login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

link die een nieuw venster moet openen om pdf weer te geven

Offline karel - 23/01/2014 17:25
Avatar van karelHTML interesse Ik wens een pdf weer te geven door op een link te klikken doch moet het venster zijn met alleen de pdf, dus geen knoppen of dergelijke en een scrol balk

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 23/01/2014 17:43
Avatar van Thomas Moderator Heb je dit al met een javascript popup geprobeerd?

Zoiets dus:
  1. <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
  2. <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  3. <title>Insert title here</title>
  4. <script type="text/javascript">
  5. function popup(url, w, h) {
  6. day = new Date();
  7. id = 'page' + day.getTime();
  8. window.open(url, id, 'toolbar=0,scrollbars=0,location=0,statusbar=0,menubar=0,resizable=0,width='+w+',height='+h);
  9. }
  10. </head>
  11. <a href="javascript:void(0)" onclick="popup('document.pdf', 800, 600)">PDF</a>
  12. </body>
  13. </html>


NB: Vele variaties hier op mogelijk, maar dit is waarschijnlijk wat je zoekt?
Offline karel - 23/01/2014 17:49 (laatste wijziging 23/01/2014 17:57)
Avatar van karel HTML interesse Momenteel gebruik ik deze, doch als het venster opengaat dan zie ik nog steeds de adresbalk, de favorieten staan aan. Ik wil enkele een venster met scrollers.

  1. <a onClick="window.open(this.href, 'popupwindow', 'width=600,height=400,left=200,top=300,scrollbars=0,resizable=yes,directories=no,titlebar=no,toolbar=0,location=no,status=0,menubar=0,adressbar=0') ; return false;" href="http://www.website.be/A+235.pdf" class="random-color">website</a>
Offline Thomas - 23/01/2014 18:01 (laatste wijziging 23/01/2014 18:05)
Avatar van Thomas Moderator Bepaalde browsers (iig IE en FF) blokkeren zo te zien het uitzetten van de adresbalk (en mogelijk ook andere onderdelen). Dit is zeer waarschijnlijk vanuit veiligheidsoverwegingen.

Je zou met behulp van een scriptingtaal (PHP) kunnen forceren dat het PDF-bestand ter download wordt aangeboden, zodat deze (later) geopend kan worden door een PDF reader, in plaats van het "inline" openen in de browser middels een PDF-reader-plugin.

Wellicht is het mogelijk om met DHTML een minimale popup te fabriceren, maar daar heb ik zo gauw geen voorbeeld van.

Wat is precies de reden dat je bepaalde onderdelen (adresbalk) niet wilt tonen?

EDIT: het kan wellicht met jQuery, maar dat lijkt mij een beetje overkill.
Offline karel - 23/01/2014 18:10 (laatste wijziging 23/01/2014 18:25)
Avatar van karel HTML interesse Ok als ik de adresbalk moet laten staan dan is dit nog niet zo erg, maar... Als het venster opengaat dan zie ik bv ook in IE dat de favorieten aanstaan (links van het venster) Is er geen manier om gewoon een kader met scrolbalk + mijn pdf weer te geven?

Anders is misschien een jquery ook niet slecht. Kan je mij iets aanraden. Moet dus wel afzonderlijk venster zijn dat opengaat dus niet verspringen naar een tablad
Offline Thomas - 23/01/2014 20:12
Avatar van Thomas Moderator Kom ik terug op mijn eerdere vraag: waarom wil je dat de adresbalk niet getoond wordt?

Als het puur omwege esthetische redenen is dat je geen adresbalk etc. wilt, dan denk ik dat je je er beter bij neer kunt leggen dat browsers dit (vanwege veiligheidssredenen) niet toestaan.

Als het een andere reden heeft, bijvoorbeeld omdat er persoonlijke gegevens instaan en/of de bestandsnamen van de PDF's op elkaar lijken en dat je door enig experimenteren met bestandsnamen intypen mogelijk andere bestanden kunt ontdekken, dan moet je echt gaan denken aan een andere oplossing in termen van het beveiligen / afschermen van documenten.

Ook als het om dynamisch gegenereerde PDF-documenten gaat (waar het hier in eerste instantie niet op lijkt) is het handiger dat je de toegang tot zo'n bestand via een server-side (web)programmeertaal (PHP ofzo) laat verlopen.

Dat jQuery-ding heeft ook een nadeel omdat het inline is, het is zeg maar een zwevende div, de plaats op het scherm waar je dat ding kunt parkeren/slepen valt tevens binnen het scherm, deze is hierin "gevangen". Ook zou ik persoonlijk niet zo snel een complete javascript library introduceren enkel en alleen om PDF's weer te kunnen geven.

Ik denk dat het neerkomt op persoonlijke smaak (en hoeveel moeite je wilt doen om een bepaald effect te bereiken).

Samenvattend:
Beveiliging?
Moeten de bestanden op een of andere manier afgeschermd worden? Denk dan eerst na over het afschermen van de documenten, bijvoorbeeld via een script, en bekommer je dan pas over de weergave.

Weergave
Wat mij betreft twee manieren (onder het mom "houd het simpel"):
- stop het in een standaard popup (de browser regelt tevens de weergave van de PDF via plugin)
- bied het ter download aan (een ander programma zal worden gebruikt voor weergave (PDF reader))

Alternatieven
- iets "fancy's": jQuery (al eerder genoemd), of een soort van lightbox (denk aan diashow), maar dat is min of meer hetzelfde als die jQuery constructie
- de data in de PDF omzetten naar HTML en daar dan iets mee doen?

Nogmaals, ik weet niet wat voor data er in de PDF zit en ook niet hoe deze wordt gebruikt. Dit zal mede bepalen hoe je dit inricht.
Offline Wijnand - 24/01/2014 12:02
Avatar van Wijnand Moderator Ik zou persoonlijk een lightbox/thickbox/fancybox gebruiken in jQuery of MooTools (jQuery is vaak simpeler), dan heb je geen balken en kost het je weinig moeite.

Op ons werk gebruiken wij ook dit soort plugins om 'popups' te regelen.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.169s