login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Tekortkomingen in de HTML5/CSS3 specs en standaarden?

Offline Deloo - 13/04/2013 13:41 (laatste wijziging 13/04/2013 13:42)
Avatar van DelooLid Dag iedereen

Ik ben voor mijn opleiding bezig met een onderzoek naar eventuele tekortkomingen in de huidige HTML5 & CSS3 specificatie(s) en standaard(en). De bedoeling is dan om in een volgend stadium enkele oplossingen naar voor te brengen voor de gevonden tekortkomingen.

Daarom deze vraag: Hebben de ervaren HTML5/CSS3 gebruikers hier al bepaalde zaken opgemerkt die voor verbetering vatbaar zijn, of die zelfs nog helemaal niet geïmplementeerd zijn? Zijn er bepaalde kritieken die jullie al lang willen uitspuwen? Laat jullie gaan  

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten
Deloo

20 antwoorden

Gesponsorde links
Offline UpLink - 13/04/2013 16:24
Avatar van UpLink ... Ik denk dat jij met je onderzoek vrijwel nergens staat.
Of heb je zelf ook al bevindingen ivm CSS3 en HTML5?

Als jij voor je opleiding zulke tekortkomingen moet vinden, dan ga ik ervan uit dat je zelf ook al ervaring hebt met HTML5 en CSS3.

Of vind jij gewoon dat heel HTML5 en CSS3 compleet is en naar behoren werkt zoals het zou moeten zijn?

Het is misschien handig dat je zelf al (enkele) puntjes aanhaalt en dat vanuit dat standpunt verder kan gewerkt worden. Nu lijkt het in mijn ogen gewoon op een "onderzoek" waar je zelf weinig moeite voor wil doen.
Bedankt door: Martijn2008
Offline Deloo - 15/04/2013 09:34
Avatar van Deloo Lid Het onderzoek zit inderdaad in een beginfase, en ik ben me nu voorlopig enkel nog maar aan het informeren. Ik heb reeds gewerkt met HTML5 en CCS3 maar ik wou gewoon eens luisteren naar een community van webdesigners en devellopers omdat daar waarschijnlijk meer zal uitkomen dan mijn eigen ideeën.

Het echte onderzoek zal vooral liggen bij het zoeken van oplossingen, en dat doe ik zelf. Maar om gestart te raken wou ik gewoon eens rondvragen.

Op vlak van HTML5 zijn er bijvoorbeeld nog problemen met de video en audio tags, op vlak van CSS heb ik opgevangen dat er vraag is naar het gebruik van constanten, nesten van klasses, en verticaal aligneren.
Offline WouterJ - 15/04/2013 11:03
Avatar van WouterJ HTML gevorderde
deloo schreef:
op vlak van CSS heb ik opgevangen dat er vraag is naar het gebruik van constanten, nesten van klasses, en verticaal aligneren.

Ben je nu opzoek naar tekortkomingen in de specificaties of tekortkomingen in CSS3?
Offline Pieter - 15/04/2013 13:21
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Tekortkomingen in de standaarden? Tja. Ik vind dat er een iets meer eenduidig beleid moet zijn vanuit de webstandaarden. Html5 is nog steeds een draft, de uitvoering van heel wat CSS3 vraagt browser specifieke prefixes,...Dàt zijn mijn grootste ergernissen.

Het gaat niet snel genoeg van bovenuit.
Bedankt door: Martijn2008
Offline WouterJ - 15/04/2013 15:53
Avatar van WouterJ HTML gevorderde De allergrootste tekortkoming in de specs is natuurlijk de vraag: Welke specs?

Door ruzie en gedoe is W3C uit een gevallen en verschillende groepen die allemaal beweren de echte specs in handen te hebben. Daardoor zijn browser de kluts kwijt en gaan ze zelf maar experimenteren met features. Dat heeft ertoe geleid dat we nu met vendors knoeien en dat de rollen zijn omgedraaid; ipv dat de spec schrijvers nieuwe dingen uitdenken en browser allemaal te hoeven implementeren, hebben we nu een situatie waarin de browser nieuwe dingen uitdenken en implementeren en de spec schrijvers de implementatie van browser gaan beschrijven.
Bedankt door: Martijn2008
Offline Martijn - 17/04/2013 17:13
Avatar van Martijn Crew PHP Mijn grootste tekortkoming is niet inhoudelijk. Het is de mega brakke support. Dusver kan ik nog niet genoeg vertrouwen op css3 om er op over te schakelen.

Beslissen wat de tekortkomingen zijn zonder dat mensen er mee kunnen werken....?
Offline Pieter - 19/04/2013 09:27
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Wat ik ook wel fijn zou vinden is CSS die ook naar parent elements werkt. Vb. Bij hover van een child dat je de bg van een parent zou kunnen veranderen. Nu is dat te vaak een javascript oplossing.

Zou natuurlijk niet positief zijn voor de leesbaarheid, maar lijkt mij wel fijn.
Offline WouterJ - 19/04/2013 10:18
Avatar van WouterJ HTML gevorderde De parent selector maakt deel uit van de Selectors Specificatie level 4 (CSS4 dus): http://www.w3.org/TR/selectors4/#subject
Offline Martijn - 19/04/2013 10:51
Avatar van Martijn Crew PHP Oh, wat ik wel heel erg fijn zou vinden in een :not() selecter, net als jQuery heeft:

  1. .eenZooiItems:not(.nietDezeClass){
  2.  
  3. }

Tenzij ik die gemist heb maar dan nog, werkt niet in IE, dus kan toch niet gebruiken.
Offline WouterJ - 19/04/2013 14:55
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Martijn, die bestaat sinds level 3: http://www.w3.org/TR/css3-selectors/#negation
Bedankt door: Martijn
Offline Pieter - 20/04/2013 10:20
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
@WouterJ, ok, maar is nu nog niet bruikbaar dus hé. Ik mis het. 
Offline Martijn - 25/04/2013 10:32
Avatar van Martijn Crew PHP Ik kwam er zojuist weer 1 tegen die ik wel fijn zou vinden.

Stel je hebt een h2{ color: green;}, p{color: yellow;} en een a{color: purple;}, want dat komt mooi uit op mn website. Ik heb 1 blokje waar ik de tekst wit wil. Een selector om alle tekst wit te maken zou wel fijn zijn.

text{ color: white; }
Offline Pieter - 25/04/2013 11:04
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Wat ik ook nog fijn zou vinden moest CSS native variable support hebben. Zoals lesscss en consoorten.
Offline Martijn - 25/04/2013 11:52
Avatar van Martijn Crew PHP Je bedoeld dat je bv bovenaan aangeeft $color1 = "#FF00FF"? Eerst leek me dat een goed idee, maar het maakt van een opmaaktaal langzaam een programmeertaal. Ik heb er mn twijfels over. Niet zozeer dat de variabelen een slecht idee zijn, maar ik merk dat ontwerpers toch minder 'variabel' kunnen denken (of het gewent zijn). Ben bang dat dit een naar resultaat kan krijgen.
Offline WouterJ - 25/04/2013 13:32
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Pieter, ook dat zit al in CSS3 (wel in de extreme beta): http://www.w3.org/TR/css-variables/

  1. :root{
  2. main-color: #ff00ff;
  3. }
  4.  
  5. .foo{
  6. background:var(main-color);
  7. }
Offline Pieter - 25/04/2013 14:04
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
@Wouter, ok ok, maar alweer: het wordt nog niet goed ondersteund of is er niet volledig hé. De topicstarter heeft het over de huidige standaarden. 
Offline WouterJ - 25/04/2013 15:44
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Maar het is al wel een standaard, oké Working Draft standaard. Dat het niet ondersteund wordt in browsers heeft naar mijn mening niks met de standaard te maken, maar met de browser implementatie. en dat is weer een totaal ander topic.
Offline Deloo - 02/05/2013 11:43
Avatar van Deloo Lid Bedankt iedereen voor jullie ideeën (of zijn het eerder frustraties?)  

Een groot probleem met HTML5 is dat het volgens mij nog niet voldoende ondersteund wordt door de browsers, maar dat is zoals hierboven al gezegd werd niet echt een probleem van de specs... Na nog wat verder onderzoek te hebben gedaan heb ik besloten dat ik me ga toespitsen op de HTML5 spec en dus niet meer op alle verschillende CSS zaken (alhoewel ik ook graag variabelen - of eerder constanten - zou zien in CSS). Hier zijn enkele zaken die ik wil bekijken, sommige bestaan misschien al of kunnen misschien nog beter, dat zie ik dan verder in mijn onderzoek nog wel.

1.1 De nieuwe tags


De nieuwe tags waren ingevoerd om het werk van een designer makkelijker te maken en om de toegankelijkheid voor slechtzienden te verbeteren door betere outlines te voorzien. Hierin is het niet geslaagd (integendeel) en dus is er een beter alternatief komen opzetten om de sites toch toegankelijk te maken: ARIA Roles. (ARIA is een aparte spec van W3C)

Kunnen we dan gewoon de nieuwe tags schrappen? Er is veel verwarring over (bv. section en article) en sommige tags worden vaak niet juist gebruikt (header en footer). Of moeten ze aangepast worden zodat de originele bedoeling wel duidelijk wordt?

1.2 Semantics
- Is er een betere manier om markup semantisch te maken dan schema.org of microformats?
- Het moet haalbaar zijn en mag de markup niet vervuilen? Een aparte file met microdata?
- Moeten we kiezen tussen semantische HTML of microData? Bijvoorbeeld Address kan je zowel met de tag <address> aantonen dat het een adres is of ook met microdata. Wat doen we nu best, waar zit er het meest toekomst in?


1.3 Andere nieuwe tags

- Is er nog vraag om (javascript) functionaliteit standaard in de HTML te steken zoals bv. bij Details en Summary gedaan werd? Bijvoorbeeld:
o Tabs
o Menu’s met submenu (dropdown)


1.4 Real-time validatie van input-elementen
- Nu moeten we nog wachten tot de gebruiker een form verzendt. Kan het ook live gebeuren, bijvoorbeeld wanneer de gebruiker aan het typen is, of wanneer hij de focus veranderd?

1.5 Video en Audio
- Het grootste probleem met deze tags ligt bij de ondersteuning van verschillende codecs door verschillende browsers. Dit is dan ook geen probleem van de specificatie, maar handig is het niet
- De fullscreen API moet ook nog over meer browsers ondersteund worden
- Of kunnen de tags toch nog verder/anders ontwikkeld worden zodat hier minder problemen voorkomen?

1.6 Drag ’n Drop
- Kunnen zaken van de ene pagina naar een andere pagina gesleept worden? Bijvoorbeeld tussen twee listboxen? Zo nee, is hier vraag naar?


Als jullie hier bepaalde ideeën over hebben, of eventueel nog extra informatie. Laat het gerust weten!  
Offline WouterJ - 02/05/2013 19:43
Avatar van WouterJ HTML gevorderde 1.1 - Totaal niet mee eens. HTML gaat om de semantische waarde van elementen. De nieuwe elementen hebben er eindelijk voor gezorgd dat mensen dit door krijgen. Alleen maar goed dus! Het enige wat verbeterd kan worden is de communicatie. Vele ervaren de specs als te moeilijk geschreven en totaal niet gebruikersvriendelijk.

1.2 - Microdata of -formats hebben niks met semantiek te maken. De zoekrobot, waar microdata/format voor bedoeld is, gebruikt welliswaar zowel semantiek als microdata om te bepalen wat de elementen voorstellen, maar semantiek kan niet bepaald worden door microdata.

1.3 - Geen commentaar, maar een persoonlijk antwoord: Nee, alsjeblieft niet! Het is HTML na heel veel jaren eindelijk gelukt zich niet te bemoeien met CSS en de styling lekker aan CSS over te laten, dan moeten we niet beginnen om JavaScript (een programmeertaal nog wel!) samen te voegen met HTML.

1.4 - Gebeurd al met alle validatie attributen in HTML5

1.5 - Niks mis met de specs, behalve dat ze weer in de verkeerde volgorde gemaakt zijn (zoals ik ook al in mijn eerste reactie had gezegd). De browser zijn begonnen met deze elementen en toen pas is de specs gekomen. Omdat we dan ook nog eens te maken hebben met het inladen van externe bestanden heeft elk browser voor zijn eigen format gekozen. Hetzelfde zien we ook terug in de font-face van css bijv.

1.6 - Zaken kunnen gesleept worden met de JavaScript Drag and Drop API.

Nerdy opmerking: Het zijn elementen, geen tags. Tags zijn de representatie van elementen in HTML code. We praten dus over een article element en een <article> tag.

Extra opmerking: Ik ben van nature een kritische persoon die graag zijn kritiek uit, neem het niet persoonlijk op en doe ermee wat je wilt.
Bedankt door: Martijn2008
Offline Koen - 03/05/2013 19:04
Avatar van Koen PHP expert http://www.w3.org/TR/webdatabase/

Citaat:
This document was on the W3C Recommendation track but specification work has stopped. The specification reached an impasse: all interested implementors have used the same SQL backend (Sqlite), but we need multiple independent implementations to proceed along a standardisation path.



Met andere woorden: ze kunnen niet aan goede standaardisatie doen want de browsers gebruiken allemaal dezelfde SQL backend. Te gek voor woorden, toch?
Bedankt door: Martijn2008
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.213s