login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

b en strong, i en em

Offline MothZone - 30/03/2005 23:16
Avatar van MothZonePHP ver gevorderde Hallo,
Kan iemand me nu eens uitleggen waarom de tags 'strong' en 'em' er zijn, ookal bestaat 'b' en 'i' al?
En wat het verschil ertussen is? (tussen 'strong' en 'b', en 'em' en 'i' he)
Vraag het me al een hele tijd af, maar nog nooit eens ergens gevraagd

Greetz Mothzone

14 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Frederic - 30/03/2005 23:30
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde ik eigenlijk ook 
ctrl + b geeft in DW strong, maar geen enkele browser ziet er verschil tussen volgens mij!
dus => net hetzelfde gok ik 
Offline MothZone - 30/03/2005 23:36
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde ja dat dacht ik ook, dus snap niet echt waarom er 2 tags voor zyn
Offline Frederic - 30/03/2005 23:43 (laatste wijziging 30/03/2005 23:44)
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde http://lists.ev...32928.html
Ik quote
Citaat:
There is a difference between using what are referred to as logical tags and tags that primarily affect visual layout.

If you use a <b> tag to make the text bold it does look bold.

If you use a <strong> tag to make the text bold it also looks bold in most browsers.

Stripped down to emphasize the important tags, the code for the two sentences above looks like this, with the significant tags in bright green:

If you use a <b><b></b> tag to make the text <b>bold</b> it does look <b>bold</b>.

If you use a <strong><strong></strong> tag to make the text <strong>bold</strong> it also looks <strong>bold</strong> in most browsers.

Similarly, if you use the <i> tag to make text italic, it does look italic. And if you use the <em> tag to make text italic, it does look italic in most browsers.

So why use <strong> instead of <b> to get the same effect when it takes longer to type? Why use <em> instead of <i> when they usually look the same?

The <strong> and <em> tags are "logical" tags. This means that they are used deliberately when the designer wants to add emphasis to particular words or phrases. Some screen readers may use a different inflection when they come across these tags to communicate the emphasis. The <b> and <i> tags are primarily for visual effect on a page when designing layout.

You can also use the <cite> tag at the beginning and end of a phrase. This is appropriate when citing a source without linking to it. Do not use it simply to make something look italic. Not all browsers render this material in italic text. It is more useful for browsers that are logically looking through your document to index references.<cite> Raggett on HTML 4, page 71</cite>

Use the <strong> and <em> tags when the content of your page requires that certain words or phrases be stressed. Use them sparingly or your page, much as you would use exclamation points ( ! ! ! ). If you are only highlighting words for a visual effect to assist in navigation use the <b> and <i> tags.
Offline Maarten - 30/03/2005 23:44
Avatar van Maarten Erelid Als het je dan zo intresseert, zoek dan even?
http://www.goog...n&meta=
-->
http://www.webmasterworld.com/forum21/9344.htm
Offline Frederic - 30/03/2005 23:46 (laatste wijziging 30/03/2005 23:48)
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde dus het antwoord is:
andere interpretatie door screenreaders 
DUS iets heel belangrijks:

  1. <strong><b><em><i>belangrijk</i></em></b></strong>

dan valt het zéker op 
Offline MothZone - 31/03/2005 00:30
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde dus eigenlijk is strong,em voor titels ofzo, en b,i voor te benadrukken 
en er is geen visueel verschil...
oftewel, waarom doen die screenreaders moeilijk 
Offline jeffreydv - 06/04/2005 08:13
Avatar van jeffreydv HTML beginner het is dus neit zo belangrijk wat je gebruikt...
Offline crash - 18/04/2005 15:20
Avatar van crash Nieuw lid Ja, toch wel.

Ik dacht dat als je <b> gebruikt ipv <strong> de tekst enkel vet wordt weergegeven, terwijl je <strong> zou gebruiken de tekst ook in het vet wordt AFGEDRUKT.

Hetzelfde met <i> en <em>.

Grtz.
Offline Metalhead - 18/04/2005 15:51
Avatar van Metalhead HTML gevorderde Volgens mij interpreteren niet alle browser <b> en <strong> gelijk...
Maar goed, persoonlijk vind ik 't wel handig, want dan kun je ze voor verschillende dingen gebruiken als je ze verschillende opmaak geeft in CSS...
Offline Fenrir - 18/04/2005 17:08
Avatar van Fenrir PHP expert Nee, je kunt het beste <strong>, etc gebruiken. HTML is voor om de data in te zetten. Als je per se een opmaak wilt moet je dat met css doen. <strong> is ook beter voor zoekmachines. + stong is de standaard, en b is verouderd.
Offline sponsploert - 18/04/2005 17:50
Avatar van sponsploert Onbekend
Citaat:
dus eigenlijk is strong,em voor titels ofzo, en b,i voor te benadrukken
en er is geen visueel verschil...
oftewel, waarom doen die screenreaders moeilijk
je hebt het dus echt helemaal verkeerd begrepen. zoek anders eerst ff uit wat een screenreader is en lees dat verhaaltje dan nog een keer.
Offline Frederic - 18/04/2005 17:53
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde Het antwoord is toch al in het 3e bericht gegeven 
Offline sponsploert - 18/04/2005 17:56
Avatar van sponsploert Onbekend
Citaat:
Het antwoord is toch al in het 3e bericht gegeven
Ja, maar hij begrijpt het blijkbaar niet, dus hij moet dat wat jij quootte nog ff aandachtig doorlezen.
Offline VonDutch - 18/04/2005 22:08
Avatar van VonDutch PHP interesse Het idee is simpel. <b> is om tekst bold te maken, puur het effect bold. <strong> heeft een andere bedoeling: Het is om tekst nadruk te geven. Volgens mij zijn er browsers waarbij je kan instellen wat je wil dat er met <strong> tekst gedaan wordt. B is eigenlijk een exacte aanwijzing voor de browser, de tekst ertussen moet bold weergeven worden. Strong is vrij te interpreteren, zolang er maar nadruk op de tekst gezet wordt. Ik zit even te denken of ik het ergens anders mee kan vergelijken, misschien verzin ik nog iets.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.18s