login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Achtergrondkleur veranderen wanneer pagina actief is

Offline bennieboy - 26/02/2012 23:50
Avatar van bennieboyHTML beginner Ik maak gebruik css om mijn links te hoveren enz. Nu ben ik op zoek naar een manier om de actergrondkleur van de link aan te passen wanneer de pagina waarbij deze link hoort geactiveerd is.

Dit is mijn code.

Plaatscode: 141657

Kunnen jullie mij verderhelpen

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Pieter - 27/02/2012 18:49
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Simpel. Mbv PHP geef je de link van de huidige pagina een .current class mee, die vervolgens styled.
Offline koosax - 02/03/2012 10:56
Avatar van koosax Lid Kan ook met jquery (niet de fijnste manier maar toch)

  1. $("*").find("a[href='"+window.location.href+"']").each(function(){
  2. $(this).addClass("current")
  3. })


Deze zoekt naar de link van de pagina waarop je je op dat moment bevind en voegt dan de class .current toe. Je moet hierbij alleen wel absolute URL's gebruiken in je HTML dus was Pieter hierboven zegt is wat fijner.
Offline Maarten - 02/03/2012 11:00
Avatar van Maarten Erelid @koosax:
Of, als je bijvoorbeeld een link hebt naar "/forum", dan zal het werken, en als je dan plots op "/forum/11/40240/HTML_&_CSS/Achtergrondkleur_veranderen_wanneer_pagina_actief_is" zit werkt het niet meer aangezien die URL dan weer niet klopt.

Met andere woorden, niet aan beginnen, zoals je zelf al aangaf zit je sowieso al met de miserie der absolute URL's, plus bovenstaande...
Offline koosax - 02/03/2012 11:03
Avatar van koosax Lid
Maarten schreef:
@koosax:
Of, als je bijvoorbeeld een link hebt naar "/forum", dan zal het werken, en als je dan plots op "/forum/11/40240/HTML_&_CSS/Achtergrondkleur_veranderen_wanneer_pagina_actief_is" zit werkt het niet meer aangezien die URL dan weer niet klopt.

Met andere woorden, niet aan beginnen, zoals je zelf al aangaf zit je sowieso al met de miserie der absolute URL's, plus bovenstaande...


Klopt helemaal, maar voor mensen die nog geen kaas gegeten hebben van PHP is het een heel makkelijke oplossing. De oplossing is niet optimaal maar dat had ik ook al aangegeven 
Bedankt door: Maarten
Offline Maarten - 02/03/2012 11:08
Avatar van Maarten Erelid Klopt.

Zat net te denken, je zou kunnen werken via URL parameter, dan zou het wel semi-waterdicht zijn (buiten het feit dat je die URL kan veranderen dan ), à la pagina.html?nav=x
En dan met wat JQuery gegoochel zou het wel goed komen...
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.178s