorderde Ja, dan is de gedachte van het MVC model weg, betekend niet dat hij niet zonder framework kan werken, maar het meest logische zou zijn als je daarbij gelijk gebruik maakt van een framework. Je maakt immers gebruik van het MVC model om zo min mogelijk herhaling te voorkomen en volledig met classes te kunnen werken, dus je zou eigenlijk wel met een framework moeten werken.
Offline Ultimatum - 03/09/2007 20:08
Avatar van Ultimatum PHP expert Maar ik wil ook met templates werken.. Ik zal er nog even over nadenken .
Offline marten - 03/09/2007 20:26 (laatste wijziging 03/09/2007 20:26)
Avatar van marten Beheerder MVC kan prima zonder framework werken. Wat is een framework eigenlijk? Naar mijn mening een pakket classes die het makkelijk maakt om verschillende handelingen uit te voeren. Als je de tutorial van mij bekijkt zijn je classes zeg maar het framework.

De directory structuur zoals ik die aangaf kan je in de public map zetten. Het principe daarachter is dat je je verschillende templates in verschillende directory's zet. Dus kort gezegd:

public
-template1
---javascript
---images
---styles
---enz
---enz
-template2
---javascript
---images
---styles
---enz
---enz

Het is maar net hoe je je site opbouwt. Zelf gebruik ik de volgende structuur

classes
-Classes voor het draaien van de mvc zoals in de tutorial

library
*TemplatePower.php

controllers
*IndexController.php

templates (in de root map komen mijn views)
* index.php
-Images

-Jscripts

-Styles

-Tpl
----index.tpl

Models
* indexModel.php
Offline Stijn - 03/09/2007 20:44 (laatste wijziging 03/09/2007 21:23)
Avatar van Stijn PHP expert Even dit nog melden. Wanneer je ZF gebruikt en initView(); doet in je controllers, je slechts de interface laad en niet Zend_View zelf. Waarschijnlijk is dit gedaan om zo strict mogelijk te zijn.

Zelf denk ik eraan om ZF wat uit te gaan breiden vanwege die beperking in de View.

[edit]

Ik ga nu eens kijken voor Zend_View uit te breiden, als je wilt meehelpen moet je maar op de chat komen. Tips zijn altijd welkom.
Offline Wim - 03/09/2007 23:32
Avatar van Wim Crew algemeen wat denk je dat de phtml files zijn? templates!

Ben me sinds vandaag trouwens ook eens aan het verdiepen in het Zend framework, nice ding eigenlijk
Offline Stijn - 04/09/2007 00:18
Avatar van Stijn PHP expert Bij nader inzicht kan je beter render() en Helpers gebruiken.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.209s