login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Lijst zo breed als tekst

Offline bertenz - 18/01/2008 19:56 (laatste wijziging 18/01/2008 19:56)
Avatar van bertenzHTML beginner Hallo allemaal,

Op mijn website wil ik gebruik maken van lijsten. Aangezien de informatie in die lijsten dynamisch is, kan de lijst in principe alle waardes aannemen. Ik wil echter graag dat de items maar éénregelig zijn (de lijst mag dus niet te smal zijn), maar ik wil ook liever geen lijst van 300 pixels breed hebben terwijl er bijvoorbeeld maar 100 pixels gebruikt worden. Weet iemand hoe ik op kan geven dat de lijst gewoon met de tekst mee groeit ? (en dan bijvoorbeeld 5 pixels later ophoudt)
Alvast bedankt.

17 antwoorden

Gesponsorde links
Offline tomie94 - 18/01/2008 20:10
Avatar van tomie94 PHP interesse zoiets:
  1. .jediv {
  2. width: auto; //De div zal zo breedt zijn als de tekst erin staat
  3. max-width: 300px; //De div kan 1px zijn maar ook 299px maar hij mag niet groter dan 300px zijn.
  4. }
Offline bertenz - 18/01/2008 20:46
Avatar van bertenz HTML beginner Bedankt voor je hulp, maar ik wilde deze lijst maken met het list-element. De optie "width: auto;" werkt hier blijkbaar niet bij....
Heeft iemand anders misschien nog een oplossing voor mij ??
Offline Rianne91 - 20/01/2008 12:24
Avatar van Rianne91 Nieuw lid je moet m op % zetten ;)

width="100%"
Offline bertenz - 20/01/2008 14:42
Avatar van bertenz HTML beginner Bedankt voor je hulp, maar helaas werkt ook dat niet. De lijst blijft gewoon de hele tijd op de maximale breedte (de hele pagina) staan. Alleen als ik een absolute waarde aan de lijst geef, heeft het niet de breedte van de hele pagina. Iemand enig idee hoe ik het dynamisch op kan lossen, dus dat de breedte misschien op een andere manier aangepast wordt .... ??
Offline bertenz - 20/01/2008 17:18
Avatar van bertenz HTML beginner Ik heb ook beide manieren getest (width: 100%; en width="100%"), maar het werkt helaas niet. Iemand een oplossing voor dit probleem ?
Offline JanW - 20/01/2008 18:53
Avatar van JanW Nieuw lid Zat ff te denken maar is max-width:100%; niet mogelijk 
Offline bertenz - 20/01/2008 21:44
Avatar van bertenz HTML beginner Nee, helaas ook niet. De lijst blijft de hele breedte benutten tenzij ik er een absolute waarde aan geef. Misschien dat er nog een ander attribuut is voor lijsten ...  
Offline timmie_loots - 20/01/2008 21:59 (laatste wijziging 20/01/2008 22:01)
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde Gewoon géén waarde geven?

EDIT: En die extra ruimte kun je gewoon met padding e.d. oplossen natuurlijk.
Offline bertenz - 21/01/2008 13:38
Avatar van bertenz HTML beginner Die extra ruimte kan inderdaad met padding, maar op die manier kan ik er helaas niet voor zorgen dat de lijst net zo breed (evt. + padding) wordt als de tekst. Dus als ik een lijst een achtergrondkleur mee geeft, zal deze over de hele breedte van de pagina te zien zijn tenzij ik er een absolute waarde aan geef. Of iemand moet weten hoe ik het toch nog kan oplossen ...
Offline Pieter - 22/01/2008 14:30
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Als je enkel de max-width (dus geen width) meegeeft moet het toch lukken?
Of zit die tekst niet binnen je lijst?

Heb je anders een voorbeeldje online staan? We krijgen het wel opgelost hoor, probeer het probleem gewoon zo goed mogelijk te omschrijven, want nu vind ik het nogal vaag.
Offline Vincjenzo - 22/01/2008 16:36
Avatar van Vincjenzo Nieuw lid Misschien zoiets?

  1. <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
  2. <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
  3. <title>list items met tekst mee laten groeien</title>
  4. <style type="text/css">
  5. li {
  6. display:inline;
  7. float:left;
  8. clear:left;
  9. background-color:blue;
  10. border:1px solid black;
  11. }
  12. </head>
  13.  
  14. <ul>
  15. <li>een list item</li>
  16. <li>een langer list item</li>
  17. <li>de langste list item die we hebben</li>
  18. <li>kleintje</li>
  19. </ul>
  20. </body>
  21. </html>
Offline Pieter - 22/01/2008 17:47
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Ja, dat is een gewoon opgemaakte lijst. Een lijst groeit standaard mee.
Nu moet er nog een max-width in van het gewenste aantal px..
Offline timmie_loots - 22/01/2008 18:27
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde Fout pieterc, in zijn geval worden de list items opgemaakt, niet de list zelf. Is een oplossing waar ik zelf ook aan zat te denken, maar ik weet niet of de list items even lang zijn; of dat deze onafhankelijk van elkaar een lengte krijgen (ik vermoed het laatste) waardoor de oplossing niet werkt.
Offline Pieter - 22/01/2008 19:54
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Dan nog is het geen verschil hé als enkel de list items opgemaakt zijn.
Aangezien de topicstarter met tekst waarschijnlijk de inhoud van de lists bedoelde zal dat sowieso niet tot een oplossing leiden (het apart stylen van de list items, aangezien deze als list moeten bekeken worden in dit geval). Ik denk dat de topicstarter zijn probleem wat duidelijker moet omschrijven vooraleer we hier uit kunnen raken.
Offline bertenz - 23/01/2008 14:45
Avatar van bertenz HTML beginner Ik zal mijn probleem nogmaals proberen uit te leggen. Ik wil een lijst hebben die automatisch net zo breed wordt als de tekst die erin staat. Doordat ik gebruik maak van een database, is de lijst telkens met andere gegevens gevuld en heeft de langste tekst dus ook telkens een andere lengte. Daardoor kan ik het probleem dus niet oplossen door er een vaste waarde aan te geven. Echter weet ik niet hoe ik ervoor kan zorgen dat de lijst net zo breed wordt als de langste tekst. Ik heb even een
voorbeeld op mijn website gemaakt. De code is van deze pagina is:
Plaatscode: 5188

Ik hoop dat mijn probleem nu duidelijker is en dat iemand de oplossing weet natuurlijk  
Offline Vincjenzo - 23/01/2008 23:32
Avatar van Vincjenzo Nieuw lid Volgens mij zoek je een table.
  1. <table border="1">
  2. <tr><td>Naam</td></tr>
  3. <tr><td>Voorbeeld</td></tr>
  4. <tr><td>Nog een invoer voorbeeld</td></tr>
  5. <tr><td>De lijst blijft de hele breedte van de pagina gebruiken</td></tr>

 
Offline bertenz - 24/01/2008 00:26
Avatar van bertenz HTML beginner Kan inderdaad ook, maar zijn lijsten hiervoor dus niet bedoeld ? (als je dus wilt dat het mee groeit met de inhoud)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s