login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Divs naast en daarna onder elkaar, rekening met de hoogte

Offline thambar - 24/12/2011 19:44
Avatar van thambarLid Hallo,

Ik ben niet zo ervaren in css, maar komt een klein eindje. Momenteel ben ik een eenvoudige site aan het maken, waarin ik een container heb gemaakt en daarbinnen divs plaats. Deze floaten allemaal left en worden daardoor van links naar rechts, boven naar beneden getoond.

De nieuwe regels houden echter rekening met de hoogte van de hoogste div op de vorige regel. Wat ik wil is dat dit niet gebeurt, m.a.w. dat de div op de eerstvolgende regel direct aansluit op de div die erover staat.

CSS code: (#wrap is de container, daarna volgende de divs)
  1. #wrap {width: 820px; margin:0 auto; overflow:hidden; padding:10px; position:relative}
  2. h3 {padding: 10px; cursor:pointer; background: #eee url("../images/state.gif") no-repeat 100% 5px; display:block; text-decoration:none; margin:0; margin-top:10px;}
  3. .col260white { float:left; width:240px; margin-right:10px; background-color:white; padding:10px; border-radius: 10px; position: relative;}
  4. .col260grey { float:left; width:240px; margin-right:10px; background-color:lightgrey; padding:10px; border-radius: 10px; position: relative;}
  5. .col260blue { float:left; width:240px; margin-right:10px; background-color:#00BFFF; padding:10px; border-radius: 10px; position: relative; }
  6. .clear { clear:both; }


HTML code: zie voor een live voorbeeld www.bart-golsteijn.nl/2012
  1. <div id="wrap">
  2. <h1>Bart Golsteijn 2012</h1>
  3. <div class="col260white">
  4. <h2>Welkom</h2>Welkom op mijn website bart-golsteijn.nl. Op deze pagina vind je van allerhande informatie over mij; wie ik ben, wat ik doe en wat ik heb gedaan. Daarnaast heb ik ook een aantal items gepubliceerd die ikzelf interessant vind.</div>
  5.  
  6. <div class="col260blue">
  7. <h2>Over mezelf</h2>
  8. <p>Ik ben Bart Golsteijn, 27 jaar oud, en woon in Echt. Meer informatie vind je via de onderstaande links: </p>
  9. <p>- Wie ben ik?</p>
  10. <p>- Vrije tijd</p>
  11. </div>
  12.  
  13. <div class="col260grey">
  14. <h2>Curriculum Vitae</h2>
  15. <p>Momenteel werk ik als Business Analist bij APG. Hier ben ik in 2009 in dienst getreden, nadat ik eerst HEAO bedrijfskundige Informatie heb gestudeerd in Sittard en daarna de Master Information Management aan de Universiteit van Tilburg cum laude heb volbracht.</p>
  16. <p>- <a href="./cv.php" class="overflow1">Bekijk volledig CV</a></p>
  17. </div>
  18. <div id="clear"></div>
  19. <div class="col260blue">
  20. <h2>Mijn websites</h2>
  21. Test 1234
  22. </div>

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline WouterJ - 24/12/2011 20:03
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Voor zover ik weet kun je dit niet oplossen met alleen CSS. In combinatie met JS zou het wel moeten lukken, maar dat is natuurlijk veel minder mooi. Misschien dat er iemand anders op het forum wel de oplossing weet, maar ik heb er al een tijdje naar gezocht vroeger.

Als ik je trouwens een tip mag geven. Gebruik veel meer enters en tabs, dat maakt je CSS veel overzichtelijker:
  1. #wrap {
  2. width: 820px;
  3. margin: 0 auto;
  4. overflow:hidden;
  5. padding:10px;
  6. position:relative
  7. }
Offline thambar - 24/12/2011 20:56
Avatar van thambar Lid Hoi Wouter,

Bedankt voor de tip. Er valt me net mogelijk de oplossing in. Ik kan natuurlijk 3 containers maken die naast elkaar gepositioneerd worden, en binnen een container worden dan de divs altijd onder elkaar getoond. Er zijn op die manier geen afhankelijkheden meer tussen de divs in de afzonderlijke containers.

groet, Bart.
Offline WouterJ - 25/12/2011 00:12
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Dat is inderdaad een oplossing!
Het is een iets slechtere semantiek, maar het kan niet anders.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.173s