login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

checkbox instellingen

Offline Gust - 31/03/2015 10:40
Avatar van GustMySQL interesse Waar kun je leren hoe je kunt instellen, dat adhv de keuze van het aanvinken van een checkbox, bepaalde dingen wel getoond worden of niet?

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Jointjeff - 31/03/2015 11:54
Avatar van Jointjeff HTML interesse Dat kun je hier leren... Al is dat wel een Javascript-vraag denk ik.

Dit is een voorbeeld met jQuery.
  1. $('#check').change(function () {
  2.  
  3. if ( $(this).is(':checked') ) {
  4. $('#message').show();
  5. };
  6.  
  7. if ( $(this).is(':checked') == false ) {
  8. $('#message').hide();
  9. };
  10.  
  11. });


Voorbeeld HTML:
  1. <input type="checkbox" id="check">
  2. <div id="message" style="display: none;">No Mr. Bond, I expect you to die.</div>


Voorbeeld
Offline Gust - 31/03/2015 12:17
Avatar van Gust MySQL interesse Bedankt. Misschien heb ik te weinig informatie gegeven: ik bedoel niet live iets tonen zoals in het voorbeeldje.

Ik bedoel dus een pagina met een reeks instellingen voor de beheerder. Die instellingen gaan pas in werking van zodra je op de knop 'bevestigen' hebt geklikt.

Zou het willen toepassen in een agendaysteem dat ik ooit heb gemaakt, en het zou leuk zijn als de beheerder op die manier zelf kan bepalen welke kolom er getoond of niet getoond moet worden.
Offline Thomas - 31/03/2015 13:48
Avatar van Thomas Moderator Hmm, zou je nog iets specifieker kunnen zijn?

En je geeft het zelf al een beetje aan: je hebt in een beheerscherm een aantal applicatie-instellingen die je op wilt slaan. Deze zul je dus ergens moeten onthouden, en als je wilt bepalen wat je vervolgens toont, dan zul je deze instellingen weer moeten ophalen en toepassen bij het (dynamisch) opbouwen van je pagina.

Dan is er nog de vraag: wie heeft toegang tot dit agendasysteem (alleen jij als beheerder, verschillende beheerders, andere gebruikers)? En ook: kunnen deze gebruikers verschillende dingen (oftewel: ziet dezelfde pagina er mogelijk verschillend uit op grond van gebruikersrechten of andere instellingen)? En ook: beheren jullie elk jullie eigen data, of zien jullie ook elkanders data, en zoja, mag jij data van iemand anders toevoegen/wijzigen/verwijderen?

Er zijn legio manieren om instellingen op te slaan, en vervolgens zijn er ook legio manieren om hier weer mee om te gaan. Afhankelijk van in hoeverre je wilt bepalen wie wat kan, kan deze indeling variëren van eenvoudig tot heel complex.

In de eenvoudigste variant geef je iemand bijvoorbeeld toegang (of ontzeg je deze) op grond van een rol of recht. Ben je admin, heb je beschikking over alle beheerfunctionaliteit, zoniet, kom je er niet in.

In een wat geavanceerdere variant definieer je bijvoorbeeld de verschillende acties die uitgevoerd kunnen worden op resources. Een resource kan bijvoorbeeld een "evenement" zijn op je kalender (en evenementen worden bijvoorbeeld opgeslagen in een database-tabel).

Dit verband (acties x resources) zou je kunnen vastleggen in een soort CRUD-matrix. Vervolgens zou je de rijen/kolommen/cellen op zijn beurt weer kunnen koppelen aan rollen/rechten die vervolgens weer aan een gebruiker gekoppeld zijn.

Hoe complex je e.e.a. opzet hangt dus van een aantal zaken af (verschillende type gebruikers, verschillend aantal handelingen en mate van controle hierover, verschillende (data)weergaves etc.).
Offline Gust - 31/03/2015 18:36 (laatste wijziging 31/03/2015 19:31)
Avatar van Gust MySQL interesse Ik gebruik dit contactformulier, en daar heb je tal van opties (zie printscreen onderaan als voorbeeld). En dat wil ik toepassen in bijvoorbeeld dit agendaysteem, waarbij ik op die manier bv de ID en de foto niet hoef te tonen.

Ik wil nog geen gebruik maken van rechten, dus iedereen die inlogt kan hetzelfde doen, en dat is de database aanvullen. De pagina met de opties zullen zij niet te zien krijgen.

printscreen:
[img]http://www.gustme.eu/images/checkboxes.jpg[/img]

MOD EDIT: link verwijderd want backend is volledig onbeschermd lijkt het. FIX DIT ZO SNEL MOGELIJK
Offline Thomas - 31/03/2015 19:30 (laatste wijziging 31/03/2015 19:32)
Avatar van Thomas Moderator Uhm, *iedereen* kan nu activiteiten wijzigen? Dat kan nooit de bedoeling zijn?!

EDIT: het contactforumulier is ook geschreven voor WordPress?

EDIT: link verwijderd want je backend lijkt wagenwijd open te staan...
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.197s