login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Eenvoudig Self Hosted CMS Zonder Database Gezocht

Offline ecoracer - 11/06/2016 19:27 (laatste wijziging 11/06/2016 19:31)
Avatar van ecoracerNieuw lid Ik ben op zoek naar een eenvoudig Self Hosted CMS Zonder Database, het hoeft niet gratis te zijn, maar wel makkelijk te implementeren met eenvoudig gebruiksgemak voor onderhoud/aanpassen van de website.

Je vind wel SAAS diensten zoals CushyCMS, Surreal CMS, e.a. interessante (eenvoudige) diensten, allemaal handig maar dan ben je afhankelijk van hun bereikbaarheid.

Ervaringen en tips welkom!

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline remcobers - 11/06/2016 21:45
Avatar van remcobers PHP expert Zonder database een CMS? Wat is een database in jouw ogen?
Offline ecoracer - 11/06/2016 23:12
Avatar van ecoracer Nieuw lid Een database is moeilijke en lastige materie vind ik. Ik heb er geen ervaring mee. Misschien is het ook hier onbekend is onbemind.

Ik vermoed ook dat een database verplaatsen van de ene naar de andere provider een hele klus is daar je m.i. niet gewoon even alle data, dus ook de database, kunt verplaatsen door eenvoudig alles te kopiëren naar de andere provider.

Welk eenvoudig en lightweight cms met database raad u dan aan?

Alvast bedankt!
Offline Thomas - 12/06/2016 16:11 (laatste wijziging 12/06/2016 16:13)
Avatar van Thomas Moderator Een database is hét (of een van de ) middel(en) om informatie gestructureerd op te slaan. Voor elke applicatie die enige administratieve informatie bijhoudt zou je een database in kunnen zetten. Een database heeft voorzieningen die er voor zorgen dat de informatie klopt en consistent is, en dit ook blijft. Dit bereik je zonder gebruikmaking van een database niet zo snel, tenzij deze oplossing de principes van omgang met een database leent .

Migratie van een database en/of een CMS is meestal uitgebreid gedocumenteerd. Het lijkt mij ook dat verhuizingen meer uitzondering dan regel zijn? Net zoals een verhuizing in het echte leven zul je ook wat voorbereidingen moeten treffen en via een plan te werk moeten gaan. Het verplaatsen van een database an sich is vrij eenvoudig, maar ook hierbij is enige zorgvuldigheid geboden. Vaak heb je vanuit het controlepaneel van je provider wel middelen om een database te exporteren, en aan de andere zijde ook weer tools om deze te importeren. Maar zoals gezegd hebben CMSen hier vaak documentatie over wat de precieze te doorlopen stappen zijn. Het migreren kan soms lastig zijn, maar niet vanwege het simpelweg verplaatsen van een database.

Je zegt "eenvoudig en lightweight CMS" maar dat vind ik nogal paradoxaal. Een CMS is vaak al redelijk uitgebreid en complex. Mogelijk is het handiger om je zoektocht om te draaien. Stel eerst eens een lijst van eisen op van dingen die er per se in moeten zitten, dingen die er in zouden moeten zitten, dingen die er wellicht in zouden mogen zitten en dingen waarvan je zou willen dat die er (op termijn) in zouden zitten. Ga vervolgens eens zoeken naar wat er is. Op grond van wat je tegenkomt zou je deze lijst kunnen bijstellen. En uiteindelijk kies je een top 2 of top 3 en ga je hier eens mee spelen voordat je een uiteindelijke keuze maakt (voer wat tests of proof of concepts uit).

Uit het bovenstaande blijkt al een beetje dat dit een iteratief proces is, en ook een weg die je zult moeten afleggen; wij kunnen je waarschijnlijk niet direct naar de finishlijn verwijzen...

Ik raad je dan ook aan om ook bij de (voor)selectie te werk te gaan volgens een soort van plan. Al was het maar om voor jezelf een beeld te vormen van hetgeen waar je nu eigenlijk naar op zoek bent .

Ik zou mij hier trouwens niet door techniek laten leiden. Op voorhand zeggen dat je in je oplossing geen database wilt (omdat?) beperkt je nogal in je mogelijkheden en vertroebelt de scheiding tussen functionele specs (wat moet iets kunnen doen, dit is het boodschappenlijstje wat je eerst zult moeten opstellen) en technische specs (wat hebben we hier voor nodig). Deze twee typen specs zou ik in afzondering behandelen. Tenzij je gegronde redenen hebt om (jezelf) dit soort beperkingen op te leggen.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.188s