login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

welke editor/s gebruik jij?

Offline ecoracer - 30/05/2016 15:49
Avatar van ecoracerNieuw lid Ik ben op zoek naar een handige en eenvoudige editor. Ervaringen en suggesties welkom.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 30/05/2016 16:03 (laatste wijziging 30/05/2016 16:04)
Avatar van Thomas Moderator Voor HTML/CSS (frontend) werk?

> Sublime Text (2)
Heeft op den duur een licentie nodig, maar popups dat je de software moet aanschaffen kun je wegklikken. En als je dan toch een licentie aanschaft mag je dit programma op meerdere machines/platformen installeren, hier heb je maar één licentie voor nodig.

Ik gebruik misschien 5% van alles functionaliteit maar vind dit wel een strakke editor, al gebruik ik deze slechts als een soort veredelde notepad met syntax highlighting terwijl deze editor waarschijnlijk stukken meer kan.

Gratis alternatief is misschien Atom maar heb hier verder geen ervaring mee.

Zie ook:
> phphulp.nl thread #1
> phphulp.nl thread #2
Offline Jointjeff - 30/05/2016 17:01
Avatar van Jointjeff HTML interesse Ik gebruik Atom, werkt erg fijn. Enige nadeel is dat je niet een goede (s)FTP-manager hebt, maar dat heb ik niet nodig omdat ik eigenlijk altijd lokaal werk.

Het is in de basis een hele simpele editor, maar je kunt het uitbreiden door middel van packages.
Offline Joel - 01/06/2016 13:16 (laatste wijziging 01/06/2016 13:17)
Avatar van Joel Eigenaar Notepad++ kan ook nog (free, opensource). Vrij clean, je kan interessante plugins downloaden. Doet wat het moet doen.
Offline advertentiep - 01/06/2016 16:45
Avatar van advertentiep PHP interesse Coda2 snel en lichte editor, ik gebruik het alleen voor HTML, CSS en relatief simpele PHP scripts / projecten.

Wat mij opvalt is dat steeds meer editors een zwarte BG hebben, dit is natuurlijk wel aan te passen maar heeft dit een reden ? Ik vind het nogal irritant namelijk.
Offline Jointjeff - 01/06/2016 16:59
Avatar van Jointjeff HTML interesse
advertentiep schreef:
Coda2 snel en lichte editor, ik gebruik het alleen voor HTML, CSS en relatief simpele PHP scripts / projecten.

Wat mij opvalt is dat steeds meer editors een zwarte BG hebben, dit is natuurlijk wel aan te passen maar heeft dit een reden ? Ik vind het nogal irritant namelijk.


Dat kun je bij de meeste editors inderdaad gemakkelijk aanpassen.

Bij Atom heb je bijvoorbeeld een reeks "standaard" themes, maar je kunt dit ook aanvullen:
https://atom.io/themes

Ik vind een donkere achtergrond zelf fijn omdat ik dan de code prettiger kan lezen. Het is ongetwijfeld ook "easy on the eyes" - al helemaal als je 's avonds programmeert.
Offline valles10 - 02/06/2016 14:54
Avatar van valles10 HTML interesse Aangezien ik vooral back-end programming in PHP doe; PHPStorm all the way! Nog nooit zo'n fantastische IDE gehad, er hangt wel een prijskaartje aan vast 
Offline remcobers - 03/06/2016 09:43
Avatar van remcobers PHP expert Ben het helemaal met valles10 eens. PHPStorm, zou momenteel niet meer zonder kunnen.
Hiervoor netbeans, zend, phpdesigner gehad. Maar die kunnen allemaal er niet aan tippen.
Bedankt door: valles10
Offline wes - 09/06/2016 00:46
Avatar van wes PHP interesse atom is een simpele maar krachtige editor
Offline valles10 - 10/06/2016 15:53
Avatar van valles10 HTML interesse
remcobers schreef:
Ben het helemaal met valles10 eens. PHPStorm, zou momenteel niet meer zonder kunnen.
Hiervoor netbeans, zend, phpdesigner gehad. Maar die kunnen allemaal er niet aan tippen.

Idd, hiervoor deed ik het ook met netbeans. En ook al kost die PHPStorm een centje, ik aarzel geen seconde wanneer ik mijn licentie moet verlengen Ben overigens enorm fan van Jetbrains hun software.. YouTrack, IntelliJ IDEA, stuk voor stuk geweldige programma's!
Offline JoDe - 11/06/2016 15:57 (laatste wijziging 11/06/2016 16:05)
Avatar van JoDe Lid Hoi, zoals Joël al schreef is Notepad++ een simpele, doch heel goede editor.
Heel goed aan tepassen, verschillende themes / skins beschikbaar, (S)FTP kan via een plugin (addon) worden toegevoegd aan Notepad++ (NPP). Ik ben zelf blind waardoor het moeilijk is iets goeds te vinden, maar NPP is zeer toegankelijk! Het trekt enorm op Kladblok / Notepad van Windows (Pluma of iets dergelijks op Linux).
In het menu van NPP heb je een uitklapmenu "Syntaxis" waar je heel wat programmeer- en scripttalen kan selecteren, oa. C++, LISP, PHP, Python, Ruby, XML, SQL, Visual Basic, HTML, CSS, ASP...
Ik hoop dat dit een tip vor je kon zijn.
De website van NPP is www.notepad-plus-plus.org en je kan hem ook gemakkelijk in google vinden door te zoeken naar notepad++ .
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.169s