login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

HTML5 AND CSS3 welke browsers ondersteunen het?

Offline Martijn2008 - 15/02/2011 00:55 (laatste wijziging 15/02/2011 00:57)
Avatar van Martijn2008PHP beginner Hallo allemaal,

Is HTML5 & CSS3 op dit moment een aanrader of juist een afrader? Is er iemand die ervaring heeft met het opzetten van websites met HTML5 & CSS3 en zijn ervaring op dit forum wil delen?

Voor een nieuw project wil ik mogelijk van deze vernieuwde versies gebruik maken. Hoeveel procent van de internetgebruikers maakt bijvoorbeeld op dit moment van een browser gebruik die HTML5 & CSS3 ondersteund en welke browsers zijn dat?

Ik ben beniewd naar jullie reacties, dank alvast!

Martijn

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Aar - 15/02/2011 00:57
Avatar van Aar PHP interesse Dit kan je allemaal vinden op de site van W3....

Het komt er op neer dat lang niet alles van HTML5 door alles ondersteund wordt.
Offline UpLink - 15/02/2011 07:56
Avatar van UpLink ... Niet elke browser ondersteund alles van HTML5 en CSS3...

Je moet dus:

OF alles dubbel maken voor de bezoekers die nog geen HTML5/CSS3-ondersteunende browser gebruiken (xHTML en HTML5)

OF HTML5 nog niet gebruiken totdat elke browser dit ondersteund...

Heel lastig dingetje... Technologie evolueerd, maar de hulpmiddelen blijven altijd iets achter... waarom die 2 niet samen evolueren begrijp ik ook niet...
Offline WouterJ - 15/02/2011 08:07
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Ik zou er voorlopig nog niet aan beginnen. Nog geen enkel browser ondersteund alle CSS3 dingen of alle HTML5 dingen.
Het is wel leuk om er nu al wat mee te spelen, maar voor echte site's maken is dat nog niet zo. Volgens mij heeft W3C zelf aangegeven in 2022 pas klaar te zijn met HTML5, zodat het overal gebruikt wordt.

Een goede site voor CSS3 ondersteuning: http://www.quirksmode.org/css/contents.html
Offline UpLink - 15/02/2011 09:30
Avatar van UpLink ... 2022    da is nog 11 jaar   
Offline tomate - 15/02/2011 10:04
Avatar van tomate Lid Als je met HTML5 aan de slag gaat, bekijk dan eens de HTML5 Boilerplate.
Veel tags de oude browsers niet ondersteunen in HTML5, krijgen ondersteuning van allerhande "hacks". Ik gebruik het en ben er heel tevreden over!  
Offline CDNC - 19/02/2011 22:12
Avatar van CDNC PHP ver gevorderde Als je CSS3 en HTML5 wilt gebruiken moet je dan gewoon doen, future proof (noem ik het). Laat je niet tegenhouden door slabakkende ondersteuning van browsers/luie mensen die niet willen updaten. Als alles wat je gebruikt ondersteunt word door nieuwst versie van de browsers is het goed (voor mij). Alle nieuwste versies van de major browsers doen het goed qua CSS3, rounded corners en dat soort gein.

Hoe het staat met HTML5 support weet ik niet, maar als je het kent/wilt leren: doen. Zoals tomate al aangaf kun je via hacks/fixes ook support verkrijgen voor oudere brouwsers. Ook voor CSS3 bestaan er fixes. Alleen moet je zien dat je met al die fixes je pagina niet te zwaar word voor oudere browers zodat je oplossing niet erger is dan het probleem.
Offline WouterJ - 19/02/2011 23:27 (laatste wijziging 19/02/2011 23:28)
Avatar van WouterJ HTML gevorderde
CDNC schreef:
Als je CSS3 en HTML5 wilt gebruiken moet je dan gewoon doen, future proof (noem ik het). Laat je niet tegenhouden door slabakkende ondersteuning van browsers/luie mensen die niet willen updaten. Als alles wat je gebruikt ondersteunt word door nieuwst versie van de browsers is het goed (voor mij). Alle nieuwste versies van de major browsers doen het goed qua CSS3, rounded corners en dat soort gein.

IE8 ondersteund nog geen HTML5 en zeer slecht CSS3. Dit is het meest gebruikte browser (34,17%). Jij wilt dus zeggen dat je je niks moet aantrekken van die 34,17% die jou website dan niet kunnen bekijken?
En niet te vergeten, IE8 is nog steeds het nieuwste IE browser. IE9 is nog in de BETA fase. Maar weinig mensen updaten hun browser naar een BETA (0,49%).
In het totaal kan als je je website volledig HTML5 en CSS3 maakt 53,89% van al je bezoekers je site niet bekijken.

Ik denk dat je hier nog rekening mee moet houden en je zult toch echt nog even wachten voordat je het live kunt gebruiken. Het is natuurlijk al wel geweldig om er mee te spelen. En leren is ook al leuk, maar gebruiken voor een echte site is nu echt nog not done.

>>Alle nieuwste versies van de major browsers doen het goed qua CSS3, rounded corners en dat soort gein.<<
Dit vind ik toch wel grappig om te lezen. Momenteel is bij rounded corners alleen de nieuwste versie van Chrome in staat om het totaal te ondersteunen. Waarom denk je dat we nog -webkit-, -moz- en soms -o-, -ms- en -khtml- moeten gebruiken? Dit is omdat het nog in de proeffase zit. Pas als het echt geïntegreerd is in een browser hoef je dat niet meer te gebruiken.
En dingen zoals transform, transitions en animatie wordt alleen ondersteund door webkit (safari en chrome).
Gradients en dat soort dingen is al helemaal grappig. Alleen firefox en webkit ondersteunen dat, maar allebei nog op hun eigen manier.

(bron voor de cijfers: Net Applications)
Offline UpLink - 20/02/2011 12:41
Avatar van UpLink ... Ik kan het niet anders dan eens zijn met Waldio...

HTML5 staat in zijn kinderschoenen...
Browsermakers moeten hun browsers nog aanpassen aan die dingen, zonder dat er bugs opduiken (of toch zo min mogelijk)...

BETA versies van browsers gebruik ik ook liever niet...
Het ondersteund misschien die nieuwe functies al wel (of deels), maar als jij je site maakt met die nieuwe functies en je bezoekers hebben die laatste nieuwe (lees: beta versie) versie van hun browser niet, zit je dik in de problemen...
Dan word je site niet weergegeven of is je site helemaal fucked up...

Mijn advies is:

als je toch je zin wil doordrijven en HTML5 en CSS3 gebruiken op je site, zorg dan dat je ook xHTML gebruikt wat wel volledig ondersteund word...
als je bijvoorbeeld de video-tag wil gebruiken, zorg dan dat er ook een embed aanwezig is voor het geval de browser geen HTML5 ondersteuning heeft...

Moielijk om dit te controleren is dat niet... Je kan browser-versies checken en aan de hand daarvan de juiste content weergeven... (als kost je dit natuurlijk wel extra werk... )
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s