login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

1 bol bewegen, andere bollen volgen. Hoe?

Offline flashos - 15/10/2009 21:40
Avatar van flashosNieuw lid Hey,

De titel zegt het al. Hoe laat ik in flash 1 bal (master zegmaar), die ik via de muis aanklik en rond laat gaan, 2 andere bollen volgen?

vb o (master)


2 o o

Nu klik op o (master) en sleep ik het mee naar rechts. De 2 zouden moeten volgen door bv ene naar boven en de andere naar beneden te laten gaan. Die 2 doen dat om dat ik het zo wou. Dus hoe programmeer ik zoiets?

Hopelijk is het ietsje duidelijk.

Dank bij voorbaat

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 15/10/2009 21:54
Avatar van vinTage Nieuw lid Ik zou je graag helpen, als ik wist om welke AS het gaat (2 of 3) en als ik je vraag snapte, behalve dat een en ander moet volgen 
Offline flashos - 15/10/2009 22:39
Avatar van flashos Nieuw lid AS 2. Zal het opnieuw proberen uitleggen.

Heb 3 ballen. De eerste zou degene moeten zijn die door de muis (opgeklikt) naar alle kanten kan gestuurt worden.

De andere 2 bewegen mee volgens de doormij aangegeven plaats.

1ste o dit zijn de andere o o

Ik wil dat de 2 ander bollen bv naar rechtboven gaan nadat ik met de muis geklikt heb op de eerste en ermee beweeg.

Hopelijk wat duidelijker.

thnx voor de moeite

Offline vinTage - 15/10/2009 23:46
Avatar van vinTage Nieuw lid ik snap het nog steeds niet, forgive me my stupidity
Maar moeten die 2 andere ballen nu wel of niet volgen..?
Offline flashos - 16/10/2009 07:59
Avatar van flashos Nieuw lid ja die volgen.

o (1)

o (2) o (3)

klik op 1, sleep die naar rechtboven. 2 gaat bv direct naar onder, 3 direct naar linksboven. Welke script?

thnx





Hopelijk nu  
Offline Abbas - 16/10/2009 09:27
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Dan volgen ze niet e als de master-bal naar rechtsboven gaat en de andere twee gaan naar onder en linksboven...
Offline flashos - 16/10/2009 09:36
Avatar van flashos Nieuw lid ze volgen toch? De eerste beweegt, de andere volgen. Het is wel geen slangebeweging die ik wil.
Offline Abbas - 16/10/2009 09:38
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Als de ene naar rechtsboven gaat en de andere naar linksboven, is dat niet volgen!
Offline flashos - 16/10/2009 12:15
Avatar van flashos Nieuw lid ok maar kan je me helpen dan?

Hopelijk is het duidelijk nu wat ik wil.

Offline jc2 - 16/10/2009 12:42
Avatar van jc2 PHP interesse Je geeft beide volgende bollen een instancenaam, bijv. "bol1" en "bol2".
Je kunt nu ervoor zorgen dat je als je op "hoofdbol" klikt, je de muiscoördinaten opvraagt en de bollen t.o.v. de muiscoördinaten verplaatst. Dit doe je bijv.:
  1. bol1._x=Mouse._x+50;
  2. bol1._y=Mouse._y+50;
  3. bol2._x=Mouse._x-50;
  4. bol2._y=Mouse._y-50;


Let op: Je moet het kruisje van de movieclip van "hoofdbol" in het midden hebben staan én je moet bij het constante getal (in mijn voorbeeld 50) er rekening meehouden dat de straal van de bol er nog bij moet of af moet.
Offline vinTage - 16/10/2009 23:26
Avatar van vinTage Nieuw lid Als de positie van de 3 bollen, ten opzichte van elkaar niet veranderen (wat jc2 dus zegt) dan kan je net zo goed EEN mc maken en die draggen...

Verder snap IK nog steeds niet wat je wilt..
Offline flashos - 17/10/2009 09:54 (laatste wijziging 18/10/2009 19:08)
Avatar van flashos Nieuw lid bedankt jc en vintage ( EEN mc maken en die draggen)

Ben nu tot deze geraakt. Heb 3 bollen. Bij elke bol heb ik onderste geschreven.

on (press){
this.startDrag();
}
on (release, releaseOutside){
this.stopDrag();
}.

Dus klik op bol en die draggen mee. Wat ik nu zoek is dus die master bal die de andere laat volgen.

Blijkbaar kan ik wel via tutorials mijn ding vinden maar hebben al die bewegingen bepaalde namen. Weet iemand de juiste benaming?

bv drag and go

bij voorbaat bedankt




Offline vinTage - 18/10/2009 19:12
Avatar van vinTage Nieuw lid Die hebben geen benamingen..
Ik snap nog steeds niks van heel je uitleg en zolang er dus geen betere uitleg komt kan ik je ook niet verder helpen 
Offline flashos - 18/10/2009 19:19
Avatar van flashos Nieuw lid hehe. Maar via youtube gevonden wat ik eigenlijk bedoel. Alleen gebruiken ze het bij een voetbalspel.

zie link http://www.yout...re=related

Hoe doen ze zoiets?

thnx
Offline vinTage - 18/10/2009 20:00
Avatar van vinTage Nieuw lid Maak in een nieuw fla document (as2, want dat gebruikte je nu ook) drie bollen.
Noem ze (instancenaam) bol_1, bol_2 en bol_3.

open het aspanel (van de timeline en niet van een van die bollen) en voer de volgende code in:
  1. var drag:Boolean = false;
  2.  
  3. bol_1.onPress = function ()
  4. {
  5. bol_1.startDrag (true);
  6. drag = true;
  7. };
  8. bol_1.onRelease = function ()
  9. {
  10. bol_1.stopDrag ();
  11. drag = false;
  12. };
  13.  
  14. onEnterFrame = function ()
  15. {
  16. if (drag)
  17. {
  18. eindX = _root._xmouse;
  19. eindY = _root._ymouse;
  20. bol_2._x += (eindX - bol_2._x) / 5;
  21. bol_2._y += (eindY - bol_2._y) / 5;
  22. bol_3._x += (eindX - bol_2._x) / 7;
  23. bol_3._y += (eindY - bol_2._y) / 7;
  24. }
  25. };


Dan heb je iets wat er heel in de verte op lijkt, want bij dat spel zit wel wat meer logica achter, daar ga ik niet eens aan beginnen 
Offline flashos - 18/10/2009 20:40
Avatar van flashos Nieuw lid wow vintage sterk. Moet je bedanken wat het is net wat ik zocht. Nu die 2 codes (drag en deze laatste) combineren en heb het. Zal het zelf proberen. Bedankt man.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s