login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Tekst valt niet mooi onder elkaar

Offline Bosschenaar - 22/09/2015 16:45
Avatar van BosschenaarNieuw lid Hallo,

Ik ben na enige tijd weer eens wat aan het knutselen met html.
Zo ben ik mijn eigen website aan het maken voor mijn bedrijf en dit gaat allemaal soepel, alleen heb ik nu een klein probleempje waar ik maar niet uit kom.

Als ik in mijn layout een tekst schrijf komt er na elke zin een witte regel tussen, zoiets:

Hallo mijn naam is Kees en ik ben 40 jaar oud.

Ik hou van lekker eten.



Maar ik wil het graag onder elkaar hebben zoiets:

Hallo mijn naam is Kees en ik ben 40 jaar oud.
Ik hou van lekker eten.


Ik kom er maar niet uit en hoop dat jullie me kunnen helpen dit op te lossen.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 22/09/2015 17:40
Avatar van Thomas Moderator Welkom.

Klop je deze tekst zelf in, of doe je dit via een zogenaamde WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor?

Hoe ziet de geproduceerde HTML er uit?

Als dit zoiets wordt:
  1. <p>Hallo mijn naam is Kees en ik ben 40 jaar oud.</p>
  2. <p>Ik hou van lekker eten.</p>

Dan zorgen die p-tags (paragraaf-tags) ervoor dat er "lucht" komt tussen de regels. In de standaard opmaak van een p(aragraaf)-tag zit namelijk een marge.

Je kunt dit oplossen door ofwel de marges van p aan te passen via CSS, of je zorgt dat je HTML zoiets wordt:
  1. Hallo mijn naam is Kees en ik ben 40 jaar oud.<br />
  2. Ik hou van lekker eten.

Als het echt de bedoeling is dat de tekst op twee opeenvolgende regels staat.
Offline Bosschenaar - 22/09/2015 18:54
Avatar van Bosschenaar Nieuw lid Ik gebruik de NVU Editor, ik haal de <p> tags inderdaad al weg en toen was het probleem nog niet opgelost, ik ga eens in de css kijken, bedankt!
Offline Thomas - 22/09/2015 19:22
Avatar van Thomas Moderator Elke browser heeft tegenwoordig wel een ingebouwde "developer toolbar", deze is meestal op te roepen via de functietoets F12. Hierin zit ook een element inspector. Hiermee kun je snel (visueel) elementen selecteren, kijken welke stijlregels hierop van toepassing zijn en kun je deze tijdelijk (inline) aanpassen om te zien wat het effect hiervan is.

Het enige andere wat ik nog kan bedenken wat de regelhoogte kan beinvloeden (als je de paragrafen al hebt verwijderd) is de CSS-eigenschap line-height waarmee je -zoals de naam reeds doet vermoeden- de regelhoogte kunt instellen.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s