login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

fout in het javascript:dropdownmenu (Opgelost)

Offline anseel - 22/12/2010 18:07 (laatste wijziging 26/12/2010 19:24)
Avatar van anseelNieuw lid beste, ik maak voor mijn vader een site met one.com(ik ben een beginner)

ik heb een menu gemaakt met html, javascript en css, de ccs code werkt niet, ik heb het gemaakt met een voorbeeld op http://www.scen...l_menu.php

je kan zien wat ik uitkom op http://www.berl...nisp3.html
moet je misschien ook de css code veranderen of doe ik iets verkeerd

ps: ik weet dat er nog vele fouten op de website zitten  heel veel en als ik iets verkeerd doe ookal zeg je het goed, sorry daarvoor  ik ben een beginner

grt.
anseel

20 antwoorden

Gesponsorde links
Offline lolll - 22/12/2010 18:16
Avatar van lolll Lid Ik vind het wel een beetje raar ineen zitten bij jouw, je hebt daar ergens een cel vol met css-code. Ik vraag mij al af wat die daar doet. Ten tweede zie ik in je head <style> staan, maar meteen daarachter <link rel=" en dan begin je ineens met je css code. Als je nu die link rel weg doet, zal de code wel normaal werken. Maar ik vermoed dat je ook een extern bestand hebt, vandaar die link rel (denk ik). Die moet je achter of voor je style tags zo invoegen:
  1. <link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />


Ik hoop dat ik je hiermee al wat heb kunnen helpen, er zitten wel nog wat rare dingen in je site, maar tot hier toe de css.
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 22/12/2010 20:07
Avatar van anseel Nieuw lid bedankt voor de snelle reactie, ik zal het straks proberen, er zitten inderdaad nog wat fouten in, onderandere kan je de favicon niet zien in IE en ook wat htlm fouten, maar dat is voor later, mijn pa vindt dat niet belangrijk en wil zo snel mogelijk de inhoud laten zien

grt.
anseel
Offline WouterJ - 22/12/2010 20:27
Avatar van WouterJ HTML gevorderde
"anseel" schreef:
mijn pa vindt dat niet belangrijk en wil zo snel mogelijk de inhoud laten zien

Dit is zeker wel belangrijk. Want als jij in IE kijkt en ziet dat het daar goed staat kan het door al deze fouten in FF fout staan en dan nog niet eens gekeken naar de andere browsers als Safari, Chrome en Opera.

Daarnaast denk ik dat jij dit met een WYSIWYG editor werkt? Dus dat je zelf de code niet typt? Want dat is namelijk slecht. WYSIWYG editors staan bekent om hun brakke code.

Nog even wat andere tips:
- HTML kan je het best met kleine letters schrijven, in XHTML is dat zelfs verplicht.
- Je CSS kan je beter in 1 stylesheet (.css) zetten i.p.v. interne/inline CSS.
- Een site maak je met divs (html tag) en CSS, niet met tabellen. Die zijn daar niet voor.
- De font tag hoort thuis in de middeleeuwen en doet ook niks.
- De div tags doen eveneens niks.
- Die 1000 paragraaf tags met daarin een spatie zijn al helemaal nutteloos.
- Je opent de html tag, dus die moet je aan het eind ook weer sluiten.
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 23/12/2010 12:46
Avatar van anseel Nieuw lid
lolll schreef:
Als je nu die link rel weg doet, zal de code wel normaal werken. Maar ik vermoed dat je ook een extern bestand hebt, vandaar die link rel (denk ik). Die moet je achter of voor je style tags invoegen


dit heb ik nu gedaan maar het werkt niet, zit er nog een fout in de css of komt het doordat er op andere plaatsen nog fouten in de site zitten ?en in IE werkt het nog minder, daar zie je niets als je je muis houwt op 20 jaar val van de muur

naar die andere opmerkingen zal ik later eens kijken heb nu geen tijd
Offline lolll - 23/12/2010 16:27
Avatar van lolll Lid
anseel schreef:
[..quote..]

dit heb ik nu gedaan maar het werkt niet, zit er nog een fout in de css of komt het doordat er op andere plaatsen nog fouten in de site zitten ?en in IE werkt het nog minder, daar zie je niets als je je muis houwt op 20 jaar val van de muur

naar die andere opmerkingen zal ik later eens kijken heb nu geen tijd


sry, ook aan het einde moet de rest van de <link href weg. Daarna zou het wel moeten werken, want je css code ziet er op het eerste zicht goed gestructureerd uit, en voldoet ook wel aan de syntaxis.

Grt,Lolll

PS: ik heb de code maar heel even bekeken, dus het zou kunnen dat er nog fouten inzitten, maar ik had op dit moment niet veel tijd.
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 23/12/2010 18:28
Avatar van anseel Nieuw lid ok bedankt,zal het nu direct proberen, als ik je zo hoor is de css van mijn website het stuk waar het minste fouten in zitten 
Offline lolll - 23/12/2010 19:01
Avatar van lolll Lid ja, er zitten inderdaad weinig fouten in, maar met een goede css ben je niets zonder een goede (x)html pagina. Dus je zal wel nog wat moeten aanpassen.
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 23/12/2010 19:20
Avatar van anseel Nieuw lid werkt nog altijd niet, om dat dropdown menu te maken moest ik de html veranderen, moet je de CSS ook nog veranderen misschien

ik heb gehoord dat na iedere css eigenschap een ; moet staan maar wat bedoelt hij met een css eigenschap ?
Offline lolll - 23/12/2010 20:54
Avatar van lolll Lid je hebt overal tegoei een ; gezet hoor, ik snap niet dat het niet werkt.
algemene css regel:
  1. selector{
  2. eigenschap_1:waarde;
  3. eigenschap_2:waarde;
  4. ...
  5. eigenschap_n:waarde;
  6. }

bv:
  1. body{
  2. background-color:#FF0000;
  3. margin:auto 0;
  4. padding:5px;
  5. ...
  6. }

Hopelijk verklaart dit de puntkomma regel een beetje.
Maar voor verdere css ondersteuning zou ik naar volgende site gaan:
W3 css tutorial bevat zowat alle css elementen met een uitleg en telkens een voorbeeld.

Lolll
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 26/12/2010 15:14 (laatste wijziging 26/12/2010 17:01)
Avatar van anseel Nieuw lid ik heb een css calidate gedaan en ik vondt deze fouten


URI : http://www.berlinnomorewalls.be/style.css
-1 Bestand niet gevonden: http://www.berlinnomorewalls.be/style.css: Not Found

URI : http://www.berl...nisp3.html
156 #nav a:hover, #nav a:active

wat bedoelen ze hiermee?

grt.
anseel

Offline WouterJ - 26/12/2010 15:30
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Als je hem even leest:

1 Bestand niet gevonden
En inderdaad als je op de link klik bestaat het bestand niet...
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 26/12/2010 17:04
Avatar van anseel Nieuw lid dus als ik het goed begrijp moet ik doen zoals ze het hier uitleggen, een appart bestand maken voor de css code
http://www.weblessen.nl/css/basis.php

maar het was vooral de 2de fout dat ik niet begrijp
Offline WouterJ - 26/12/2010 17:48
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Je moet gewoon een bestand maken waarin je alle css dingen zet. Dat bestand noem je bestandsnaam.css.
Nu moet je in de head css inladen. Dit door je door de link tag:
  1. <link rel="stylesheet" href="bestandsnaam.css" type="text/css" />
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 26/12/2010 19:24 (laatste wijziging 26/12/2010 19:25)
Avatar van anseel Nieuw lid bedankt, de css is nu in orde, maar het werkt nog altijd niet goed, het ligt dus bij het javascript
  1. <script language="JavaScript">
  2. sfHover = function() {
  3. var sfEls = document.getElementById("nav").getElementsByTagName("LI");
  4. for (var i=0; i<sfEls.length; i++) {
  5. sfEls[i].onmouseover=function() {
  6. this.className+=" ie_does_hover";
  7. }
  8. sfEls[i].onmouseout=function() {
  9. this.className=this.className.replace(new RegExp(" ie_does_hover\\b"), "");
  10. }
  11. }
  12. }
  13. if (window.attachEvent) window.attachEvent("onload", sfHover);
  14. </script>


zou iemand dit naar javascript kunnen verplaatsen ?
Offline WouterJ - 26/12/2010 19:57
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Even wat verbeterpuntjes:
- language is een oud attribuut. Tegenwoordig gebruiken we type="text/javascript" (javascript dus zonder hoofdletters)
- Gebruik eens wat tabs/spaties. Want dit:
  1. if(iets == 'iets') {
  2. for(i=0;i < 100; i++) {
  3. document.write('Doe iets met die i' + i);
  4. }
  5. }

is overzichtelijker dan:
  1. if(iets == 'iets') {
  2. for(i=0;i < 100;i++) {
  3. document.write('Doe iets met die i' + i);
  4. }


Verder is die javascript niet meer nodig, omdat IE7 en groter al gewoon :hover op alle elementen ondersteunen. En IE6 of lager zou ik niet meer volledig gaan ondersteunen.

Mag ik ook vragen waar je mee kijkt? (welk browser) Want als ik met chrome(windows7) kijk werkt het gewoon goed.
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 27/12/2010 10:24
Avatar van anseel Nieuw lid hij lijkt goed te werken maar als je in de code(html) kijkt zie je dat niet alles getoond wordt, of ligt dat aan de html zelf en is het javascript overbodig ?

ikzelf gebruik IE en mozilla, ik kijk nu en dan ook eens op chrome en opera
Offline WouterJ - 27/12/2010 10:37
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Dat hij een paar dingen niet toont is inderdaad wel vreemd.

Wat je het best nu kan doen is even alle fouten uit het script halen: 28 HTML fouten en 2 CSS fouten. Hier kan het namelijk ook aan liggen. Dan gaat er door die 30 fouten ook iets verkeerd bij het menu.
Bedankt door: anseel
Offline anseel - 27/12/2010 10:46 (laatste wijziging 27/12/2010 10:56)
Avatar van anseel Nieuw lid ok, zal ik doen, als die fouten opgelost zijn, zou het probleem dat je de favicon in ie niet ziet en de kleurverschillen in de verschillende browsers(dat je op de homepagina minder ziet) opgelost zijn ?
Offline WouterJ - 27/12/2010 11:00
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Ik zie geen kleurverschil?
En wat is de code voor je favicon? Ik vind die namelijk nergens terug in je code.

En ja, er zullen wat problemen opgelost kunnen zijn. Maar het is altijd belangrijk dat je code valid is. Dan weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen en dan kan je dus naar de fout in de code zelf kijken.

Kijk ook even in mijn eerste berichtje in dit topic. Daar heb ik ook nog wat fouten opgesomd.
Offline anseel - 27/12/2010 11:13 (laatste wijziging 27/12/2010 11:15)
Avatar van anseel Nieuw lid ik zal er naar kijken, de favicon code staat enkel op de homepagina, en er is wel een klein kleurenverschil, maar het grootste verschil is tot waar het kleur gaat,de balk vanboven waarin de zoekfuncie zit en rechts waar de witte pagina (met tekst) stopt

ps; in de dropdownmenubalk waar je niet alles kan zien kan je in ie nog minder zien
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s