login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Harde schijf

Offline lau - 13/10/2004 16:50
Avatar van lauHTML interesse Wie weet wat het verschil is tussen IDE of SATA harddisk?
En is ATA hetzelfde als SATA?

Ik weet namelijk nie zo goed welke ik zou moeten kopen voor in mijn pc als 2e harddisk. Er zit nu een ST3160021A van Seagate, Barracuda 7200. 3.5'' grootte (160 gig) en 2 schijven met interface Ultra-ATA/100.

Misschien dat je hieruit weet wat ik nodig heb.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 13/10/2004 16:57
Avatar van Thomas Moderator Serial ATA had volgens mij kleinere voedingsstekkers, vergelijkbaar met die van een floppydrive (? weet dit niet zeker, ik gebruik geen Serial ATA). Je moederbord (/voeding) moeten dit type HD wel ondersteunen, anders zul je waarschijnlijk geen SATA HD's op je systeem aan kunnen sluiten.

Je zou wel een Serial ATA controller kunnen kopen (dit neemt één PCI slot in beslag), maar volgens mij heb je dan nog steeds het voeding-stekker probleem.

Als je 2 Ultra-ATA/100 schijven heb, zou ik er gewoon een van dat type bijkopen, of, wanneer je moederbord dit ondersteunt, de iets snellere Ultra-ATA/133 variant (hier is eventueel ook een controller-kaart voor te koop).
Offline infinity - 13/10/2004 17:07
Avatar van infinity Gouden medaille

Grafische gevorderde
ik heb ook nog een vraagje over geheugen wat kan ik het beste nemen SDRAM of DDRAM?? en wat is het verschil tussen deze 2
Offline lau - 13/10/2004 20:31
Avatar van lau HTML interesse Kunnen jullie meteen zien of ik een ATA of IDE nodig heb? Misschien dubbelop gevraagd, maar weet nu helemaal nix meer: http://vhulten.com/albums/05PCInside/HPIM0860.jpg
of
http://vhulten.com/albums/05PCInside/HPIM0859.jpg

Zo te zien heb ik weer aansluitingen van SATA ofzo? Dat zijn toch die geel/zwart/rode dunnen kabels met op t uitende een witte blok?

Alvast bedankt.
Offline Hans - 13/10/2004 20:36 (laatste wijziging 13/10/2004 20:37)
Avatar van Hans HTML beginner @Infinity

Ligt er aan wat voor moederbord je hebt, en welk soort ram dit ondersteunt.

@Lau

Ziet er mij een aldi-bak uit. Ik zie nergens Sata-mogelijkheden, dus ik stel voor dat je bij ata blijft 
Offline lau - 13/10/2004 20:53
Avatar van lau HTML interesse Geen aldi-bak ... mediamarkt bak.. (bijna zelfde baks)
Dus ATA.. ok.. blijf bij ata hangen
Offline leendertW - 14/10/2004 00:09
Avatar van leendertW PHP beginner Het verschil tussen ATA en SATA is:

1. SATA is nieuw
2. SATA is sneller
3. SATA heeft een andere aansluiting. Veel dunnen dan de brede IDE kabels die ATA heeft. Hier heb je wel een aansluiting voor nodig op je moederbord.

En als je kunt kiezen:( (in het boekje van je moederbord kan je zien wat voor intern geheugen je hebt op je moederbord)
1. DDR geheugen is sneller,vooral de 400Mhz
2. SDRAM is al verouderd, tegenwoordig is het allemaal DDR geheugen.
Offline xSc - 14/10/2004 08:37
Avatar van xSc Onbekend DDRam is sneller toch? 
Offline daniel - 14/10/2004 09:20 (laatste wijziging 14/10/2004 09:21)
Avatar van daniel Lid ATA interfaces hebben een overdrachtsnelheid van 133 MB/sec, en ATA 100 dus 100 MB/sec.

SATA daarintegen gaat tot 150 MB/sec.

Op 1 IDE bus kun je 2 Apparaten aansluiten,.. op een SATA aansluiting maar 1tje.

ALs je een 2e harddisk wilt kopen moet je wel even nagaan (zoals boven al reeds vermeld) of je mainboard SATA ondersteund. als die niet het geval is zou ik voor een IDE interface gaan. Zowel zou ik voor een SATA 150 met 16MB cache gaan .

kijk maar eens bij http://www.dacon.nl/ daar hebben we een aantal hddtjes staan. Als je vragen hebt mail maar.

SDRAM gaat tot 133Mhz. frontspeed, DDR van 266Mhz. tot 400Mhz. en daardoor is de data overdracht ook meer dan 2x zo snel.
Offline Dani - 14/10/2004 12:36 (laatste wijziging 14/10/2004 12:36)
Avatar van Dani PHP gevorderde Effe uitleggen ;)

De latere IDE controllers gebruiken de ATA standard als communicatie met de schijven, deze is afkomstig van de SATA standard.

SATA ouder als IDE ?
Nee dat heb ik ook niet gezegd. De recentere IDE controllers hebben een communicatie standard geadopteert die afkomstig van de SATA (ATA133, ATA100, ATA66..).
Het einigste verschil is dat de codec parallel gebruikt wordt in plaats van serieel. Daarom zie je soms ook de benaming PATA (Parallel ATA) ipv van ATA.

Hoe kan ik het verschil zien ?
Dat is heel eenwoudig. SATA heeft maar 4 draadjes nodig voor de data transfer tov 40 draadjes (sommige kabels hebben 80 draaden, de ATA100 en ATA133 kabels, maar die extra draaden worden enkel als ontstoring gebruikt)

Wat zijn de voordelen van SATA ?
- High speed transfer tot 150MB/sec (tja maar de PCI kan maar 125MB/sec)
- Hot swap mogelijkheid (harde schijven verwisselen zonder PC uitschakelen)
- Betere PC koeling omdat die breede IDE kabels er niet meer zijn
Offline BigBug - 14/10/2004 14:49
Avatar van BigBug PHP expert De meeste mensen gebruiken DDram, het ligt inderdaad aan je moederboard, dus je moet je pc openmaken en kijken wat er al in zit!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.168s