login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Overgaan op XHTML (Opgelost)

Offline Aishla - 05/06/2008 17:36 (laatste wijziging 05/06/2008 17:37)
Avatar van AishlaNieuw lid ik heb 5 vraagjes over het overgaan op xhtml:
1. Blijven de doctypes hetzelfde?
2. Als je met php gaat werken, wordt het dan index.xhtml, of index.php?
3. Is het mogelijk om maar een deel van je site over te zetten op xhtml, en de rest nog op html?
4. moet je dan de pagina beginnen met een <xhtml> tag?
5. maakt het heel veel uit als je bijvoorbeeld dit schrijft:
<b><i>Hoi!</b></i> (omdat dan de volgorde niet klopt)

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Godlord - 05/06/2008 17:49
Avatar van Godlord PHP gevorderde 1. De doctypes bij XHTML zijn wel iets anders. Maar bij de HTML-tag moet je xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" gebruiken.

2. "index.php", de extensie ".xhtml" heb ik nog nooit gezien.

3. Je kan deels XHTML en deels HTML gebruiken door de gebruiker te laten kiezen dan kan je het met PHP echoën

4. Er is geen XHTML-tag.

5. Ja, de B-tags en I-tags worden zijn niet meer in XHTML 2.0.


M.v.g. Godlord.
Offline Aishla - 05/06/2008 18:00
Avatar van Aishla Nieuw lid 1. Dus ik moet dan zeggen:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> doen?
2. En als je nog geen php doet? Blijft het dan gewoon .html?
3. Maar als je de gebruiken niet wil laten kiezen, maar bijvoorbeeld gewoon de index pagina in xhtml hebt, en de gastenboek pagina in htm.
4. Dus dat wordt gewoon <html> ? Of dat zelfde als bij punt 1?
5. Ehm... ik snap je zinsopbouw niet helemaal... :S
Offline Godlord - 05/06/2008 18:03
Avatar van Godlord PHP gevorderde 1. Ja, i.p.v. <html>
2. .htm of .html
3. Dat kan, maar gemengd in één pagina gaat niet.
4. Ja.
5. Sorry, ik had de zin niet helemaal goed aangepast. Het moest zijn: "Ja, de B-tags en I-tags zijn niet meer in XHTML 2.0." daarmee bedoelde ik dat die weg gehaald zijn uit XHTML 2.0. Maar XHTML 2.0 is volgens mij nog niet officieel uit.


M.v.g. Godlord.
Offline Aishla - 05/06/2008 18:13
Avatar van Aishla Nieuw lid ik snap geloof ik alles. ik had alleen over 5 nog een vraagje. als je nou tekst schuin of dik gedrukt wil hebben, (ik neem aan dat onderstreept ook niet kan?) moet je dat dan gewoon met een span doe in de css? Of hebben ze daar dan een nieuwe code voor in xhtml?
Offline Godlord - 05/06/2008 18:16 (laatste wijziging 05/06/2008 18:17)
Avatar van Godlord PHP gevorderde Je moet gebruik maken van CSS wil je een van die dingen doen. De enigste text formatting tags die nog overblijven zijn de SUP-tag en SUB-tag. Waarschijnlijk omdat die niet 100% vervangbaar zijn of iets dergelijks, kan ook zijn dat mensen CSS niet zo heel makkelijk vinden op sommige vlakken. Ik gebruik liever div maar span gaat ook. Normaal hebben ze die (nog) in XHTML 2.0 maar daar ben ik niet 100% zeker van.


M.v.g. Godlord.
Offline Aishla - 05/06/2008 18:18
Avatar van Aishla Nieuw lid bedoel je dat je met xhtml geen divs meer in je pagina kan zetten? o.O maar mijn site bestaat uit divs... waarom geen divs? die zijn handig!
Offline Godlord - 05/06/2008 18:23 (laatste wijziging 05/06/2008 18:31)
Avatar van Godlord PHP gevorderde Text formatting tags zijn tags zoals de B-tag, I-tag, U-tag, S-tag, etc. De div-tag valt er niet onder.

De span-tag blijft bestaan trouwens bestaan.

- De BR-tag bestaat niet meer dat is nu de L-tag.
- De FORM-tag bestaat niet meer, dat zijn nu XForms.
- De IMG-tag bestaat ook niet meer dat is nu een component van de OBJECT-tag.
- De attribuut "style" is verwijderd. (Edit: is nog niet besloten)
- NL-tag toegevoegd voor Navigation Lists.
- Etc.

Het meeste over de veranderingen van XHTML 2 t.o.v. XHTML 1(.1) kan je vinden op het internet.


M.v.g. Godlord.
Offline Grayen - 05/06/2008 18:54
Avatar van Grayen PHP ver gevorderde Het is de bedoeling dat je elke html tag gebruikt waarvoor hij bedoelt is. Dit wordt vaak niet gedaan. HTML is bedoelt om structuur aan je pagina te geven. Dus tags als <b> en <i> zijn eigenlijk geen tags die je zou moeten gebruiken. Ze dienen namelijk alleen voor opmaak van tekst.

Als je op een woord een bepaalde nadruk wil leggen dan zal je toch met een bepaalde tag moeten aangeven welke woord(en) een nadruk moeten krijgen. Hiervoor zijn <strong> en <em> bedoelt. Maar wil je bijvoorbeeld een hele tekst, zoals een inleiding, schuingedrukt maken dan zou je CSS moeten gebruiken.

Ik zou daarvoor <strong> en <em> gebruiken. Dat zijn de html tags die daarvoor bedoelt zijn.

Citaat:
5. maakt het heel veel uit als je bijvoorbeeld dit schrijft:
<b><i>Hoi!</b></i> (omdat dan de volgorde niet klopt)


Ja, dit maakt uit, maar het is niet zo dat je site het daardoor gelijk niet meer doet. Omdat bijna alle sites die xhtml gebruiken hun pagina's gewoon als html pagina's versturen (text/html), zal de browser de site gewoon lezen als html en dus over die fout heen lezen.

Hoe dit komt? Nou Internet Explorer ondersteund xhtml pagina's niet (application/xhtml+xml). Daarnaast moet je als je een pagina als xhtml verstuurd ook een xml declaratie boven je doctype plaatsen (lijkt op de php tag, <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>), maar omdat Internet Explorer automatisch naar de oude weergave gaat (quirks mode) als je iets boven de doctype plaats, daarom kiezen (bijna) alle sites om de xhtml pagina's gewoon als html te verzenden.

Citaat:
1. Blijven de doctypes hetzelfde?


Nee, ze lijken zoals hierboven al werd verteld er wel op:

<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

(zoals xhtml bedoelt is, daarom zou ik voor deze kiezen)

<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

(dient voor de juiste overgang van html naar xhtml, er worden tags die eigenlijk niet meer ondersteund zijn toch nog ondersteund, zodat de pagina's valide blijven)

<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

(voor als je frames gebruikt)
Offline Aishla - 05/06/2008 18:56
Avatar van Aishla Nieuw lid bedankt 
Offline StommePoes - 06/06/2008 14:58 (laatste wijziging 06/06/2008 14:59)
Avatar van StommePoes Nieuw lid Heel goed, Grayen!
Er is geen reden om XHTML2 of 1.1 te gebruiken. 2 is niet spec. 1.1 moet de application xml+xhtml hebben. XHTML1.0 kan wel als text/html OF app xml+xhtml hebben. Dus is XHTML1.0 fijn als je zin hebt in XHTML te schrijven.
Er is ook geen reden om een pagina van een site in XHTML te hebben en de anderen in HTML. Er is bijna geen verschil. Als je tussen de twee stijlen in 1 site gaat, maak je meer fouten. Doe maar alles in een of de andere, niet half-en-half. XHTML heeft wat straker regels dan HTML4.
Je hoeft geen XHTML pagina te hebben om RSS enz te gebruiken. Ze werken fijn ook met HTML pagina's.

Ik heb gehoord dat niet alle XML documenten hebben de xml declaratie nodig want er is alleen xml1.0 en UTF-8 is de default als je nix zeggen.

Xforms, ik wacht op jullie. *sigh*
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.162s