login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Pagina's laden

Offline nick5m - 15/08/2010 23:57
Avatar van nick5mNieuw lid Hallo,

Ik zit al aardig wat jaren in de webdesign en maak tegenwoordig mijn layouts met photoshop. Ik vroeg me zo af wat de snelste manier is om een pagina te laden. Je kunt het natuurlijk in een i-frame laden enzovoort, maar ik laad nog steeds traditioneel per 'hele' pagina. Waardoor je waarschijnlijk wel vertraging op loopt. Dit doe ik echter omdat ik anders niet per pagina een andere indeling kan aanhouden.

Ofterwel, wat is de beste manier om een pagina (snel) in te laden?

met vriendelijke groet,

Nick

9 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 16/08/2010 02:23
Avatar van vinTage Nieuw lid frames, ok, het werkt allemaal wel en je kan het zelfs redelijk SEO krijgen, maar frames zijn 1418 al best oud/verouderd  

Als je het hebt over een website, die eigenlijk altijd dezelfde opmaak/indeling moet hebben, dan kan je best eens kijken bij een php include
Offline nick5m - 16/08/2010 11:51
Avatar van nick5m Nieuw lid Hey Vintage,

Include ben ik ook bekend mee.. maar dat is inderdaad telkens met dezelfde indeling. Hetzelfde geld voor het inladen in een div'je. Moet ik dan toch de complete pagina's laden?
Offline cyberninjah - 16/08/2010 11:58
Avatar van cyberninjah Lid Nick,

Dit hoeft niet aangezien je pagina's kan include zo als je weet met php kan je dit heel mooi gebruiken voor een pagina systeempje.

even korte uitleg

$_GET wel is van gehoord ?

Met $_GET kan je een bepaald iets uit de adres balk halen. Voorbeeldje

Url : domain.nl/pagina=forum

PHP code
  1. // nu gaan we de waarde van pagina ophalen en in een variable plaatsen.
  2. $page = strip_tags($_GET['pagina']);
  3.  
  4. /*
  5. nu we weten welke pagina we nodig hebben kunnen we deze inladen.
  6. Eerst kijken we of deze wel bestaat op onze server.
  7.  
  8. we hebben een map waar in de pagina's staan genaamd content.
  9. */
  10.  
  11. if(file_exist("content/".$page.".php"))
  12. {
  13. // de pagina bestaat.
  14.  
  15. include("content/".$page.".php");
  16. }
  17. else
  18. {
  19. echo "Sorry pagina bestaat niet.";
  20. }
Offline urqbz - 16/08/2010 12:14 (laatste wijziging 16/08/2010 12:16)
Avatar van urqbz PHP interesse Hij bedoeld denk ik:
Dat de includes hem verplichten tot het gebruiken van een indeling. Namelijk de content komt in hetzelfde div'je terecht. Dit hoeft niet zo te zijn, kijk (ik leen even je code Cyberninjah):

Ste; dat twee pagina's a en b een andere header nodig hebben:

  1. <?php
  2. / nu gaan we de waarde van pagina ophalen en in een variable plaatsen.
  3. $page = strip_tags($_GET['pagina']);
  4. /*
  5. nu we weten welke pagina we nodig hebben kunnen we deze inladen.
  6. Eerst kijken we of deze wel bestaat op onze server.
  7.  
  8. we hebben een map waar in de pagina's staan genaamd content.
  9. */
  10. if ($page == "a" || $page == "b")
  11. {
  12. include "eenandereheaderbijvoorbeeld.php";
  13. }
  14. else
  15. {
  16. include "gewoneheader.php";
  17. }
  18. if(file_exist("content/".$page.".php"))
  19. {
  20. // de pagina bestaat.
  21.  
  22. include("content/".$page.".php");
  23. }
  24. else
  25. {
  26. echo "Sorry pagina bestaat niet.";
  27. }
  28. ?>
Offline nick5m - 16/08/2010 12:51 (laatste wijziging 16/08/2010 16:41)
Avatar van nick5m Nieuw lid Maar als je een website hebt met een totaal andere indeling, is het dan niet handiger om toch die hele pagina's te laden?
Offline urqbz - 16/08/2010 16:44
Avatar van urqbz PHP interesse Is je content op dit moment dynamisch? Of is er voor alle pagina's een apart html/php bestand?
Offline cyberninjah - 16/08/2010 16:46
Avatar van cyberninjah Lid Heb je mischien een voorbeeldje voor ons ? het is een beetje lastig om zo te oordelen of het slim is of niet als het alleen content is wat anderen indeling heeft is het niet noodzakelijk.

En anders kan je het altijd nog op lossen door Templates te laden.
Offline nick5m - 16/08/2010 22:50
Avatar van nick5m Nieuw lid @urqbz momenteel is er voor alle pagina's een appart html bestand.

@Cyberninjah, momenteel zit ik nog in de ontwikkelingsfase van de nieuwe website maar het idee is dat er op de ene website een 4 tal div's gepositioneerd aan verschillende kanten komen met informatie. Daarnaast komt er een fotoboek en een reserverings schema.
Offline Maarten - 17/08/2010 15:16 (laatste wijziging 17/08/2010 16:13)
Avatar van Maarten Erelid In alles zit een structuur, zelfs in de grootste rommel.

Als je spreekt over een 4-tal divs die aan verschillenden kanten komen, hebben die 4-tal divs waarschijnlijk wel een ongeveer gelijkaardige stijl (anders wordt het ook wel een warboel).

Je zou kunnen ergens gaan bijhouden (database, XML-bestanden, whatever) bij welke pagina ($_GET parameter zeg maar) welke main-content hoort, en welke blokken en op die manier je pagina dynamisch opbouwen.

Wat je ook kan doen is kijken wat WEL altijd terugkomt, bijvoorbeeld header en footer en ergens een algemeen menu.
Daarin include je dan per "sectie" (bv. forum, catalogus, gastenboek,...) een andere template, waarin je dan nog eens de content zelf gaat inladen. In het voorbeeld van een forum wordt dit dan:
- Main template (header, footer,...)
--- Forum template (recente posts, blaat blaat)
----- Een topic
----- OF een overzicht
----- OF iets anders
----- ...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.204s