login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

div vs. table

Offline joskesss - 19/06/2007 11:41
Avatar van joskesssNieuw lid Hallo,
ik ben nu al een tijdje in de wereld van html/css maar nu vroeg ik mij toch eens af wat eigenlijk het beste is om te gebruiken en waarom dan wel.
de <table> tags of de <div>. Ik weet dat als ik table gebruik meer vaste layout heb dan bij div waar het in verschillende browsers wel eens kan verspringen. Is dit een juiste redenering of niet?

16 antwoorden

Gesponsorde links
Offline BramBo - 19/06/2007 11:45
Avatar van BramBo JS gevorderde Naar mijn weten verschillen de margins/paddings ook in verschillende browsers dus wanneer je deze niet handmatig instelt kan er ook vanalles verspringen in verschillende browsers.

Met Css kan je hetzelfde(en meer) bereiken dan in tables. Om veel browser problemen te verkomen gebruik ik zelf altijd een stylesheet die alle browserstyles 'reset' (te vinden hier: http://meyerweb...t-reloaded/ )

Verder is CSS/divs beter voor zoekmachines en wel omdat je een betere keyword density krijgt zowel als een betere keyword/code ratio.
Offline marten - 19/06/2007 11:46
Avatar van marten Beheerder Je redenering klopt in grote lijnen wel. Divs zijn lastiger om goed in alle browsers werkend te krijgen. Maar hier zijn vele hacks voor beschikbaar. Verder zijn de tables niet bestemd voor de uitlijning van je pagina maar voor informatie te tonen. Zoals een normale tabel ook doet. Maar door het gebruik van css en subelementen kan je het ook voor uitlijning gebruiken. Ik werk zoveel mogelijk met divs. Maar dit kan niet altijd. Wat ze voor mij in html moeten veranderen is:
Divs moeten een hoogte van 100% aan kunnen

Dan zou je al heel veel problemen (lees hacks) opgelost kunnen krijgen.
Offline zointer - 19/06/2007 11:52
Avatar van zointer HTML gevorderde Waarom een layo...ger zijn ?
Offline joskesss - 19/06/2007 12:01 (laatste wijziging 19/06/2007 12:06)
Avatar van joskesss Nieuw lid Divs laden sneller (dit verschil is echter enkel te merken op trage internetverbindingen).
dat vind ik al een goed argument om divs te gebruiken 
maar het is altijd zo een gepruts nog altijd om het goed te krijgen. Ik ga die link van BramBo een uitproberen. Misschien verhelpt dat al mijn problemen met divs 
maar het moeilijkste vind ik nog altijd 2 divs langs elkaar krijgen. Hoe doe je dat dan best? meestal springen die in de een of andere browser onder elkaar?
Offline BramBo - 19/06/2007 12:14
Avatar van BramBo JS gevorderde gebruik Float en Clear

2 divs links naast elkaar en 1 eronder :
  1. <head>
  2. <style type='text/css'>
  3. #a, #b {
  4. float : left;
  5. width : 200px;
  6. }
  7.  
  8. #c {
  9. clear : both;
  10. }
  11. </style>
  12. </head>
  13. <body>
  14. <div id='a'></div>
  15. <div id='b'></div>
  16. <div id='c'></div>
Offline Depypere - 19/06/2007 13:34
Avatar van Depypere HTML interesse Ik deed vroeger alles met table, maar nu is dit veranderd want tabellen die laden veel trager dan een Div! (Heb ik mij laten wijsmaken!) En ik denk eerlijk gezegd dat dit ook zo is. Dus voor mij is het antwoord duidelijk: DIV dus
Offline joskesss - 19/06/2007 13:35 (laatste wijziging 19/06/2007 13:36)
Avatar van joskesss Nieuw lid is sitemasters.be niet in een table? en macfreak.nl?
allemaal toch wel grotere sites...
Offline marten - 19/06/2007 13:41
Avatar van marten Beheerder en oudere sites 
Offline joskesss - 19/06/2007 13:42
Avatar van joskesss Nieuw lid daar heb je een punt. macfreak.nl gaat naar het schijnt vernieuwen naar een site met divs en wanneer sitemasters volgt is nog onbekent... ^^
Offline marten - 19/06/2007 14:06
Avatar van marten Beheerder Als het geldschip is aangekomen 
Offline joskesss - 19/06/2007 14:18 (laatste wijziging 19/06/2007 15:39)
Avatar van joskesss Nieuw lid sinderklaas komt pas in de december, maar ook alleen maar als je braaf bent 

Citaat:
Rens edit:
Volgens de regels spreken we hier nog altijd AN.
Offline Pieter - 19/06/2007 15:35
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Het is gewoon de grote sites die nu pas beginnen om te schakelen, en gelukkig maar. De techniek is totaal niet meer up to date.

De site van tweakers.net is recentelijk veranderd (alhoewel de code er naar mijn mening niet uitziet), de site van Apple.com is ook veranderd (de .be nog niet, om het verschil te zien ).

Wanneer Sima verandert? Geen idee, dat zal van Joël afhangen.
Offline joskesss - 19/06/2007 15:52 (laatste wijziging 19/06/2007 15:53)
Avatar van joskesss Nieuw lid Maar als ik nu een website maak in divs (wat ik dus zal doen na deze topic met links te lezen) als ik dan een lijst met links, vb menu voor nieuwsitems, zou maken. Moet ik dit dan ook best met div's doen of is hier dan wel table beter?


(sorry voor mijn dialect bericht, was even onoplettend getypt )
Offline nvleeuwen88 - 19/06/2007 16:32
Avatar van nvleeuwen88 HTML interesse dan in tabellen vind ik
Offline joskesss - 19/06/2007 16:41 (laatste wijziging 19/06/2007 16:44)
Avatar van joskesss Nieuw lid Maar nu een groter probleem. Als ik 2 divs langs elkaar heb, 1 heeft vaste maat, andere niet. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat niet 1 div verdwijnt als ik het scherm smaller maak? Met tabellen past hij dan automatisch de div met automatische breedte aan..
Offline Tienizz - 19/06/2007 16:57
Avatar van Tienizz Nieuw lid ik maak al een vol jaar niks anders dan sites met div's qua de vaste layout moet ik iets maken zoals een agenda maak ik dat meestal met tables.

Qua menu's links geef je je div gewoon float:left
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.192s