login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

met divs een deel van de pagina verversen (Opgelost)

Offline rinuspro - 09/01/2008 10:57
Avatar van rinusproNieuw lid Met frames is het heel eenvoudig om een pagina opzet te maken met een header over de gehele schermbreedte en links een colom met een menu ( en de navigatie), klikbare afbeeldingen etc en rechts het deel waar de 'content' komt te staan. Als je dan op een klikbaar plaatje klikt kun je de dan opgeroepen html netjes in het rechter deel kwijt.

Nu met divs
het scherm opbouwen lukt wel.
Echter als ik dan een kliklbaar plaatje aanklik lukt het niet om de inhoud daarvan in de rechter div te krijgen, met behoud van de rest van de pagina ( header en menu verwijnen dus, omdat de hele pagina ge-refresht wordt)

Ik heb hier al aardig wat op gegoogeld ( enige dagen full time ) maar een pasklare oplossing anders dan AJAX ben ik niet tegengekomen.

Het lijkt mij toch een veel voorkomende vraag zo'n pagian opbouw.

Omdat ik een redelijke beginner ben met wel kennis van php en mysql maar niet van javascript en ajax voel ik niet zo veel voor de ajax oplossing.

Mijn vraag: Dan toch maar frames? of is er nog een andere oplossing voor dit probleem?

Gaarne jullie advies en als het mogelijk is iets met een werkend voorbeeld.

vr gr
Rinus

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 09/01/2008 11:16
Avatar van marten Beheerder De websites die ik maak zijn allemaal opgebouwd uit 1 pagina waarin ik vervolgens verschillende onderdelen inlaad. Je laad dus altijd de hele pagina opnieuw. Doordat je dit met divs hebt gedaan heeft dit weinig met de server load te maken. Dit verschil zie je bijna niet. Je kan dus of je hele pagina opnieuw laden of met AJAX bezig gaan. En Ajax is helemaal niet zo moeilijk hoor. Kijk maar eens naar de tutorial van nemisiskoen op deze site.
Offline rinuspro - 09/01/2008 18:12
Avatar van rinuspro Nieuw lid Bedankt voor je goed bedoelde reactie alleen is het geen antwoord op de vraag, en het zou fijn geweest zijn een werkend voorbeeld te geven van je ajax oplossing , misschien dat als ik een begin punt heb, ik er wel uit kan komen.
NB die tutorial had ik al gelezen maar ik vond dat weinig toepasbaar voot ditr probleem, maar dat zal wel aan mijn onervarenheid liggen
Offline GJ2086 - 09/01/2008 19:01 (laatste wijziging 09/01/2008 19:07)
Avatar van GJ2086 Nieuw lid
  1. function loadContent(url)
  2. {
  3. var xmlRequest = null;
  4.  
  5. if(window.XMLHttpRequest)
  6. xmlRequest = new XMLHttpRequest();
  7. else if (window.ActiveXObject)
  8. xmlRequest = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
  9.  
  10. xmlRequest.onreadystatechange = function()
  11. {
  12. if(xmlRequest.readyState == 4)
  13. {
  14. if(xmlRequest.status == 200)
  15. document.getElementById("div_content").innerHTML = xmlRequest.responseText;
  16. else
  17. alert("Error: " + xmlRequest.status);
  18. }
  19. }
  20. xmlRequest.open("GET", url, true);
  21. xmlRequest.setRequestHeader("Content-Type", "application/x-www-form-urlencoded");
  22. xmlRequest.send(null);
  23. }


link maken

  1. <a href="javascript:loadContent('url naar de pagina die je wilt laden')"> roep ajax aan</a>


div waar de pagina in geladen word
  1. <div id="div_content"> ... </div>



this should do the trick ;)
Offline rinuspro - 09/01/2008 19:19
Avatar van rinuspro Nieuw lid ik denk dat ik dit wel snap. Hartelijk dank.

in de xmlRequest.open wordt de pagina opgehaald
en in document.getElementById("div_informatie").innerHTML = xmlRequest.responseText; wordt de pagina in de juiste div gezet.

nog een domme vraag. is dit javascript? zo ja dan moet ik dit tussen de tags <script> en </script> zetten.
en waar ergens in de code? moet er nog iets gebeuren om javascript te 'enabelen' ?
Offline BramBo - 09/01/2008 19:22
Avatar van BramBo JS gevorderde Dit is javascript, AJAX is het hype woord momenteel voor Javascript i.c.m. serverside RPC..
Anyway je kunt de functie loadContent(url), in je head plaatsen tussen <script type='text/javascript'> tags.
Wanneer je op de link klikt moet de rest vanzelf gebeuren, alleen er nog voor zorgen dat je de goede url aanroept 
Offline rinuspro - 09/01/2008 19:29 (laatste wijziging 09/01/2008 19:30)
Avatar van rinuspro Nieuw lid Moet lukken! Geweldig bedankt.
Misschien een goed idee om dit bij de sectie scripts toe te voegen.Ik denk dat heel veel mensen hier blij mee zullen zijn
Offline GJ2086 - 10/01/2008 00:13
Avatar van GJ2086 Nieuw lid ;)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.189s