login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

websites maken om bij te verdienen

Offline endymion - 21/09/2004 14:13
Avatar van endymionLid ik had gisteravond een hele discussie met mijn pa over websites maken. op dit moment maak ik 2 websites voor bedrijfjes, volgens mijn pa kan ik NIET een stukje tekst ergens plaatsen zoals 'designt by mij'.
Mijn pa vind het zwart werken dat ik doe, maar ik heb een totaal andere mening daarover. ik zie het gewoon als bij verdienen en er is niks fouts aan, ook niet als ik websites voor een bedrijfje zou maken. ik bedoel, die bedrijven mogen toch zelf kiezen wie hun website maakt, of dat nou een echt webdesign bedrijfje is of ik 
Wat vinden jullie daar nou van??

30 antwoorden

Gesponsorde links
Offline DRUNK - 21/09/2004 14:21
Avatar van DRUNK PHP gevorderde als jij er geen geld voor krijg is er niets mis mee. Zo gouw jij er aan gaat verdienen ben je strafbaar, ook het bedrijfje wat jou inhuurd is strafbaar. In praktijk zal er niet moeilijk over gedaan worden maar het is altijd mogelijk dat je de L*L bent...
Offline Slipie - 21/09/2004 14:36
Avatar van Slipie PHP beginner yup.
het is en blijft zwart werken.
Als ik iemand z'n fiets maak tegen vergoeding is het ook zwart werken.
want ik "pik" de fietsenmaker z'n werk weg.
en zo doe jij dat dan voor webdesign bedrijfjes
Offline Bart - 21/09/2004 14:40
Avatar van Bart PHP expert En dan nog een punt, designen doe je toch voor je lol.
Daar hoeft toch nix tegen over te staan?
Offline Slipie - 21/09/2004 14:43
Avatar van Slipie PHP beginner vind je dat Quicktimer?
Je doet het voor de lol ja maar dat betekend niet dat het niet fijn is om er ook wat mee te verdienen...
Een fiets maken kan je ook leuk vinden om te doen maar tis ook wel zo leuk als je er wat mee verdient...
Offline b4nkr0bz0r - 21/09/2004 14:43
Avatar van b4nkr0bz0r PHP gevorderde maar slicen en html is wel een kut werk
en als je deadline hebt is het cker niet prettig..
maar ik doe ook meestal design gratis [non-sliced]
Offline kpjmierlohou - 21/09/2004 14:46
Avatar van kpjmierlohou Lid Ik maar de websites van somige verenigen en daar staat geen vergoeding tegen over, alleen positieve reacties
Offline Bart - 21/09/2004 14:50 (laatste wijziging 21/09/2004 15:08)
Avatar van Bart PHP expert
Citaat:
vind je dat Quicktimer? Je doet het voor de lol ja maar dat betekend niet dat het niet fijn is om er ook wat mee te verdienen...
Een fiets maken kan je ook leuk vinden om te doen maar tis ook wel zo leuk als je er wat mee verdient...


Tuurlijk is et wel leuk om er geld aan te verdienen, alleen ben je dan strafbaar, ik weet wel wat ik liever zou willen....
Offline Thijs - 21/09/2004 15:13 (laatste wijziging 22/09/2004 10:58)
Avatar van Thijs Crew hosting Het is wettelijk niet toegestaan om website's te maken zonder dat je een KvK + BTW nummer hebt.


edit 22-09-04:

lol, ik heb weer wat getikt zeg *schaam* ik bedoel dat het niet toegestaan is om website's te maken waar je een vergoeding voor krijgt terwijl je niet bekend bent bij de kamer van koophandel
Offline DRUNK - 21/09/2004 15:16
Avatar van DRUNK PHP gevorderde Dus jij wilt zeggen dat iedereen die een site heeft gemaakt voor zichzelf, een familielid of voor de club waar het bij hoord (voetbal ofz...) strafbaar is?
Offline Dennisvb - 21/09/2004 15:26
Avatar van Dennisvb MySQL ver gevorderde Maar hji wil er een hele website bij maken zodat wildvreemde mensen wat bij hem bestellen. Dat is wel strafbaar
Offline remcobers - 21/09/2004 16:01
Avatar van remcobers PHP expert En hosting zonder kvk+btw nummer ? zeker ook strafbaar
Offline Bart - 21/09/2004 16:05 (laatste wijziging 21/09/2004 16:06)
Avatar van Bart PHP expert Ja, alleen als je er niks voor vraagt is et toegestaan.
Je mag zonder KvK+BTW nummer ook geen reseller hosting beginnen
Offline remcobers - 21/09/2004 16:09
Avatar van remcobers PHP expert Typo? Dus als ik mensen host en die betalen me niks dan is het legaal. Betalen ze wel is het illegaal
Offline Bart - 21/09/2004 16:10
Avatar van Bart PHP expert Juist:)
Offline remcobers - 21/09/2004 16:16
Avatar van remcobers PHP expert Maar als ik als freelander inschrijf gebeurd er niks. Mag ik gewoon doen als minderjarig dacht ik
Offline patrix - 21/09/2004 16:16
Avatar van patrix Nieuw lid Ik denk dat dit meer om het gevoel gaat.
Als je opdrachtgever er geen moeite mee heeft wie zijn wij dan om moeilijk te doen.

Persoonlijk vindt ik dat het moet kunnen.

Vr gr

Patrix
Offline zwobbel - 21/09/2004 17:51
Avatar van zwobbel PHP gevorderde Mijn mening:
Als je website's maakt tege betaling dan voer je handel.
Maar er zijn regels waardoor je niet illigaal kunt website's maken en die zijn:
- Als je minder jarig bent
- Het 1 malig is
- Ben je er van bekwaam?
- Verkwister

Dat is zowa een opsomming wanner ge dus wel webwite's kunt maken geld ervoor vrage en toch LEgaal werken 
Dus ik zou ni al te snel zegge da je illigaal bezig bent.
En als ge de rest nog wilt weten ga dan naar:
www.mineco.fgov.be Zoek daar naar Bedrijvengids -> vademecum -> Sociale wetgeving
Offline MechaVore - 21/09/2004 17:55
Avatar van MechaVore Gouden medaille

PHP gevorderde
mooi ik ben minderjarig ;-)   
Offline endymion - 21/09/2004 18:50
Avatar van endymion Lid natuurlijk pik ik het werk in dat normaal gesproken een webdesign bedrijf doet, maar als iemand naar mij toe komt ( altijd wel mensen die mijn ouders kennen ) en vraagt of ik voor die gene BETAALD een website wil maken, wat moet ik dan zeggen? neej dat doe ik niet want dat is zwart werken? hahahaha
als ik een eigen bedrijfje heb ( geen webdesign bedrijf ) en ik maak voor mezelf een website, dan zou dat ook al zwart werken zijn terwijl ik het voor me EIGEN bedrijfje doe..
als iemand mij vraagt een website te maken ( en dan zijn de bedragen die ik er voor vraag echt wel laag ) dan is daar niks mis mee.. en in mijn ogen vind ik het nog steeds niet zwart werken.
Offline Niek - 21/09/2004 19:07
Avatar van Niek Lid als jij meer dan 150 euro per maand verdient moet je naar de kamer van koophandel (kvk) en daar iets aanvragen verdien jij minder dan 150 per maand is er geen spraken van zwart werken:cool:
Offline endymion - 21/09/2004 19:17
Avatar van endymion Lid ow kijk dat is nou nuttige informatie 
ik werk nu dus niet zwart 
Offline MechaVore - 21/09/2004 20:56
Avatar van MechaVore Gouden medaille

PHP gevorderde
balen dan maar de winst door drieen delen ..............
Offline endymion - 21/09/2004 21:12
Avatar van endymion Lid lol 
Offline maestro - 21/09/2004 21:16
Avatar van maestro HTML gevorderde BTW controle hoef je in ieder geval niet te vrezen. Aangezien je geen facturen maakt, kan je geen BTW betalen. Maar je opdrachtgever kan het betaalde bedrag of de BTW ook niet aftrekken, aangezien die geen factuur krijgt.
De sociale wetgeving is wat anders. Als je geld verdient, moet je er in principe ook sociale lasten op betalen, en daar ligt het knelpunt. Misschien een idee: met de versoepelde wetgeving aangaande vakantiewerk: misschien kan je je bij zo'n bedrijf in laten schrijven als jobstudent; voor het bedrijf is het nuttig, want de kosten zijn nu voor hen opeens wel aftrekbaar; tot een bepaald bedrag per jaar moet je als jobstudent zelf ook geen sociale lasten betalen.
Offline infinity - 21/09/2004 21:46
Avatar van infinity Gouden medaille

Grafische gevorderde
ik maak nu ook een site voor iemand maar voor die gast waarvoor ik het doe zit weer bij een bedrijf waar ie mensen moet zoeken om sites te maken en hij maakt zelf ook wel es een site maar hij zal het geld gewoon overmaken via de bankrekening en dan heb ik verder geen probleempjes:D
Offline endymion - 21/09/2004 22:14
Avatar van endymion Lid hmmm.
daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht Maestro, het 1e bedrijfje is een eenmanszaakje, dus dan is het misschien mogelijk als zij het bedrag gewoon handje contantje kan geven. Ik had er op bezoek vandaag en ze vroeg al hoe de betaling moest gaan, en idd noemde ze 'factuur'.
anyway, dit is voor een kennis en ik dit gaat om een bedrag van rond de 100 pleurie dus dat zal wel geen probleem zijn. Bij het andere bedrijfje zal het iets anders gaan al denk ik ook daarbij niet in de problemen te komen, ook een klein bedrag.
wat kost het tegenwoordig om mij in te schrijven bij de kvk?
als ik me inschrijf, en ik maak een site voor 200 euro, gaat er dan bij mij btw vanaf ofzo? of betaald die gene waarvoor ik het maak de btw? of beide iets? want dit is een hobby van mij, doe het om bij te verdienen ook en wil absoluut niks afstaan...
hoe dat met die economische toestanden zit weet ik absoluut niet.
Offline maestro - 21/09/2004 22:22
Avatar van maestro HTML gevorderde Als je een eigen bedrijf wil starten, moet je een BTW nummer aanvragen. Daarvoor moet je bij een zgn ondernemingsloket langsgaan om je in te schrijven. Het kost je 70 euro. Je moet wel meerderjarig zijn, en een "basisattest bedrijfsbeheer" hebben. Veel houdt dat niet in; eender welk universitair diploma of een hogere opleiding in een economische richting volstaan. Wel moet je vanaf dan sociale bijdragen betalen (je bent dan zelfstandige). Meer info vind je op:
http://www.kmodirect.be/
Offline maestro - 21/09/2004 22:31
Avatar van maestro HTML gevorderde Over de BTW: als je een site maakt voor 100 euro, moet je als zelfstandige BTW aanrekenen. Voor een dienst zoals webdesign is dat 21%. Dus je krijgt 121 euro. Die 21 euro moet je dan aangeven in een driemaandelijkse aangifte, en ook betalen aan de staat. Het leuke van het systeem is dat je alle uitgaven die je doet ivm je beroep, ook kunt inbrengen. Dus als je een boek over PHP koopt voor 50 euro, en je ontvangt een factuur daarvoor,kan je dat ook aangeven en kan je de BTW (10.5 euro) aftrekken van de BTW die je aan de staat moet.
Offline twopeak - 22/09/2004 01:05
Avatar van twopeak Gouden medaille

PHP ver gevorderde
hmmm, om een zaak te beginnen heb je altijd een startkapitaal nodig, niet?

de info die maestro je geeft is helemaal juist voor de rest.

Legaal mag je geen sites maken
praktisch riskeer je weinig
met het onderschrift "design by me" riskeerje in principe ook heel weinig.
Als je gepakt wordt dan riskeer je wel veel. (ik heb een 10tal sites met mijn naam staan)

Je neemt de kans of niet.
IMHO is een eigen zaak geen optie
Offline Thijs - 22/09/2004 11:02
Avatar van Thijs Crew hosting Om een bedrijf op te richten hoef je niet meerderjarig te zijn ik ben begonnen op mn 16e. Je kunt al een eigen bedrijf oprichten als je 15 bent mits je goedkeuring hebt van je wettelijke ouders/verzorgers.

Wanneer je een bedrijf begint moet je goed weten waar je mee bezig bent, je richt niet in 1-2-3 een bedrijf op om even 1000 euro te verdienen er zit nogal wat achter. (belastingdienst leuker kunnen we het niet maken ... )
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.183s