login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

OOP PHP Programmeren

Offline Guardian - 06/04/2007 22:35
Avatar van GuardianNieuw lid Hallo allemaal,

Ik ben nu toch al een tijdje bezig met PHP programmeren.

Ik heb er ook al enkele boeken over gelezen (van Peter Kassenaar)
nu wou ik graag eens informeren naar het OOP Programmeren in PHP.

- Welke voordelen heeft dit?
- Is dit een groot verschil vanuit de klassieke manier van programmeren?

Alle bronnen van info hierover zijn meer dan welkom 

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ibrahim - 06/04/2007 22:37 (laatste wijziging 06/04/2007 22:42)
Avatar van Ibrahim PHP expert een voordeel van OOP programmeren is dat je niet telkens je code herhaalt (voorbeeld van goed OOP is het Zend framework, ik raad je aan dat framework te downloaden en te bekijken)
Offline Stijn - 06/04/2007 22:41
Avatar van Stijn PHP expert
Citaat:
Ik ben nu toch al een tijdje bezig met PHP programmeren.
PHP is een scripttaal, dus je script en niet programmeren.

Met OOP kan je sneller werken. Als je 10 keer hetzelfde typt kan je dat met OOP in één keer doen.

OO scripten (let op: OO = Object Orient , aangezien Programming niet van toepassing is hier ) is héél anders denken dan PP (Procedure Programming). Bij PP script je: als ik dit krijg als input moet ik het zo verwerken en dit op het scherm tonen. Bij OO is het anders, daar script je je classes en je gebruikt ze dan in je script.

Zelf begin ik niet aan het maken van me eigen classes, waarom? Er bestaan genoeg frameworks die me code kunnen afbreken. Zend Framework is daar een voorbeeld van.

Leer eerst de basis en de technieken van OO in PHP5 (PHP4 zuigt op vlak van OO).

Ik wens je success bij je ontdekkingsreis in de OO wereld.
Offline Button - 06/04/2007 22:51
Avatar van Button PHP ver gevorderde offtopic:
Citaat:
PHP is een scripttaal, dus je script en niet programmeren.
Ik herinner me gelezen te hebben in PHP 5 & mysql: het complete handboek dat je met php wel programmeren kan zeggen 
Offline Ibrahim - 06/04/2007 22:56
Avatar van Ibrahim PHP expert dat is dan fout, want je script in PHP en je programmeert in bijvoorbeeld C
Offline Guardian - 06/04/2007 23:00
Avatar van Guardian Nieuw lid Dat is idd hetgeen dat me nu stoort...
Dat ik ontzettend veel dezelfde code moet herhalen...(ik probeer dit nu op te vangen dmv functions...maar dat is natuurlijk ook niet volwaardig..)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit werkte met Classes 

Misschien toch eens op zoek gaan naar boekje over OO(P) :p
Offline Stijn - 06/04/2007 23:20
Avatar van Stijn PHP expert De meeste OOP boekjes gaan over Java zelfde princiepe hoor maar de taal is wat anders.
Offline ikkedikke - 07/04/2007 00:35
Avatar van ikkedikke PHP expert http://phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=116
hier heb je een goed artikel over OOP, daar ben ik een heel eind mee gekomen..
Offline Abbas - 07/04/2007 00:50
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
<muggezifterij>
Citaat:
dat is dan fout, want je script in PHP en je programmeert in bijvoorbeeld C


Fout, je kan best programmeren EN scripten met PHP, net zoals met ASP.NET! Met ASP.NET kan je ook zowel scripten als programmeren...
Maar in zijn geval zal het waarschijnlijk om scripten gaan...
</muggezifterij>

OOP in eender welke taal biedt als groot voordeel dat je met 'classes' kan werken en (grote) stukken code zoveel keer kan hergebruiken..
Offline Gerard - 07/04/2007 01:36
Avatar van Gerard Ouwe rakker Met PHP GTK kan ik me voorstellen dat je het al programmeren zou willen noemen. Met het nieuwe objectmodel van PHP5/6 kan ik me ook voorstellen dat menig programmeur de taal meer is gaan waarderen.
Offline Godlord - 07/04/2007 01:44 (laatste wijziging 07/04/2007 01:45)
Avatar van Godlord PHP gevorderde Volgens mij stond er een OOP tutorial hier op SiMa. Heb zelf ook nog nooit met PHP klassen gewerkt. Ik begrijp nog niet zo goed hoe die werken. In VB6 bestaan ze wel maar ik werk daar ook niet echt veel mee.

<offtopic start=true end=false> PHP is een script(ing)taal, PHP is een onderdeel van het programma PHP.exe of hoe dat geval ook mag heten en is een soort voor plug-in voor een webserver maar kan ook gewoon standaard gebruikt worden om .php bestanden mee na te kijken als ik het goed heb. Nu zal ik je een mooi voorbeeld geven. Ik maak een forum in de script(ing)taal PHP. Maar ik heb geen PHP op mijn PC geïnstalleerd. Wat is mijn resultaat, nou dat is tot Windows mijn bestand niet herkent en Windows zal vragen om deze te openen(in mijn geval Windows ja), het enigste waar ik ze mee kan open is met notepad en met andere tekst schrijvers. In C++ zou dit ongecompileerd zijn. Dus voor PHP bestanden heb je zobiezo altijd een programma nodig om de uitvoering ervan te kunnen zien. Nu voor C++ is dat ook zo maar ik heb het dan over de gecompileerde versie(dat is de uitvoer) PHP bestanden zullen ook de ongecompileerde versie uitvoeren bij het openen in IE of FF(tenzij er iets is op geïnstalleerd dat PHP bestanden kan openen zoals het moet). PHP is dus een script(ing) taal en geen programmeertaal. Want bij programmeren zou het programma dat iets uitvoert ook geen programma nodig hebben zoals bij PHP dus de het uitvoerings programma van C++ en C bv. is .exe, nu let op html bestanden zijn toch ook uitvoerbaar en werken toch ook zonder een programma te installeren. Haha fout IE zit al automatisch op Windows dus die zal ook die bestanden gaan lezen en tot een andere uitvoer brengen en trouwens programmas werken ook niet met het script van het bron bestand. Als je in C++ Hello World neertypt met die cout dingen. Dus het volgende voor de geïnterreseerden:
  1. #include <iostream>
  2. using namespace std;
  3.  
  4. int main()
  5. {
  6. cout << "Hello World!" << "\n"; //of endl.
  7.  
  8. cin.get();
  9. return 0;
  10. }


Open je .exe maar eens. Die zal niet dat gaan terug geven hoor. Anders was het compilen toch nutteloos tenzij het alle commentaar eruit moet halen. Dus nee PHP is een script(ing)taal en ASP.NET is niet PHP . <offtopic start=false end=true>
Offline Webtijn - 07/04/2007 02:01
Avatar van Webtijn PHP interesse [offtopic]
@stijn1989
http://www.goog...n&meta=

Dan mag jij me uitleggen waarom men het zó vaak ( 1.770.000 ) -in jou ogen- fout schrijft en er zelfs enorm veel gesponserde links zijn waarin deze 'fout' voorkomt. Voor zover ik weet kan je 't beide noemen.

Nou kun je wel tot op detail alles gaan bekijken (Hierboven, Godlord) maar men zal uitspreken wat men het makkelijkst / mooist vind klinken. Of je PHP nou zou moeten compilen of niet.
[/offtopic]
Offline Godlord - 07/04/2007 02:54
Avatar van Godlord PHP gevorderde PHP blijft toch een scriptingtaal tenzij het de PHP.exe helemaal niet meer nodig heeft, of je het wilt of niet en mensen vertellen dan dingen die niet kloppen andere mensen vertellen het door of schrijven het ergens neer en voila daar komen een berg fouten van. Nou als je zo gaat redeneren op makkelijk en mooi kan je net zo goed een mooie vriendin hebben die al 2000 banken heeft beroofd en die door de politie wordt gezocht. Dan vind ik liever de details beter om te weten dan de schoonheid hoor. .
Offline Button - 07/04/2007 08:35 (laatste wijziging 07/04/2007 08:36)
Avatar van Button PHP ver gevorderde quote uit PHP5 & MySQL: het complete HANDboek (het is zo'n LET OP-stukje):
Citaat:
Recente ontwikkelingen in programmeertalen duiden op toenemende vervaging van het onderscheid tussen programmeren en scripting. PHP bijvoorbeeld, hanteert zonder meer dezelfde controlestructuren als andere programmeertalen. Volledig geïnterpreteerde talen met ingesloten HTML, zoals ASP, worden echter nog steeds als pure scripttalen gebeschouwd, terwijl separaat gecompileerde binaries toch een duidelijk kenmerk zijn van een programmering. Maar omdat PHP sinds versie 4 dynamisch wordt gecompileerd, is het officieel een echte programmeertaal. Deze wijziging verklaart ook de snelle verbreiding van PHP, waardoor het in dezelfde klasse komt als Perl.
Offline Webtijn - 07/04/2007 10:04
Avatar van Webtijn PHP interesse En toen kwamen we eens met wat duidelijkere argumenten. Prachtig stuk Button!
Offline Stijn - 07/04/2007 10:06 (laatste wijziging 07/04/2007 10:07)
Avatar van Stijn PHP expert Zo dat weten we nu ook alweer, glory for Button en nu terug ontopic 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.213s