login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Sima 3 - Functionaliteiten Forum

Offline Joel - 17/03/2016 19:40
Avatar van JoelEigenaar Graag jullie feedback over wat het forum in sitemasters 3 moet kunnen. Hoe moet het eruit zien. Laat jullie volledig gaan, dan zien we wat we kunnen meenemen in de eerste versie.

Main question: Werken met tags, of met categorieën. Das ééntje waar ik nu wat over twijfel. Wil je bij het aanmaken van een vraag eerder kunnen kiezen uit verschillende tags, waar je dan later per tag de topics van kunt zien. Of zie je liever de topics onder vaste categorieën met een iets vastere structuur.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Jointjeff - 17/03/2016 20:01
Avatar van Jointjeff HTML interesse Het valt me op dat StackExchange (Stackoverflow, WordPress StackExchange) met tags werkt.

Wellicht is het wel goed o.a. voor SEO-doeleinden tag-'archieven' te hebben.

M.b.t. tekst hoop ik dat het prettig leesbaar is. Niet een te klein lettertype en een goede regelhoogte.

Persoonlijk houd ik wel van deze stijl: screen

Verder zou ik ook, zoals dat nu ook kan, de topic-starter de mogelijkheid geven het (beste) antwoord te selecteren.

In plaats van een gebruiker te 'bedanken' zou je een soort van voting kunnen toepassen, zoals dat ook kan bij StackExchange (screen).
Bedankt door: Joel
Offline Thomas - 18/03/2016 11:13
Avatar van Thomas Moderator Waarom zou SM een kloon moeten worden van Stackoverflow? Er staat mij bij dat hier al een hoop discussie over is geweest in het verleden. Iets over behoud van identiteit versus dertien-in-een-dozijn-website. We moeten wel durven om anders te zijn en anders te blijven. Daarnaast begeef je je in een rare spagaat. Het idee was toch om de community weer wat levend(ig)er te maken? Waarom zou je dan het format van informatieplatform willen kopiëren, die mogelijk weinig weg heeft van een community?

Ook snap ik het volgende nog steeds niet. Hetgeen wat ik heb gestart en Joël nu grif heeft overge...nomen is min of meer een reddingsoperatie van SM. Wat mij betreft is dit niet het moment om te innoveren. Wat je doet tijdens een reddingsoperatie is improviseren.

Ik heb mijn punten al in andere threads gemaakt: houd de globale zoekfunctionaliteit in de gaten (dit kun je makkelijker maken door alle UBB-teksten op dezelfde manier en eventueel ook op dezelfde plaats op te slaan) en bega niet opnieuw dezelfde fout met betrekking tot het URL-format in combinatie met permalinks.

Wat mij betreft mag dit forum best een beetje "technisch" blijven, dus een format met heel veel lucht zou ik niet gebruiken, tenzij je wilt dat de vraagstukken ongeveer dezelfde inhoud hebben (zie screen @JointJeff ).

Ook zou ik heel veel aandacht besteden aan een nette weergave van code. Ik vind ictscripters.com bijvoorbeeld wel een aardige site, maar de manier waarop daar code wordt weergegeven is zo tenenkrommend slecht. Sure, de hele site ziet er gelikt uit maar die codeblokken daar... Damn.

Trofeeën, punten et cetera is allemaal leuk maar dat is franje.

Vergelijk het met een computerspel. Op het moment dat de noviteit van de gelikte graphics zijn glans heeft verloren, en je merkt dat de storyline zuigt dan verlies je heel snel de interesse. Daarna moet er nog een soort van "stickyness" zijn waardoor je het spel blijft spelen omdat dit een prettige ervaring is. Dit wordt ook wel "gameplay" genoemd. Ik merk echter dat bij het bouwen van de nieuwe site erg veel nadruk wordt gelegd op de "graphics", maar dat zal er NIET voor zorgen dat mensen hier blijven terugkomen. Als de piek na de lancering is geweest wordt het hier weer net zo stil als voorheen als men zich enkel richt op uiterlijk (ipv inhoud).
Bedankt door: Joel
Offline Joel - 18/03/2016 13:33
Avatar van Joel Eigenaar Oké, bedankt voor je feedback. Daar hebben we veel aan.

Wat je zegt over de gameplay van de website geef ik je volledig gelijk in. We zijn zeker niet enkel bezig met lay-out, de lay-out van de nieuwe Sitemasters ziet er helemaal niet zo speels uit als ictscripters.com, eerder heel strak en eenvoudig. Less is more 

Dus qua layout hebben we eigenlijk niet zoveel werk, en dat wil ik ook zo houden.
Offline Wijnand - 18/03/2016 13:56
Avatar van Wijnand Moderator Categorieën (vind ik zelf fijn ).

Gebruikers spul is belangrijk.

Tutorials is een belangrijk iets.

Forum is belangrijk.

Verder kun je de rest van de dingen wel uitbouwen als je dat wilt.
Bedankt door: Joel
Offline Flex1986 - 20/03/2016 06:48
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Thomas schreef:
Waarom zou SM een kloon moeten worden van Stackoverflow? Er staat mij bij dat hier al een hoop discussie over is geweest in het verleden. Iets over behoud van identiteit versus dertien-in-een-dozijn-website. We moeten wel durven om anders te zijn en anders te blijven. Daarnaast begeef je je in een rare spagaat. Het idee was toch om de community weer wat levend(ig)er te maken? Waarom zou je dan het format van informatieplatform willen kopiëren, die mogelijk weinig weg heeft van een community?


Volgens mij gaat het hier specifiek over de functionaliteit van het forum toch? Aangezien de core van dit forum informatie en vragen over coding gaan snap ik niet waarom je fanatiek tegen bent. De trend van deze tijd is tagging en voting, daar zul je in mee moeten gaan. Welke identiteit probeer je vast te houden? Dat van een dood platform dat 10 jaar is stil blijven staan en dat hopeloos is verouderd?

Je moet stackoverflow zeker niet gaan kopiëren maar je kan zeker wel de goede functionaliteit overnemen, toch?

Thomas schreef:
Ook snap ik het volgende nog steeds niet. Hetgeen wat ik heb gestart en Joël nu grif heeft overge...nomen is min of meer een reddingsoperatie van SM. Wat mij betreft is dit niet het moment om te innoveren. Wat je doet tijdens een reddingsoperatie is improviseren.


Tagging en voting is niet innoveren maar gewoon meegaan met de tijd en de trend. Iets wat hier hard nodig is.

Thomas schreef:
Wat mij betreft mag dit forum best een beetje "technisch" blijven, dus een format met heel veel lucht zou ik niet gebruiken, tenzij je wilt dat de vraagstukken ongeveer dezelfde inhoud hebben (zie screen @JointJeff ).


Volgens mij snap je niet wat stackoverflow daar doet. Ze zoeken vragen die overeenkomen met elkaar en geven die weer.

Thomas schreef:
Ook zou ik heel veel aandacht besteden aan een nette weergave van code. Ik vind ictscripters.com bijvoorbeeld wel een aardige site, maar de manier waarop daar code wordt weergegeven is zo tenenkrommend slecht. Sure, de hele site ziet er gelikt uit maar die codeblokken daar... Damn.


Helemaal mee eens.

Thomas schreef:
Trofeeën, punten et cetera is allemaal leuk maar dat is franje.


Eerst zeg je dat je de community wil behouden. Maar hier zeg je dat de zaken die bijdragen aan dat community gevoel er niet toe doen.

En om toch een suggestie te geven. Combineer tags en categorieën, de tags bepalen in wat voor categorie een post valt. En ik zou dan ook de gebruiker de functionaliteit geven om zijn eigen categorieën te maken. Ik ben bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in alle NodeJS vragen maar bijvoorbeeld wel in alle vragen met NodeJS en Websockets, om maar een voorbeeld te geven.
Bedankt door: Joel
Offline Joel - 20/03/2016 11:46
Avatar van Joel Eigenaar Volgt de mening van Flex1986 helemaal.

Ik heb dit weekend met m'n broer een coding weekend georganiseerd en hebben heel veel zaken besproken en heb deze feedback goed kunnen gebruiken.

We gaan uiteindelijk werken met categorieën, maar je kan ook nog tags hangen aan je bericht. Zo kan je abboneren op cats maar ook op tags. Niet iedereen kan zomaar tags toevoegen, anders krijg je na een tijd 1000de tags. Pas na zoveel reputatie punten kan je een tag toevoegen ofzo. Moeten we nog iets meer in detail gaan uittekenen.

En, ik blijf er bij, we gaan heel veel tijd steken in het reputatie/trophee systeem en ook in het sociaal interactieve. Zo willen we eigenlijk van sitemasters meer een social development community maken. De mogelijkheid om te chatten met iedereen, heel interactief om te gaan met data, moet ervoor zorgen dat het een zeer leuke website wordt om naar toe te gaan 's avonds na het eten 

Inhoud, daar liggen we momenteel wat minder wakker van. Dat komt vanzelf, als het reputatie systeem goed in elkaar zit en de website qua functionaliteiten/usability/layout goed scoort lijkt mij dat de community content zal toevoegen.

Maar goed, eerst focus op het forum!
Offline Thomas - 20/03/2016 16:53
Avatar van Thomas Moderator Het idee van tags, zelfs in combinatie met categorieën had ik in 2014 al geopperd (deze link zal niet voor iedereen werken). En volgens mij had ik deze ook veel langer geleden al een keer naar voren geschoven.

Ook met de kanttekening dat je goed op moet letten met het beheer hiervan, zodat je geen wildgroei krijgt.

En dat je een bericht in eerste instantie toch aan een hoofdcategorie zult moeten koppelen (indien je categorieën in stand houdt). Daarna(ast) kun je tags koppelen aan een item. Een vraagstuk beperkt zich zelden toch een enkel domein, deze is vaak grensoverschrijdend.

Joël leest/las alleen het crew forum niet meer tot voor kort...

Maar, sinds jullie hier nu zelf mee komen, GOED IDEE JONGENS.

En leuk en aardig allemaal dat tags, maar hiermee gaan zoeken wordt nog een leuke puzzel hoe je dit implementeert. HF.
Offline Flex1986 - 21/03/2016 01:20 (laatste wijziging 21/03/2016 01:27)
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Thomas, ik heb het gevoel dat je het allemaal een beetje persoonlijk neemt De discussie over hoe sitemasters verbeterd kan worden gaat al veel langer terug.

Reactie uit 2008, om maar te laten zien dat het tags idee veel ouder is Het doet er uiteindelijk niet toe wie de eerste was met het idee. Maar juist dat het goed geïmplementeerd wordt toch?

Dat hele topic en de vele andere verbeteringen topics zouden nog eens na gelezen moeten worden. Er staan namelijk aardige ideeën tussen.

Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat ik het een beetje jammer is dat er weer volgens dezelfde manier wordt gewerkt. Er is een groep mensen die enthusiast beginnen, en dan komt er wat tussen en zal het weer langzaam dood bloeden. Ik zou graag zien dat Joel het meer door de community laat bouwen.
Offline Thomas - 21/03/2016 14:36
Avatar van Thomas Moderator
Citaat:
Ik zou graag zien dat Joel het meer door de community laat bouwen.

En wat dacht je van het onderhoud? Zelfs dat is dadelijk niet meer mogelijk.
Offline Joel - 22/03/2016 00:16 (laatste wijziging 22/03/2016 10:29)
Avatar van Joel Eigenaar De code van de nieuwe Sitemasters is zo modulair, flexibel, eenvoudig, gestructureerd dat verschillende programmeurs zeer gemakkelijk en snel kunnen meewerken aan nieuwe features.

Wel ben ik en mijn broer een fundering/architectuur/framework aan't vormen die natuurlijk nodig is om geen wildgroei van stijlen te krijgen in de toekomst.

We zijn nog maar een maand verder, en hebben al zeer mooie resultaten.

We kunnen altijd wel een derde programmeur gebruiken. De architectuur is zo mooi opgedeeld dat front-end en backend volledig gescheiden zijn. Dus kunnen zowel frontend als backend programmeurs gebruiken. Nu lukt het nog wel, omdat we niet direct mikken op alle functionaliteiten & perfectie. We maken het ons zelf niet direct onmogelijk om een eerste release te bereiken. Klein beginnen, dan weer groeien!

Binnenkort zal ik enkele screentjes posten om al eens te laten zien waar we staan.

Ik zal jullie topics die jullie aanhalen nog eens volledig aandachtig lezen om te zien wat we er nog van kunnen gebruiken.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.168s