login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Achtergrondtekst in CSS

Offline peterbrk57 - 15/09/2015 11:57
Avatar van peterbrk57Nieuw lid Ik kan het niet vinden maar is het nu niet mogelijk om in plaats van een achtergrondafbeelding een achtergrondtekst neer te zetten. Dat lijkt mij zo makkelijk om bijvoorbeeld in één keer op al mijn sites de contactgegevens te wijzigen. Hoewel ik ook wel in zie dat het gaat om een stylesheet, dus om de opmaak.

Je zou dan verwachten dat je in plaats van
background-image:url('../fotos_basic/test.jpg');

background-text:.... zou hebben. Maar dat bestaat volgens mij niet.

Of is er een andere handige manier om een stuk html tekst op alle pagina's te veranderen?

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Jointjeff - 15/09/2015 12:54 (laatste wijziging 15/09/2015 12:59)
Avatar van Jointjeff HTML interesse Een hele oude manier is om die content in te laden door middel van een iframe.

Bijvoorbeeld:
  1. <iframe src="footer.html" style="height: hoogte; width: breedte;"></iframe>



Met PHP kun je heel gemakkelijk de include functie gebruiken:
  1. <?php
  2. include 'footer.php';
  3. ?>


Je zou het ook d.m.v. Javascript i.c.m. jQuery kunnen inladen.
Zie bijvoorbeeld: http://stackove...ertain-div

Tot slot dan met CSS(3), zie dit voorbeeld:
http://jsfiddle.net/ntxaju3q/1/

Maar dat zou ik zeker niet aanraden. Beste manier is d.m.v. bijvoorbeeld PHP wat mij betreft.

Succes.
Offline peterbrk57 - 15/09/2015 12:57 (laatste wijziging 15/09/2015 13:23)
Avatar van peterbrk57 Nieuw lid Dank je wel, ik ga aan de slag!

Toch nog een vraag, ik heb het geprobeerd met de php oplossing. Dat werkt. Door verder te zoeken kwam ik er achter dat je het beste nieuwe bestanden kan maken met daarin alleen het stukje code dat je wil zien. dat bestand noem je dan bijvoorbeeld contact.incl.php. Incl omdat je dan kan zien dat een bestand is wat speciaal hiervoor gemaakt is.
Maar het is nu toch zo dat Google dit bestand mee indexeert? En dat is niet wat ik wil. Is daar nog een oplossing voor?
Offline Thomas - 15/09/2015 13:39
Avatar van Thomas Moderator
Citaat:
Maar het is nu toch zo dat Google dit bestand mee indexeert?

Niet per se, nee.

De webserver voert PHP-scripts uit. Het resultaat hiervan (de uitvoer) zal doorgaans HTML zijn. Het enige wat uiteindelijk verstuurd wordt is de uitvoer van een of meer PHP-scripts, maar nooit PHP-code zelf (tenzij je server verkeerd geconfigureerd is, je in je code een fout hebt gemaakt of de server simpelweg geen PHP ondersteunt).

Dit (soort) bestand(en) kan natuurlijk altijd rechtstreeks aangeroepen worden, en mogelijk moet je hier voorzieningen voor inbouwen zodat dit geen ongewenste effecten heeft, maar normaal gesproken heeft een zoekmachine geen wetenschap van dit soort "HTML snippets" als je hier zelf geen ruchtbaarheid aan geeft.
Offline peterbrk57 - 15/09/2015 13:50
Avatar van peterbrk57 Nieuw lid Ok, duidelijk verhaal, dan ga ik mij site op deze manier aanpassen. Dank je wel!
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.177s