login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

CSS Constants

Offline Emonk - 19/05/2012 20:24
Avatar van EmonkLid (Not sure of dit de goede plaats is om dit neer te zetten?)

Een groot nadeel van CSS is dat je geen variabelen kunt definiëren. Dit werkt dus niet:

  1. $backColor = '#eee';
  2. $foreColor = '#fa0';
  3. $borderColor = '#fd6';
  4.  
  5. ...
  6.  
  7. body {
  8. background-color: $backColor;
  9. }
  10. div#content {
  11. border: 1px solid $borderColor;
  12. color: $foreColor;
  13. }


Als je één kleur wil veranderen moet je hierdoor vaak door het hele bestand die kleur veranderen. Dat kost veel tijd. Met PHP heb ik een oplossing gemaakt. Hier heb ik een blogpost over geschreven die te vinden is op http://camilstaps.nl/css-constants/.

Succes ermee! ;)

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Koen - 19/05/2012 22:51
Avatar van Koen PHP expert Als ik jou was zou ik deze projecten eens bekijken:

http://lesscss.org
http://sass-lang.com

Misschien haal je er wel inspiratie uit! 
Bedankt door: Emonk
Offline icemar - 20/05/2012 09:04
Avatar van icemar Lid Less en sass kan je alleen gebruiken als het ook op de server is geactiveerd anders zal het niet gaan dus informeer dt bij de hosting partij waar je de site wil laten draaien.
Offline Emonk - 20/05/2012 12:08
Avatar van Emonk Lid Klopt. Ik zal even een alinea toevoegen met het voordeel tov less en sass. ;)
Offline Pieter - 20/05/2012 19:01
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Dus zou je elke keer een CSS file dynamisch laten genereren vs. een statische CSSfile? Ik vind dat wat overkill.
Offline Emonk - 20/05/2012 19:03
Avatar van Emonk Lid Daar heb je gelijk in, op een drukke server zou het een probleem kunnen worden..
Dan zou je toe moeten naar een systeem dat een ander bestand automatisch genereert, maar dat is dan weer lastiger...
Offline Pieter - 21/05/2012 07:56
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
En hoe vaak verander je je CSS file? Dagelijks? Ik vind het gewoon niet nuttig om iets wat statisch hoort te zijn (de hoofdlayout) dynamisch te gaan behandelen. Ik comprimeer en cache de CSSfile altijd voor een langere tijd.

Op een drukke site neem ik niet de tijd om 'voor het gemak van de developer' de server extra te belasten. Daarvoor is er "je eigen code netheid" en tools zoals LESS.

Leuk idee, dat wel, maar volgens mij niet echt bruikbaar op een treffelijke schaal.
Offline Emonk - 21/05/2012 07:58
Avatar van Emonk Lid tja, dat is de keuze die je uiteindelijk maakt. ik werk meestal op wat minder drukke servers :')
Het kan dan trouwens alsnog gebruikt worden als devtool, om als de site eenmaal online gaat het te vervangen door een statisch bestand.
Offline Flex1986 - 21/05/2012 08:30
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Even een aanvulling op dit topic, icemar geeft aan dat Less, Sass, Stylus beschikbaar moeten zijn op de server dit klopt niet.

Bij zowel Less, Sass en Stylus wordt een watcher console applicatie geleverd. Deze watcher applicaties zorgt ervoor dat er bij elke wijziging van bijvoorbeeld je Sass bestand een CSS wordt gegenereerd. Je hebt deze tools dus alleen nodig op je development machine.

Daarnaast ben ik het volledig met Pieter eens, je hoort je CSS gewoon statisch te behandelen. Dynamisch genereren is het onnodig belasten van je server.

Tip: Voor iedereen lees vooral goed de websites van zulke tools, de informatie van de watchers staat overal duidelijk vermeldt in de beginners handleiding!
Bedankt door: Pieter
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.208s