login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Layout maken met?? iframes? frames? div? table?

Offline ElleRt - 05/09/2004 23:28 (laatste wijziging 06/09/2004 17:31)
Avatar van ElleRtMySQL interesse Ik wil een nieuwe layout maken, maar designen is nu niet mijn beste kant...

Heb hiervoor een pagina gemaakt van frames maar dat word me overal afgeraden in verband met bv de zoekmachines etc..

Nu wil ik dus een nieuwe layout maken...

Nu heb ik iets gelezen over iframes maar ik weet niet of dit hetzelfde is als een gewone frame...

Wat wil ik:
Ik wil een pagina, stel je voor zoals deze...
Links staat het menu met een aantal links erin...
Ik wil het graag zo maken dat als ik bv de FAQ opeens wil verwijderen ik dat alleen maar in menu.htm hoef te doen en niet op 20 pagina's.... Dus principe frames?

Stel: ik maak mn layout uit een tabel en gebruik bv de php code include om de pagina menu.htm in de kolom te krijgen waar hij hoort te staan etc.. ben ik dan goed bezig??


Wat is nu precies het verschil tussen een frame, tabel of een div?

Wat raden jullie mij aan???

Veel vragen en een hoop onduidelijkheid.. ik hoop dat jullie mij goede raad kunnen geven!

ElleRt.


------------------------------------------------
EDIT
------------------------------------------------

Uuhm.. denk niet dat ik helemaal duidelijk ben geweest.. namelijk: Ik kan wel aardig phpén en heb eigenlijk al een heel cu2 systeem gemaakt! ( zoiets dan )...
HTML kan ik opzich ook wel, tabelletje maken etc... maar een mooi proffessioneel design lukt me gewoon niet...

Vandaar deze post...

Ik ben helemaal niet beroerd een tutorial te volgen, maar kan er gewoon niet 1 vinden die mij nou een mooi design maken leert... bv met div'jes of wat dan ook maar...

Mijn layout nu is namelijk erg "lelijk"


Te zien op:
http://www.vakantielokaties.nl

Weet iemand een goede nederlandse tutorial te vinden die mij precies het verschil laat zien tussen div's tabellen en frames, en vervolgens uit legt hoe men die moet toepassen??

23 antwoorden

Gesponsorde links
Offline DeafBoy - 06/09/2004 09:39 (laatste wijziging 06/09/2004 09:48)
Avatar van DeafBoy HTML beginner Raad je aan om met tabellen en/of div's te gebruiken.

Voor die FAQ verwijderen bijvoorbeeld, maak dan gebruik van css.
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css">

Offline Dani - 06/09/2004 11:15
Avatar van Dani PHP gevorderde Denk niet dat het aantal vragen de reden is waarom hier niemand op aantwoordt maar eerder omdat je met de aantwoorden enkele tutorials kan vullen ;)

Als ik je post lees heb ik de indruk dat je nog maar weinig ervaring hebt, ik zou je daarom eerder aanraden met frames te werken.

Als je HTML kennis dan iets uitgebreider is kan je nog eens bekijken hoe je de frames kan wegwerken dmv PHP.
Offline Wijnand - 06/09/2004 11:31
Avatar van Wijnand Moderator proffesioneel bedrijf:
ik zou frames aanraden omdat je wilt dat ze alle informatie zonder te scrollen moeten kunnen zien

amateur/hobby:
ik zou tabellen doen om zoveel mogelijk informatie te verwerken op 1 pagina.
Offline Fenrir - 06/09/2004 12:47
Avatar van Fenrir PHP expert
Citaat:
proffesioneel bedrijf:
ik zou frames aanraden omdat je wilt dat ze alle informatie zonder te scrollen moeten kunnen zien


je kunt een tabel en een div ook voorzien van een scrollbar (of bedoel je dit niet?)

veel searchengines kunnen niet met frames omgaan...
Offline Dani - 06/09/2004 12:58 (laatste wijziging 06/09/2004 13:19)
Avatar van Dani PHP gevorderde En hoe verander je dynamisch de inhoud van een div enkel met html !!!
Offline Jeroen - 06/09/2004 15:28 (laatste wijziging 06/09/2004 15:30)
Avatar van Jeroen Onbekend Als je nog niet erg goed bent in programmeren en je geen template systeem kan maken zal ik je het makkelijkste aanraden. Maak je layout gewoon lekker met tabbelen en zet alles uit je hoofd waar het woordje frame inzit .

Natuurlijk is html onder de knie krijgen een vereiste. Ik neem aan dat dit wel leukt. Als je gewoon een lay met html wil maken lees het volgende. Wil je het met photoshop maken lees het daaronder.



Site in html
Als jij je lay in html wil doen kan je het beste CSS erbij combineren. Hierdoor krijg je niet elle lange pagina's. Om je menu niet in elke pagina aan te passen maak je gewoon een nieuw bestand en die noem je menu.php. Hier zet je uiteraard je hele menu in (in html uiteraard).

Nu maak je bv index.php. Om je menu te include moet je menu in dezelfde map staan waar ook je andere paginas staan. Je menu includen doe je doormiddel van de volgende code:
  1. <?PHP
  2. include ("menu.php");
  3. ?>

Zet deze code op de plek waar jij je menu wilt plaatsen. Dit kan gewoon in je html pagina! Als jij je menu nu wilt aanpassen open je menu.php, pas dan gewoon simpel je code aan en sla het op. Uploaden en op alle pagina's is je menu weer in order.



Lay in photoshop
Dit is weer iets compleet wat anders. Om eerst een beetje te gaan deisgnen kan ik je een paar site's aanraden met goede tutorials voor photoshop.

- http://www.good-tutorials.com/
- http://www.Realphotoshop.nl/


Voor de rest ga ik hierover niet veel zeggen. Dit zul je zlef moeten ontdekken. Ook is alles te ingewikkelt en te lang om eventjes op deze pagina neer te zetten.
Offline Insane - 06/09/2004 16:46
Avatar van Insane Onbekend die onderste werkt niet:D
Offline Jeroen - 06/09/2004 17:17
Avatar van Jeroen Onbekend Dat is niet helemaal juist. Maar ok, De release is 1 oktober. Dan zal hij open gaan met een grote colectie photoshop tutorials. Uiteraard ook erg goede support.
Offline ElleRt - 06/09/2004 17:31
Avatar van ElleRt MySQL interesse Uuhm.. denk niet dat ik helemaal duidelijk ben geweest.. namelijk: Ik kan wel aardig phpén en heb eigenlijk al een heel cu2 systeem gemaakt! ( zoiets dan )...
HTML kan ik opzich ook wel, tabelletje maken etc... maar een mooi proffessioneel design lukt me gewoon niet...

Vandaar deze post...

Ik ben helemaal niet beroerd een tutorial te volgen, maar kan er gewoon niet 1 vinden die mij nou een mooi design maken leert... bv met div'jes of wat dan ook maar...

Mijn layout nu is namelijk erg "lelijk"
:s

Te zien op:
http://www.vakantielokaties.nl

Weet iemand een goede nederlandse tutorial te vinden die mij precies het verschil laat zien tussen div's tabellen en frames, en vervolgens uit legt hoe men die moet toepassen??

Offline ikki007 - 06/09/2004 17:38
Avatar van ikki007 Gouden medailleGouden medaille

PHP ver gevorderde
Jim, die werkt wel hoor:!:
Offline Button - 06/09/2004 17:42
Avatar van Button PHP ver gevorderde ik zal het kort houden over frames: ze zijn "uit"
iframes: kan je bijna hetzelfde bijschouwen als include met php (van werking dan eigenlijk, alleen simpeler)
Offline Fenrir - 06/09/2004 19:06 (laatste wijziging 06/09/2004 19:07)
Avatar van Fenrir PHP expert ije hebt gewoon wat graphics nodig, voor de rest is je site toch wel OK?

je kunt ook makkelijk een layout maken zoals deze site (zonder images, alleen tabellen), of moet divs:

http://www.bluerobot.com/

http://bluerobot.com/web/layouts/layout3.html
Offline ElleRt - 06/09/2004 19:47
Avatar van ElleRt MySQL interesse uuhm.. ok... maar met een pagina als op dat voorbeeld layout3 dan moet ik als ik bv het menu wil aanpassen aan de rechterkant wel alle pagina's aanpassen....

Ik wil dus zeg maar het zelfde principe als frames.. alleen dan toch gee nframes.. want de zoekmachine gaat een belangrijk item worden... dus ik wil eigenlijks frames voorkomen....


Hoe doe ik dat nu precies?? pleas tutorials over divs en tabellen voor de layout.. 
Offline Wiezelke - 06/09/2004 20:29
Avatar van Wiezelke HTML interesse Lees mijn topic op sitemasters v1:

http://www.site...rumid=5238
Offline ElleRt - 06/09/2004 21:17
Avatar van ElleRt MySQL interesse Interessante informatie. Heel erg bedankt! Zal eens kijken of ik nu verder kom!
Offline nathanael - 06/09/2004 22:59
Avatar van nathanael Gouden medaille

HTML gevorderde
doe gewoon simpel:

menu.php
---------------
<a href="link1.php">Link 1</a>
<a href="link2.php">Link 2</a>
<a href="link3.php">Link 3</a>
<a href="etc.php">Etc..</a>

index.php
---------------
waar je table van je menu is <?php include("menu.php"); ?>


Dit is simpel toch hoef je ook niet alles 20x te veranderen maar is alles in een keer goed. doe ik ook!!!^^ :!:
Offline ElleRt - 06/09/2004 23:39
Avatar van ElleRt MySQL interesse Stel dit is nu mijn index:


Wrom doen mijn links het nu niet dan? :S



<html>
<head>
<title>Je website</title>

</head>

<body>

<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>

<!-- hier kan je dan je tabel zetten: -->
<table width="80%" cellpadding="0" cellspacing="0" border="1" div align="center">

<tr>
<td colspan="2" vAlign="top">
<table border="0" width="100%">
<tr><td>
<p align="center">Boveste kolom (bijvoorbeeld: het logo) </td></tr>
</table>
</td>
</tr>

<tr>
<td colspan="2">&nbsp;</td>
</tr>

<tr>
<td width="25%">

<!-- hier bijvoorbeeld je menu items -->

<table border="0" width="100%">
<tr>
<td><A HREF="index.php?pagina=Home">Home</A></td>
</tr>
<tr>
<td><A HREF="?pagina=Vakantiehuizen">Vakantiehuizen</A></td>
</tr>
<tr>
<td><A HREF="index.php?pagina=Appartementen">Appartementen</A></td>
</tr>
</table>

<table border="0" width="100%">
<tr>
<td>menu item 4</td>
</tr>
<tr>
<td>menu item 5</td>
</tr>
<tr>
<td>menu item 6</td>
</tr>
<tr>
<td>menu item 7</td>
</tr>
<tr>
</table>
</td>
<td width="*">

<!-- hier komt dan de inhoud van de pagina -->

<?php
// selecteer de waarde van de GET variable "pagina'
// index_voorbeeld.php?pagina=blabla

switch(strtolower($_GET['pagina']))
{ /* ALGEMEEN */
//HOME
case "Vakantiehuizen": $page="Vakantiehuizen.php";break;
case "Appartementen": $page="Appartementen.php";break;

default: $page="Home.php";break; // default is voor als "pagina" niet gespecifieerd is!
}

// nu we weten welke pagina er opgevraagd wordt, moeten we alleen deze php file nog includen en weergeven
include($page);

?>

<!-- eindigt hier -->

</td>
</tr>

<tr>
<td colspan="2">&nbsp;</td>
</tr>

<tr>
<td colspan="2" vAlign="middle">
<table border="0" width="100%">
<tr><td>
<p align="center">Onderaan: copyrights bijvoorbeeld</td></tr>
</table>
</td>
</tr>

</table>

</body>
</html>
Offline BladiN - 06/09/2004 23:44
Avatar van BladiN Gouden medailleGouden medaille

Grafische gevorderde
maak er eens gewoon dit van
  1. switch(strtolower($_GET['pagina']))
  2. { /* ALGEMEEN */
  3. //HOME
  4. case "Vakantiehuizen": include("Vakantiehuizen.php");break;
  5. case "Appartementen": include("Appartementen.php");break;
  6.  
  7. default: include("Home.php");break; // default is voor als "pagina" niet gespecifieerd is!
  8. }


en laat die andere include weg
Offline ElleRt - 06/09/2004 23:50 (laatste wijziging 06/09/2004 23:50)
Avatar van ElleRt MySQL interesse hmm.. Ik heb nu een map met dus 4 bestanden erin..

Namelijk Home.php / Vakantiehuizen.php / Appartementen.php en index.php

Nu moet hij toch gewoon de vakantiehuizen.php laten zien als ik op vakantiehuizen druk? :S

Hier is mijn link..
http://www.vakantielokaties.nl/Nieuw/index.php

Verder heb ik idd $page weggehaald... wel makkelijker zo! tx!
Offline Dani - 06/09/2004 23:58
Avatar van Dani PHP gevorderde Hmmm, je zet eerst de string naar strtolower en dan heb je in je case oplossingen met hoofdletters !!!

switch(strtolower($_GET['pagina']))

veranderen in

switch($_GET['pagina'])
Offline ElleRt - 07/09/2004 16:48
Avatar van ElleRt MySQL interesse in 1 woord geweldig! Hij doet het..

Tx voor de hulp allemaal!
Offline Fenrir - 07/09/2004 16:51
Avatar van Fenrir PHP expert je kunt beter met nummers werken...dat is beter voor je pagerank
Offline ElleRt - 07/09/2004 17:29
Avatar van ElleRt MySQL interesse met nummers werken???? Hoe bedoel je???
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.224s