login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[PowerShell] Install script (Opgelost)

Offline UpLink - 31/10/2014 02:27
Avatar van UpLink... Beste SiMa's,

Ik ben al even aan het rondneuzen in Google, maar vind geen concreet voorbeeld van wat ik wil.

Om het even te schetsen:

Iemand vraagt mij om zijn/haar PC/laptop na te kijken en mocht deze zonodig geformateerd moeten worden zijn zowat standaard software nadien gemakkelijker te installeren met zo'n script (o.a. Flash, Java, Chrome/FireFox,....)

Hoe begin ik daar dan aan en is powershell de juiste oplossing. Is DOS misschien gemakkelijker of juist niet?

Ik kan batch-bestandjes schrijven (al is dit jaren geleden, dus zou eens moeten opfrissen).
Moet ik dan de nodige software meeleveren of kan dit gewoon van het i-net gehaald worden met dat script dmv een url ?

Ik hoop dat het een beetje verstaanbaar uitgelegd is.

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 31/10/2014 09:13
Avatar van Thomas Moderator Zijn het bedrijfs-PC's en laptops (waarbij de hardware dus redelijk uniform is)?

Heb je in dat geval al disk images overwogen? Dat lijkt mij het makkelijkste/snelste. En misschien zijn er tegenwoordig al andere/betere oplossingen - ik ben geen systeembeheerder.

Zit je daarna nog wel met (eind)configuratie van de applicaties.

Wie is normaal de partij die jullie hardware/software beheert (er vanuitgaande dat het over de computers van een bedrijf gaat), of ben jij dat? 

Zoals met zoveel "problemen": je bent vast niet de enige.

Ik ben inmiddels toe aan mijn tweede laptop, bij beide laptops was het zo dat op de tweede schijf (of op bijgeleverde CDs/DVDs) images van de systeemschijf stonden. Probleem daarbij is wel dat daar veel bloatware tussenzit... Als je zelf je image samenstelt heb je dat probleem niet. Come to think of it, je hebt waarschijnlijk wel per apparaat een image nodig (i.v.m. licenties enzo). Maar dit is eigenlijk meer een backup dan een pakket met software...

Daarnaast:
UpLink schreef:
Moet ik dan de nodige software meeleveren of kan dit gewoon van het i-net gehaald worden met dat script dmv een url ?
In dit geval lijkt het mij handig om het "wat" te scheiden van het "hoe".
Offline UpLink - 31/10/2014 13:22
Avatar van UpLink ... Het gaat hier niet om bedrijfscomputers/laptops... Het gaat hier meer om particulieren toestellen... Ik vind het niet erg om een windows CD in dat toestel te rammen en die zijn werk te laten doen, maar als het aankomt op de nodige software achteraf (de standaard: flash player, Adobe reader, Java, etc... je kent het wel) lijkt mij het toch gemakkelijker om zo'n script te maken die die software automatisch allemaal installeert zonder mijn tussenkomst.
Ik moet het script zelf wel in gang steken, maar ik had overlaatst van 2 familieleden zowel de PC's als de laptops (in totaal 7 stuks, want de kids hebben er natuurlijk ook allemaal 1tje) bij mij staan die nazicht nodig hadden (en oh boy, wat steken ze er allemaal mee uit... don't ask) waarvan ik er 5 moest formateren... Als je dan 5x alles handmatig moet doen is dat wel vrij vervelend op de duur...

Daarom dat ik dus op zoek ben naar zo'n script of het eventueel (met wat uitleg) zelf in mekaar wil steken zodat ik in zulke situaties niet continue van de ene pc naar de andere hoef te lopen...
Offline Thomas - 31/10/2014 15:11
Avatar van Thomas Moderator
UpLink schreef:
familieleden
I think we just located the problem.

UpLink schreef:
Als je dan 5x alles handmatig moet doen is dat wel vrij vervelend op de duur...
En na afloop heb je uiteraard ff een image gebakken voor elk van die machines, toch?

UpLink schreef:
...zodat ik in zulke situaties...
Dit lijkt mij toch een geval van "voorkomen is beter dan genezen", geef ze na afloop de image mee, dan kunnen ze zelf hun zut opruimen/herstellen.

It is hard to make anything idiot proof, because idiots tend to be ingenious. Ik heb dit soort schoonmaakklussen in het verleden ook wel eens (herhaaldelijk) uitgevoerd. Vaak was het echter zo dat de eigenaar van het systeem het in een fractie van de tijd (die ik er over deed om alles op orde te brengen) weer voor elkaar had de boel om zeep te helpen.

Het heeft geen zin om dit soort operaties uit te voeren omdat je het achterliggende probleem (noobsauce gebruikers) niet wegneemt, oftewel, wat jij doet is symptoombestrijding.

Wat ik zou doen: eenmalig de boel schoonvegen. Als er illegale software op het systeem staat of wordt gebruikt: niet eens aan beginnen. Vooral ook een adware en/of virusscanner programma installeren. Image van bakken en klaar.

En de volgende keer X euro per uur rekenen als men wilt dat jij het oplost .
Offline finduilas - 01/12/2014 20:57
Avatar van finduilas PHP gevorderde Afhankelijk natuurlijk van de hardware en besturingsysteem en de soort software kan je misschien iets met een WDS?

http://www.wiki...-%28WDS%29
Offline Abbas - 08/01/2015 17:12
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Indien de andere antwoorden nog geen antwoorden bieden is er nog altijd Ninite. Je installeert Windows gewoon met de CD-ROM en dan ga je naar de site. Hierin selecteer je alle applicaties, runtimes of andere utilities die je wilt. Alles wordt in de achtergrond geïnstalleerd en de installers zijn steeds de meest recente en 100% toolbar-vrij. Er is verder ook de betalende Ninite Updater die al deze apps ook up-to-date houdt.

Voorbeeld van veelgebruikte apps die beschikbaar zijn:

- Chrome, Firefox
- Skype
- VLC, Spotify, QuickTime
- JAVA, .NET, Silverlight

De lijst is nog wel véél langer. 
Bedankt door: Wijnand, UpLink
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.162s