login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Programma die html genereert in linux

Offline Jorisvh - 04/01/2015 17:50
Avatar van JorisvhLid Hallo

Ik ben dringend op zoek naar een gratis programma om html-pagina's te maken. Dit in de vorm van een tekstverwerker die html code genereerd. Ik heb al geprobeerd met TinyMce maar zie daar geen mogelijkheid om formulieren te maken.
Ik gebruik Linux Mint op mijn laptop en Kubuntu 14 op mijn vaste computer.

Ik heb ook al kompozer-0.8b3.nl.gcc4.2-i686.tar.gz gedownload maar weet niet hoe ik het kan installeren op LinuxMint. Zie: http://kompozer.net/download.php




5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 05/01/2015 00:07
Avatar van Thomas Moderator Hoi, zou je eerst bij je andere twee vraagstukken (deze en deze) kunnen aangeven of deze zijn opgelost - door ofwel je oplossing te plaatsen, een oplossing aan te wijzen of aan te geven dat het probleem nog speelt.

Dit is het derde lopende topic dat je probeert te starten... Deze site is niet louter jouw persoonlijke helpdesk, hier komen ook andere mensen om dingen te leren en oplossingen te zoeken.

Give, and you shall receive.

Offline Jorisvh - 05/01/2015 19:15 (laatste wijziging 05/01/2015 19:30)
Avatar van Jorisvh Lid
Citaat:
Hoi, zou je eerst bij je andere twee vraagstukken (deze en deze) kunnen aangeven of deze zijn opgelost - door ofwel je oplossing te plaatsen, een oplossing aan te wijzen of aan te geven dat het probleem nog speelt.

Voila, ik heb deze berichten nu beantwoord! Voor mij lijken deze oplossingen al voldoende, tenzij er nog iemand iets wil op aanvullen.
Offline Wijnand - 06/01/2015 08:40
Avatar van Wijnand Moderator kompozer is inderdaad oké. Je kunt er met LinuxMint (heb ik zelf ook) vaak gewoon op klikken om het te installeren. Eerst uitpakken, dan kijken welk bestand je moet hebben om het te installeren en dat aanklikken.
Offline Thomas - 06/01/2015 12:24 (laatste wijziging 06/01/2015 13:14)
Avatar van Thomas Moderator
Citaat:
Ik heb al geprobeerd met TinyMce maar zie daar geen mogelijkheid om formulieren te maken.
Als je met formulieren aan de slag gaat heb je aan HTML alleen niet genoeg.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende:
- dynamisch opgebouwd formulier
Vaak is de informatie in een formulier opgebouwd met behulp van informatie die uit een externe bron komt. Bijvoorbeeld het rijtje van waarden en labels in een select-menu zou uit een database-tabel kunnen komen.

- verwerking van de informatie
Je formulier-invoer zou voor opslag gevalideerd moeten worden, hiervoor zal het een en ander geprogrammeerd moeten worden. Ook bij het verwerken van formuliergegevens (na succesvolle validatie) zal er aan de server-zijde het een en ander moeten gebeuren (opslag, versturen van e-mail, iets anders). Je komt, in ieder geval bij de verwerking van formulier-data, haast niet heen om de gebruikmaking van een scriptingtaal.

- mogelijkheid tot aanpassing van je ingevoerde informatie
Op een later tijdstip wil je misschien de (eerder) ingevoerde informatie nog aanpassen. Of wanneer je formuliervalidatie mislukt, wil je dat de eerder ingevoerde informatie op zijn minst wordt teruggeplaatst in het formulier, bij voorkeur met vermelding van waarom invoer fout is, zodat je deze kunt verbeteren. Dit komt weer neer op een dynamische opbouw van je formulier.

Kijk, als kompozer een soort van totaaloplossing voor dit alles zou zijn, dan zou dat prima werken, maar formulieren (en haar verwerking) zijn vaak maatwerk en zijn moeilijk te vangen in een uniforme manier van verwerken (en/of opslaan, for that matter).

Daarnaast lijkt het er niet op dat kompozer iets in die richting automatiseert qua formulieren...

Wat mij eigenlijk terug brengt op mijn oorspronkelijke vraag: wat moet een gebruiker uiteindelijk in staat zijn om te kunnen doen? Want het klinkt een beetje alsof je iemand zonder enige kennis van zaken een site wilt laten bouwen (webpagina's + formulieren).

Schot voor de boeg: Ooit gedacht aan een Content Management Systeem (CMS)?

EDIT: En als een gebruiker artikeltjes moet kunnen maken, dan zou deze toch niet een compleet HTML-document op te hoeven stellen? Vaak heeft een website ook een vaste opbouw (layout), waarbinnen bepaalde onderdelen verschillen van inhoud (de content). Een scriptingtaal is bij uitstek geschikt om een pagina dynamisch samen te stellen.

Het lijkt mij ook onwenselijk om een gebruiker een compleet HTML-document op te laten stellen, omdat deze aan veel regels gebonden is. Daarnaast: omdat webpagina's van een site vaak dezelfde opbouw hebben, zou het meerdere keren opstellen van (een in grote lijnen) hetzelfde HTML-document nogal onzinnig zijn. Al helemaal wanneer je iets in de layout wilt wijzigen, dit mag je dan ook in al je kopieën doen...

Als je ervoor zorgt dat deze enkel zijn/haar gang kan gaan in het content-deel, kun je hiervoor meestal volstaan met een WYSIWYG-editor, zoals TinyMCE.

Ik denk dat het de moeite loont als je wat meer gaat redeneren vanuit de optiek van dynamische webpagina's.
Offline Andre_Design - 16/03/2015 21:02 (laatste wijziging 16/03/2015 21:08)
Avatar van Andre_Design Nieuw lid Kijk eens naar http://bluegriffon.org/ lijk een beetje op kompozer  MAAARRRR... Dan dan beter   of kijk is voor een cms naar cms made simple http://www.cmsmadesimple.org .

Voor een tutorial https://www.youtube.com/watch?v=T0g9WkCwO7s
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.179s