login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

dropdown menu includen

Offline kevinD - 30/09/2014 10:00
Avatar van kevinDNieuw lid Ik vroeg me af of er een manier was om het dropdown dat ik gebruik eenvoudiger te maken. Nu staat het op elke pagina, maar als ik iets moet wijzigen, moet ik het op alle pagina's aanpassen. ik gebruik er een java script voor en html




http://www.oud-heusden.be/Nieuwe%20site/index.html
  1. <div id="navigation">
  2. <div class="navigation-l notext">&nbsp;</div>
  3. <div class="navigation-cnt">
  4. <ul>
  5. <li><a href="index.html">Home</a></li>
  6. <li><a href="">Onze Club</a>
  7. <div class="dd-holder">
  8. <div class="dd-t"></div>
  9. <div class="dd-cnt">
  10. <div class="dd-inner">
  11. <ul>
  12. <li class="first"><a href="aktiviteiten.html"><span class="arrow"></span>Aktiviteiten</a>
  13. <div class="dd-holder">
  14. <div class="dd-t"></div>
  15. <div class="dd-cnt">
  16. <div class="dd-inner">
  17. <ul>
  18.  
  19. <li class="first"><a href="bedrijfschieten.html">Prijzenschieting</a></li>
  20. <li><a href="koningschieten.html">Koningschieten</a></li>
  21. <li><a href="peleton.html">Peleton</a></li>
  22.  
  23. <li class="last"><a href="winterkoning.html">Winterkoning</a></li>
  24. </ul>
  25. </div>
  26. <div class="cl">&nbsp;</div>
  27. </div>
  28. <div class="dd-b"></div>
  29. </div>
  30. </li>
  31. <li><a href="kalender.html">Kalender</a></li>
  32. <li><a href="koningen.html">Koningen</a></li>
  33. <li><a href="bestuur.html">Bestuur</a></li>
  34. <li><a href="lokatie.html">Lokatie</a></li>
  35. <li class="last"><a href="links.html">Links</a></li>
  36. </ul>
  37. </div>
  38. <div class="cl">&nbsp;</div>
  39. </div>
  40. <div class="dd-b"></div>
  41. </div>
  42. </li>

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 30/09/2014 10:13
Avatar van Thomas Moderator Er zijn een aantal manieren om dit te doen, maar deze hebben elk voor- en nadelen.

Via een scriptingtaal
Waarschijnlijk is dit de beste oplossing. Een scriptingtaal (zoals PHP, ASP of een andere) stelt je in staat om HTML-passages samen te voegen tot één compleet HTML-document. Zo zou je dus een lap HTML (dat in één apart bronbestand staat) kunnen gebruiken voor het menu, een ander voor de inhoud en weer een andere voor de "footer" van je site. In een wat complexere site zou je een "maintemplate" kunnen gebruiken, dit is doorgaans een soort van sjabloon voor je pagina-layout, waarin menu's en kleine blokken met functionaliteit automatisch toegevoegd worden aan de "hoofdinhoud" van je pagina.

Het hangt een beetje van je host(ingpakket) af wat deze ondersteunt, en dat bepaalt ook mede je mogelijkheden.

Via frames
Dit is toch een beetje terug in de tijd, maar het is een mogelijkheid: je kunt je site opdelen in frames, hiermee worden de afzonderlijke onderdelen min of meer afzonderlijke pagina's die tot op zekere hoogte met elkaar kunnen communiceren. Zo zou je via frame A (je menu) een andere pagina kunnen inladen in frame B (je content frame).

Via JavaScript
Je zou bijvoorbeeld via JQuery met behulp van AJAX-requests lappen HTML in kunnen laden in je pagina. Maar dit zou ik toch als laatste proberen, als je host geen scriptingtaal ondersteunt en/of wanneer je website meer in zijn totaliteit is toegespitst op het inladen van content op deze wijze (via AJAX-requests).
Bedankt door: Jointjeff
Offline Jointjeff - 30/09/2014 10:14
Avatar van Jointjeff HTML interesse Ja dat kan. Als je bijvoorbeeld met PHP zou werken, kun je de navigatie of misschien zelfs de hele header (en evt. footer) includen.

Dus heel simpel:
  1. include('header.php'); // include het bestand b.v. header.php


Je zou het ook met javascript kunnen doen:
  1. $(function(){
  2. $("#menu").load("menu.html"); // zorg dat je een div met id 'menu' hebt, hier wordt dan menu.html ingeladen.
  3. });

In bovenstaande code is jQuery gebruikt.

Je zou ook een iFrame kunnen gebruiken, maar daar zou ik als ik jou was niet aan beginnen.
Bedankt door: Thomas
Offline kevinD - 30/09/2014 10:35
Avatar van kevinD Nieuw lid
Jointjeff schreef:
Ja dat kan. Als je bijvoorbeeld met PHP zou werken, kun je de navigatie of misschien zelfs de hele header (en evt. footer) includen.

Dus heel simpel:
[..code..]

Je zou het ook met javascript kunnen doen:
[..code..]
In bovenstaande code is jQuery gebruikt.

Je zou ook een iFrame kunnen gebruiken, maar daar zou ik als ik jou was niet aan beginnen.


Ik denk dat met php werken dan wel, de beste oplossing is. php ondersteuning heb ik mysol niet, anders was ik met joomla begonnen.
Offline Jointjeff - 30/09/2014 10:59 (laatste wijziging 30/09/2014 11:02)
Avatar van Jointjeff HTML interesse Dat lijkt me dan ook het beste. De ondersteuning zou je natuurlijk altijd nog aan je hostingpartij kunnen aanvragen. Naast Joomla zou ik ook zeker WordPress aanraden (maar dat is een andere discussie).

Je kan wat structuur aan brengen door je template bestanden in een aparte map te plaatsen, bijvoorbeeld 'includes'.

  1. <?php
  2. include('includes/header.php');
  3. ?>
  4.  
  5. <!-- Pagina inhoud -->
  6.  
  7. <?php
  8. include('includes/footer.php');
  9. ?>


De pagina inhoud zou je ook kunnen includen. Zie hier een aantal methodes:
http://www.site...inasysteem

Je krijgt dan bijvoorbeeld URL's als www.website.be/?pagina=naam-van-je-pagina.
Offline Thomas - 30/09/2014 12:08
Avatar van Thomas Moderator Je zou via de PHP-functie phpinfo() kunnen kijken of SQLite wordt ondersteund. Deze werkt direct met bestanden die een database vormen, dus via die weg heb je mogelijk wel een soortement van database-ondersteuning. Maar ja, MySQL zou wellicht een wat betere optie zijn.

Joomla heeft (nog) geen support voor SQLite, maar men is hier wel mee bezig geloof ik.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.203s