login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

gebruik van OOP

Offline Diderik - 02/05/2007 10:43
Avatar van DiderikLid Hallo,

Ik snap niet zo goed wanneer je oop nou precies moet gebruiken. Ik weet dat het handig is bij grote projecten, omdat je de code beter kunt beheren, maar als je nou een website hebt met een miljoen views per dag. Dan is het toch niet handig dat elke user ervoor zorgt dat er een class in het geheugen word geladen. Het is dan toch gewoon beter om functies of spaghetti code te schrijven?

Of kan er via oop wel prestatie winst worden gehaald?

alvast bedankt 

9 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ibrahim - 02/05/2007 11:09
Avatar van Ibrahim PHP expert er bestaat zoiets als het Singelton model, met Singelton zorg je ervoor dat er altijd maar 1 instance in het geheugen zit, en niet telkens iets opnieuw word gemaakt.
Offline nemesiskoen - 02/05/2007 11:35
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Siliecom, dat singleton model heeft hier niets mee te maken. Want offcourse ga je wss gebruik maken van singleton of iets van een registry als je een user klasse hebt van de HUIDIGE user. Though singleton lijkt me niet echt slim, of toch niet de standaard singleton. Als je met keys werkt mss wel. Maar dan spreek je eigenlijk van een Registry (dat dan Singleton-functienamen heeft). Maar swat. Dat ter zijde:

@Diederik: dat is zo'n beetje af te wegen. Het zal je enorm helpen het grote project sneller en overzichterlijker te maken. Wat je zegt is waar, 'onoverzichtelijke-code' is sneller maar is een hell om te editen en een fout is veel rapper gemaakt. Het verschil is overigens miniem omdat een klasse aanmaken echt niet zo veel kracht kost. Het grootste voordeel is dus dat alles veel overzichterlijker is, en dat je herhaling van grote lappen code kunt voorkomen, waardoor het na 1 herhaling te voorkomen al direct sneller wordt.
Offline ArndJan - 02/05/2007 13:47
Avatar van ArndJan PHP interesse Je kunt ook met een changing systeem werken.

Dit kan je zelf maken bijvoorbeeld in AJAX dat om de 5 min. je database uitleest en die genereerd .php of. html bestanden. Zodat niet 1 gebruiker een class aanroept of een database connectie hoeft te maken!
Offline Gerard - 02/05/2007 16:30
Avatar van Gerard Ouwe rakker @ArndJan
Je hebt het dan dus eigenlijk over caching?
Offline Diderik - 02/05/2007 17:17
Avatar van Diderik Lid Ok bedankt jongens hier heb ik wat aan.
dus ik moet me een beetje gaan verdiepen in

caching
changing system
stored procedures <-dat is toch niet caching?
en is dat singleton nou ook van belang?

Bedankt!
Offline nemesiskoen - 02/05/2007 18:25 (laatste wijziging 02/05/2007 18:26)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Singleton is in dit geval niet van belang. Singleton is interessant wanneer je het goed gebruikt.

Sandernerd: OOP is een manier van programmeren.
Offline Stijn - 02/05/2007 19:19
Avatar van Stijn PHP expert @vage: programmeren en scripten. Het heeft wel zijn roots in het programmeren maar als je classes maakt in php dan script je.
Offline nemesiskoen - 02/05/2007 20:07
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
@stijn: OOP = een manier van programmeren, wat je ook zegt, je gaat me op geen enkele manier kunnen wijsmaken dat OOP een manier van scripten is als het van toepassing is bij PHP omdat OOP taalonafhankelijk is. Het is een techniek, een manier, een gedachtegang, en dan kan je programmereer/scripttalen gebruiken om deze manier toe te passen. Dus zoals ik zei: het is een manier van programmeren.
Offline xSc - 03/05/2007 10:41
Avatar van xSc Onbekend In sommige talen kun je alleen maar OOPen. Op zich wel makkelijk. Ik moet zeggen dat ik in PHP nog steeds geen OOP gebruik.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.191s