login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

site met vaste header

Offline frehen - 06/12/2011 10:30
Avatar van frehenNieuw lid Hallo geniën,
Ik wil een website maken waarbij de header vast blijft staan. De pagina's
daaronder hebben inclusief de header een maximale hoogte van 768 pixels en
indien hoger moeten ze dus scrollen, echter ze scrollen dan achter de vaste
header weg. Elke pagina heeft links ook een vaste navigatiekolom.
De pagina's verschijnen dus onder de vaste header.
Nou zou ik dat voorheen met tabel gemaakt hebben, maar kom er met DIV even
niet uit. Werk je dan met een wrapper of een container en hoe zorg je dat
alles wat daarin verschijnt gaat scrollen... Heb een pdf gemaakt zoals het er
ongeveer uit moet gaan zien. Kunnen jullie me op weg helpen ? Alvast dank.

Site met vaste header.pdf

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Pieter - 06/12/2011 10:53
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Geef de header div een position: fixed. Allemaal mogelijk dus, maar qua usability zou ik het niet aanraden.  
Offline frehen - 06/12/2011 11:18
Avatar van frehen Nieuw lid Je schrijft "qua usability zou ik het niet aanraden" Pieter, wat bedoel je daarmee ?
Offline Pieter - 06/12/2011 11:29
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Je neemt ruimte weg van je inhoud, mensen scrollen niet zo graag (omdat dit extra acties zijn).
Bijgevolg zullen minder mensen de inhoud effectief 'ontdekken'.

Kijk eens op http://browsersize.googlelabs.com/ en test een aantal websites. Als je je header continu in beeld blijft houden, is er procentueel minder zicht voor het belangrijkste: de inhoud.
Offline frehen - 06/12/2011 11:40 (laatste wijziging 06/12/2011 14:21)
Avatar van frehen Nieuw lid Daar heb je inderdaad een punt Pieter.
Degene die dit aan me vroeg denkt echter dat het mooi is als de header in beeld blijft. Voor herkenbaarheid. Maar heeft geen erg in dit punt dus.
Ik heb het ook nog nooit zo gemaakt dat de header in beeld blijft. Ik kan dit beter uit zijn hoofd praten dus.

Andere vraag. Waarom is de achtergrondafbeelding in mijn header niet te zien.
In mijn css heb ik het zo staan:

Plaatscode: 141436
De afbeelding laat zich echter niet zien. Wat is hier fout aan ?

Never mind, heb het in de DIV zelf geregeld en niet in de CSS. Dat werkte wel.
Offline FrankieC - 08/12/2011 11:48
Avatar van FrankieC Lid
Citaat:
Never mind, heb het in de DIV zelf geregeld en niet in de CSS. Dat werkte wel.

Dat kun je beter niet doen, want als je die afbeelding wilt veranderen moet je op alle pagina's de code veranderen. Waarschijnlijk maak je de fout dat je de url naar de afbeelding rekent vanuit het stijlblad. Je moet rekenen vanuit de pagina waar het stijlblad ingeroepen wordt.
Offline Pieter - 08/12/2011 12:33
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
@FrankieC, dat is toch afhankelijk hoe hij zijn templating doet? In WordPress is het slechts aan te passen op 1 plek, de header.php file. Eigenlijk zoveel werk als de CSS file openen dus. 
Offline FrankieC - 09/12/2011 21:15
Avatar van FrankieC Lid @Pieter:

Daar heb je op zich gelijk in, maar ik vind niets in zijn berichten dat wijst op WordPressing, wel van alles dat wijst op zelf een website maken -- inclusief stijlblad.
Offline Pieter - 12/12/2011 07:44
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
@FrankieC, dat kan evengoed bij Joomla, Drupal,...En bij een eigen gefabriceerde website waar hij een simpele php include doet van de header. 
Offline WouterJ - 12/12/2011 08:32
Avatar van WouterJ HTML gevorderde @Pieter, maar ook al hoeft hij met maar op 1 plek aan te passen inline CSS is nooit goed:
1) Je moet alle scripttalen zoveel mogelijk scheiden, dus CSS in een stylesheet HTML in een html file en PHP boven de HTML in een PHP file.
2) Het zorgt voor een slechte HTML/text ratio (slecht voor SEO)
3) Je kan CSS nooit zo mooi weergeven als in een stylesheet en dus wordt je CSS nooit overzichtelijk.
Offline Pieter - 12/12/2011 08:39 (laatste wijziging 12/12/2011 08:40)
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Je argumenten zijn correct WouterJ, 100% mee eens...maar wie zegt dat hij het met inline CSS oplost?
Ik zie het eerder als een gewone img in zijn header div, eerder dan een background-image met wat CSS in die div.
En dàt lijkt me wel ok, omdat je dan ook gemakkelijker semantisch correct kan verderbouwen met een aanklikbare image header (voor usability wel goed).  
Offline WouterJ - 12/12/2011 08:57
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Ik denk dat het semantisch beter is als je de afbeelding als background-image meegeeft aan de header. De header image is namelijk onderdeel van het stijlen, niet van de content van de pagina. Een afbeelding in een tekst is wel onderdeel van de content van een pagina, maar in de header niet. Daarom zou ik hem als background meegeven.
Vervolgens mag je het ongestoord verder stijlen, door bijv. de anchor width: 100%; height: 100%; mee te geven.
Offline Pieter - 12/12/2011 09:04
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Afhankelijk van wat de header is, denk ik. Ik ga er (misschien foutief) vanuit dat het een bedrijfslogo is, wat dus niet echt bij de layout hoort, maar eerder aanleunt tegen inhoud.
Die afbeelding kan je dan een alt/title tag meegeven waardoor je ook kan duiden waar de afbeelding over gaat.
Semantiek is een leuke denkoefening.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s