login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Plaatsing tekst en nav menu's op of in een png

Offline PieterToo - 13/04/2011 11:28
Avatar van PieterTooNieuw lid Hallo,

Ben nieuw hier, en wil me eerst even voorstellen. Ik ben Piet Degeling, 52, en woon in Nederland. En misschien dat dat de redenen zijn waarom ik er niet uitkom....

Ik ben begonnen met het maken van een website voor mijn vriendin, de eerste keer dat ik dat doe. Nu loop ik tegen een probleem aan.
Ik heb een titel voor de website, dan een nav menu, dan een plaatje, en dan weer een nav-menu. Dat neemt heel veel ruimte in beslag, en dat wil ik dus veranderen.
Ik wil in de header css het plaatje hebben, dan in het plaatje de titel van de site e dan links onder in het plaatje nav menu 1 en rechts onder in dat plaatje nav menu 2.
Hoe kan ik dat met CSS voor elkaar krijgen? Zoals het nu is, kan je zien op testplekje.nl
En ja, er kan nog heel veel aan de site verbeterd worden, en hij is ook nog lang niet klaar, maar wil eerst dit voor elkaar krijgen.
Daarna wil ik de inhoud toevoegen, dan kijken of ik PHP onder de knie krijg om de verschullende talen binnen te halen, zodat ik niet voor iedere taal een ändere"html moet maken, etc. etc.
Maar nu dus eerst, hoe krijg ik in mijn header alles netjes binnen het png-tje? Wie kan me daarmee helpen? Alvast bedankt!

Omdat dit mijn eerste vraag hier is, heb ik geen code nog toegevoegd, geen idee nog hoe dat te doen namelijk. Maar mocht dat nodig zijn, dan hoor ik het wel, en dan ga ik kijken of ik plaatscode.be begrijp 

Alvast bedankt!

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ArieMedia - 13/04/2011 11:42 (laatste wijziging 13/04/2011 11:49)
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Hallo, en welkom op Sima!

Om op je vraag in te gaan, een afbeelding kan je in CSS toevoegen door background-image te gebruiken, de juiste manier van gebruiken is:

  1. #header {
  2. background-image: url(test.gif);
  3. }


Het "herhalen" kan je beheren met de volgende code:
  1. #header {
  2. background-image: url(test.gif);
  3. background-repeat: repeat-y; /* of repeat-x voor verticaal*/
  4. }


In deze header zet je je titel, dit kan met een div,span of p, voor een regel tekst gebruik ik liever span. Dit omdat p voor paragrafen zijn (dus lappen tekst). In CSS kan je dit dan aanspreken met de volgende code:
  1. #header {
  2. background-image: url(test.gif);
  3. width: 400px; /* lengte */
  4. height: 120px; /* hoogte */
  5. }
  6.  
  7. #header span { /* het span element in div header */
  8. margin-left: 10px; /* 10 pixels vanaf het linkse element */
  9. margin-top: 10px; /* zelfde als left, maar dan top, overige zijn margin-right/margin-bottom */
  10. color: #ff0000; /* tekstkleur, de eerste 2 tekens staan voor rood-tinten, de middelste 2 voor groen en de laatste 2 voor blauw */
  11. font-size: 14px; /* puntgrootte */
  12. }

Misschien dat je het 1 en ander al wist, wil je meer weten over CSS kan je erg veel informatie vinden op de volgende link: http://www.w3schools.com/css/

--- Deel 2 

Plaatscode.be hoef je alleen te gebruiken als je lappen en lappen tekst hebt. en anders kan je de code tags hier gebruiken
[ code=TAAL]..lapcode..[/code] (zonder spatie uiteraard)

--- Deel 3

De "Deze verwijderen topic's" kan je beter aangeven aan de crew door het blaadje met de rode uitroepteken te gebruiken  
Bedankt door: PieterToo
Offline PieterToo - 13/04/2011 11:53 (laatste wijziging 13/04/2011 11:58)
Avatar van PieterToo Nieuw lid Bedankt ArieMedia

Je antwoord heeft me wel iets geleerd over het gebruik van span/p, maar heeft me eigenlijk niet verder geholpen met mijn vraag.
Als je op www.testplekje.nl kijkt zie je wat ik nu heb gebrouwen, maar dat vind ik niets, omdat de header veel te veel ruimte in beslag neemt.
Alles wat in de header staat aan niet plaatje, de 2 nav-menus, en de site naam, wil ik in het plaatje krijgen, zodat de header alleen maar de afmeting heeft van het plaatje, en niet van de 2 nav-menus, het plaatje en de titel.
Hoop dat ik het nu iets duidelijker heb uitgelegd?
Offline ArieMedia - 13/04/2011 13:07
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
  1. <div id="header">
  2. <div id="menu">Menu..</div>
  3. <div id="submenu">Submenu..</div>
  4. </div>


  1. #header {
  2. background-image: url(header.png);
  3. width: 600px;
  4. height: 200px;
  5. }


Waarschijnlijk bedoel je dit
Offline PieterToo - 13/04/2011 17:56
Avatar van PieterToo Nieuw lid Dat bedoel ik ja, alleen.... ik zou "div menu" linksonder uitgelijnd willen hebben en "div submenu" rechtsonder.
Kan dat ook?

Ik hoor het wel, alvast bedankt voor je hulp tot nu toe!
Offline ArieMedia - 13/04/2011 19:09
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
  1. <div id="header">
  2. <div id="menu1">..</div>
  3. <div id="menu2">..</div>
  4. </div>


  1. #menu1 {
  2. float: left;
  3. }
Offline PieterToo - 13/04/2011 19:31
Avatar van PieterToo Nieuw lid Nogmaals bedankt. Nu kom ik al een heel eind. Staat nu alleen nog links- en rechtsboven, maar dat moet ik wel kunnen oplossen om het links- en rechtsonder te krijgen.

Dank!
Offline ArieMedia - 13/04/2011 20:03
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
PieterToo schreef:
Nogmaals bedankt. Nu kom ik al een heel eind. Staat nu alleen nog links- en rechtsboven, maar dat moet ik wel kunnen oplossen om het links- en rechtsonder te krijgen.

Dank!
Dat kan door een margin-top mee te geven.
Offline PieterToo - 13/04/2011 21:31
Avatar van PieterToo Nieuw lid En vertical-align bottom?
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.182s