login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

WampServer geeft 404-error

Offline JoDe - 16/07/2014 08:29
Avatar van JoDeLid Beste sitemasters,

Ik heb een prbleempje met WampServer. Tot en met het opstarten gaat alles goed. Maar als ik op de knop 'Localhost' in het WampMenu klik, dan opend ijn webbrowser met de standaar 404-foutmelding van Internet Explorer. Weet iemand wat ik verkeerd doe of wat er nog moet gebeuren?

27 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Wijnand - 16/07/2014 12:56
Avatar van Wijnand Moderator http://forum.wampserver.com/read.php?2,30228,30234

Een aantal dingen die ik daar lees:
probeer: localhost:80 of localhost:8080 of localhost:80 als url.
probeer: skype uit te zetten (die schijnt wamp nog wel eens te blokkeren)
probeer: de hostfile aan te passen (zie link).

Er staan nog meer dingen bij, maar ik ga ervan uit dat je Engels kunt lezen. Als deze dingen niet werken, dan horen we het weer.
Offline Thomas - 16/07/2014 15:37
Avatar van Thomas Moderator Een andere tip die ik daar ook tegenkwam: heb je gecontroleerd of je de WAMP "services" (apache, mysql enzo) wel actief zijn? Je kunt WAMP wel gestart hebben, maar daarmee zijn de services mogelijk niet automatisch actief.

Out-of-the-box zou http://127.0.0.1/ altijd moeten werken lijkt mij. Heb je dit al geprobeerd?
Offline JoDe - 16/07/2014 16:08
Avatar van JoDe Lid Hallo,

Nee, sorry Wijnand, ik kan geen Engels lezen. Standaardwoordjes en zinnetjes, dat gaat nog net, maar technische verhandelingen: pfff, dat gaat me het petje te boven. En ja Fangorn, ik heb gekeken of alles aan staat. Alles is actief. Maar niets werkt.

Offline Jointjeff - 16/07/2014 16:25
Avatar van Jointjeff HTML interesse Is XAMPP anders niet een goed alternatief voor je?
Offline Thomas - 16/07/2014 16:37 (laatste wijziging 16/07/2014 16:48)
Avatar van Thomas Moderator Hm, het is alweer heel lang geleden dat ik WAMP op mijn laptop heb gezet en dat verliep toen vrij vlekkeloos volgens mij. Het wordt ook vrij lastig om een soort van analyse te maken van jouw situatie want je kunt zo ontzettend veel instellen.

Het volgende kan misschien helpen, maar het wordt dan meteen ook al redelijk ingewikkeld. Dit is wat ik in mijn WAMP (versie 2.2) heb gedaan, mogelijk zijn de te doorlopen stappen voor jou anders.

In mijn opstelling maak ik gebruik van virtual hosts. Ook voor localhost kun (moet?) je een virtual host instellen. Dit doe je als volgt:

WAMP menu > Apache > httpd.conf (dit opent je Apache configuratie bestand)
Zoek naar de regel "# Virtual hosts" en zorg ervoor dat de regel erna ge-uncomment is (commentaarregels beginnen met een "#", dus verwijder deze). Er zou nu zoiets moeten staan:

  1. # Virtual hosts
  2. Include conf/extra/httpd-vhosts.conf


Dit heeft als effect dat je virtual hosts (configuratiebestand) worden (wordt) geladen.

Open vervolgens dit bestand onder je WAMP installatie, waarschijnlijk staat deze onder bin/apache/<jouw apache versie>/conf/extra/httpd-vhosts.conf

Je eerste virtual host entry zou altijd je localhost moeten zijn geloof ik, dit als een soort "catch all". Mijn entry ziet er als volgt uit:
  1. <VirtualHost *:80>
  2. DocumentRoot "C:/wamp/www"
  3. ServerName localhost
  4. ErrorLog "logs/localhost-error.log"
  5. CustomLog "logs/localhost-access.log" combined
  6. </VirtualHost>


Uiteraard moet jij jouw DocumentRoot aanpassen naar de locatie van jouw WAMP www-directory. En hoe je je logging regelt kun je zelf nog finetunen.

Dit bovenstaande (het activeren van virtual hosts en het instellen van een "localhost" virtual host), in combinatie met het instellen van een "localhost" host in je Windows besturingssysteem, in mijn geval staat het hosts-bestand onder C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts, zou ervoor moeten zorgen dat localhost werkt. De entry in je hosts file zou er zo uit moeten zien:

  1. 127.0.0.1 localhost

(deze zijn altijd van de vorm <ip adres> <alias>)

Omdat je je Apache configuratie hebt aangepast moet je wel alle WAMP-services herstarten om deze van kracht te laten worden.

EDIT: spelling
Offline JoDe - 16/07/2014 17:28
Avatar van JoDe Lid Hallo,

@Jointjeff: Nee, XAMPP is niet toegankelijk. (Je moet namelijk weten dat ik blind ben.)

@Fangorn: Ik heb je tips woord voor woord opgevolgt, ik kom weer op de 404-error van Internet Explorer.
Offline Thomas - 16/07/2014 17:46 (laatste wijziging 16/07/2014 17:47)
Avatar van Thomas Moderator Heb je de services van WAMP na afloop ook opnieuw opgestart?

Hmm... Default is het ook zo dat je je webserver alleen kunt benaderen vanaf dezelfde machine. Ik neem ook aan dat je naar localhost surft op de machine waar je WAMP op draait?

Dit is misschien allemaal vanzelfsprekend maar dit is even om uit te sluiten dat er suffe dingen gebeuren.

De enige twee dingen die ik kan bedenken die er nog mis kunnen zijn:
- een misconfiguratie van WAMP op een of andere manier
- een ander programma dat de werking van WAMP belemmert (zoals Skype of iets anders)

Ah, iets wat je ook nog kunt proberen is het flushen van je DNS cache omdat je je hosts-bestand hebt aangepast.

Open een DOS-box (Start > type "cmd") en type:
ipconfig /flushdns

Weet niet of dit iets uitmaakt maar dit zou ervoor moeten zorgen dat "localhost" opnieuw geresolved wordt, en dan wordt dus gebruik gemaakt van je hosts-bestand die je dan dus doorverwijst naar 127.0.0.1 als je dit juist hebt ingesteld.
Offline JoDe - 16/07/2014 18:18
Avatar van JoDe Lid Fangorn, Heb het geprobeerd, maar er was geen verandering. Het spijt me.
Offline Thomas - 16/07/2014 19:52 (laatste wijziging 16/07/2014 20:11)
Avatar van Thomas Moderator Als je gaat ontwikkelen kan het ook handig om je browsercache uit te zetten (misschien zit hier het probleem dan?). De laatste versie van mijn Internet Explorer (ik geloof dat jij dat gebruikt?) is versie 11.0.etc. De developer tools zijn bereikbaar via de F12 toets. Vervolgens kun je onder de rubriek "netwerk" (of "network" als je een engelstalige browser hebt) een optie aanzetten die ervoor zorgt dat je altijd de pagina (geforceerd) opnieuw ophaalt. Deze optie heet bij mij "Always refresh from server" (derde icoon van links).

Je zou ook de pagina kunnen refreshen met Ctrl-R.

En als je een virtual host hebt ingesteld kun je nog controleren of de syntax daar van klopt via een DOS-box. Type:
cd <wamp directory>\bin\apache\<apache dir>\bin

en vervolgens:
httpd -S

Hiermee controleert Apache je hosts file. Je zou dan wat technische informatie terug moeten krijgen en vervolgens "Syntax OK".

Kijk, als je zelf met een webservertje aan de slag gaat moet je toch wat van de hoed en de rand weten. Documentatie en informatie hierover is veelal in het Engels. Daarnaast komt het mij vreemd over dat WAMP out-of-the-box niet zou werken, dan moet er haast iets aparts aan de hand zijn.

Ik vrees dat je je hier toch verder in zult moeten verdiepen als je zelf een ontwikkelomgeving wilt opzetten. Een alternatief is dat je ergens hosting neemt... dan heb je al deze problematiek niet.

Tevens: heeft je www-directory wel een index.htm(l) of index.php bestand? Anders is het dus logisch dat je een 404-melding krijgt... Zet er eens een test.htm of test.php in met wat tekst en roep die eens aan?
Offline JoDe - 17/07/2014 08:51
Avatar van JoDe Lid Beste Fangorn,

De browsercach uitzetten is gelukt, in het dos-venster heb ik geen toegang tot een bepaalde map, een test.html-bestand invoegen en aanroepen: het bestand aanmaken: gelukt. Het bestand aanroepen: neuh. :-(

Wat die tip van het dos-venster betreft, kan dat zijn dat ik een slecht pad hebgekozen? de server staat onder C:\server\wamp\ . Misschien heeft dit er iets mee temaken.

Groeten, JoDe.
Offline Thomas - 17/07/2014 15:23
Avatar van Thomas Moderator Hm, dat doet mij iets bedenken: heb jij WAMP opgestart als Administrator?

Omdat ik niet weet welke WAMP versie jij hebt (en dus welke Apache versie hierin gebundeld is en hoe de directorystructuur van die versie is) zul je even moeten zoeken. Ergens onder je WAMP directory zou een apache directory moeten staan en onder die directory zou een "bin" directory moeten staan. Hieronder bevinden zich een aantal executables, waaronder httpd.exe.

Afhankelijk van de locatie van je WAMP installatie zul je dus ook je DocumentRoot van je "localhost" virtual host aan moeten passen, in jouw geval is dat dus waarschijnlijk "C:/server/wamp/www". De correctheid daarvan kun je controleren met eerdergenoemde executable in combinatie met de -S optie. Deze controleert ook of de paden juist zijn (bestaan) en anders wordt een waarschuwing gegeven dat de DocumentRoot niet bestaat.
Offline JoDe - 19/07/2014 10:09
Avatar van JoDe Lid Fangorn, Ik ben de enige gebruiker van de computer. Ik heb dus alleen een administrator-account. Ik heb je tip (van de httpd.exe uit te voeren) gedaan, er kwam voor een seconde een venster en dan sloot het programma zichzelf af. Ik had dus geen tijd om met de braille te lezen wat er stond. Ik had de indruk dat er niets stond, behalve de sisteembalk. Ik had tevens geen tijd om het commando "-S" in te tikken. Ik had het koppelteken nog niet ingedrukt en het schermpje was weg. Het spijt me.

Groeten, Jordy.
Offline Thomas - 19/07/2014 10:50 (laatste wijziging 19/07/2014 10:54)
Avatar van Thomas Moderator Hm, is het niet mogelijk om een apart DOS-venster te openen?

Normaal doe je dit via het startmenu. Als je de Windows toets indrukt heb je meteen de focus op een veld waarin je naar applicaties kunt zoeken. Hier kun je "cmd" intypen om een nieuw DOS-venster te openen.

Ik weet verder niet hoe het zit met de toegankelijkheid hiervan, maar dat is de weg die je zult moeten bewandelen denk ik want als je rechtstreeks van dit soort executables uitvoert (dit zijn normaal processen die op de achtergrond draaien) dan zul je inderdaad niet zoveel leesbare terugkoppeling krijgen tenzij je dit soort zaken dus rechtstreeks vanuit een DOS-venster uitvoert.

Een andere methode is het aanmaken van een .bat-bestand, hierin ziet je op de eerste regel het commando wat je wilt uitvoeren en op de tweede regel "pause". Vervolgens kun het .bat-bestand uitvoeren en zal het scherm pas gesloten worden na een toetsaanslag. Dit zou je in staat moeten stellen om de terugkoppeling te lezen.

De inhoud van mijn test.bat bestand zou dus het volgende zijn, waarschijnlijk hebben in jouw geval de directories een andere naam / staan zaken op een andere locatie:

C:\wamp\bin\apache\Apache2.2.21\bin\httpd.exe -S
pause

EDIT: omdat dit .bat-bestand het volledige pad van de uit te voeren applicatie bevat kun je deze in principe overal neerzetten.
Offline JoDe - 19/07/2014 12:28
Avatar van JoDe Lid Het dosvenster geeft de volgende foutmelding:

C:\...\httpd.exe wordt niet herkend als een interne of externe opdracht...

Ik heb de tip met het .bat -bestand uitgevoerd.

Groeten, Jordy.
Offline Thomas - 19/07/2014 13:44
Avatar van Thomas Moderator Check je directories.

Je WAMP folder zou een Apache subfolder moeten hebben. Meestal staat deze onder een "bin" folder van WAMP. Je Apache folder heeft ook een "bin" folder, met hieronder de executables. Althans, in mijn installatie.

Welke versie van WAMP gebruik jij?
Offline JoDe - 19/07/2014 14:31
Avatar van JoDe Lid Ik heb het pad naar de map letterlijk uit de adresbalk van windows gekopieerd. + Ik gebruik de versie Wamp2.5 .
Offline Thomas - 19/07/2014 14:45
Avatar van Thomas Moderator Heb je aan het einde van dit pad ook de executable httpd.exe toegevoegd (inclusief (back)slash), en hier -S achteraan gezet? Ik snap niet wat er mis gaat.

Het lijkt me een stuk handiger als iemand (fysiek or virtueel) aan kan schuiven bij jouw computer want het is vrij lastig hier op afstand te beoordelen wat er precies misgaat.
Offline JoDe - 19/07/2014 14:52 (laatste wijziging 19/07/2014 15:33)
Avatar van JoDe Lid En aan wie moet ik dit vragen, die dit gratis wil doen? Ik heb het al aan de vriend van mijn zus gevraagd, die doet iets met ict, maar hij zit in het eerste jaar. Hij weet er geen raad mee.

Het spijt me, maar ik zit nu pas wat met de interface van Wamp te spelen. Ik keek onder het kopje Apache, toen ging ik naar Service, daar keek ik of het programma was opgestart, dit was niet het geval. Ik probeerde hem alsnog op te starten, het lukte niet. hij gaf geen error, maar hij starte niet op. Misschien licht het hier aan.
Offline Thomas - 19/07/2014 15:59
Avatar van Thomas Moderator Mja als Apache niet actief is gebeurt er niets...

Verder naar beneden in dit menu zit bij mij een optie "Test Port 80". Probeer die eens, als jij die ook hebt.

Offline JoDe - 19/07/2014 17:03
Avatar van JoDe Lid Dan komt er te staan:

Your port 80 is actually used by :
Server: Microsoft-HTTPAPI/2.0

Is dit goed of slecht?
Offline Thomas - 19/07/2014 19:41 (laatste wijziging 20/07/2014 16:06)
Avatar van Thomas Moderator Nou nee, ik denk dat dat niet hoort als je gebruik maakt van WAMP, ik krijg namelijk het volgende te zien:

"Your port 80 is not actually used."

Als je ook Googled op "Microsoft-HTTPAPI/2.0" dan gaat het artikel van eerste resultaat ook direct over hoe iemand WAMP niet kan gebruiken doordat een of andere Microsoft service (Web Deployment Agent Service (MsDepSvc)) je poort kaapt, en hoe je dit op moet lossen.

Als je deze service uitschakelt en je je systeem herstart (dit laatste hoeft niet per se blijkbaar) zou poort 80 beschikbaar moeten zijn voor andere processen, zoals Apache.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is WAMP (lees: Apache) gebruiken via een andere poort, maar dat is wellicht omslachtig en ook niet echt nodig als je die service toch niet gebruikt.

EDIT: blijkbaar werkt Apache 2.4 anders dan 2.2. In eerste oogopslag zou dit niet echt uit moeten maken voor virtual hosts, maar mochten er zaken niet werken zoals verwacht kan het zinnig zijn hier eens doorheen te lopen.
Offline JoDe - 20/07/2014 16:44
Avatar van JoDe Lid Fangorn,

Zoals je misschien weet kan ik bijna geen Engels. Ik kan enkele basiszinnetjes, maar daar houdt het op. Dus: Hoe schakel ik die service uit?
Offline Thomas - 20/07/2014 19:21
Avatar van Thomas Moderator Dit kan op een aantal manieren, maar ik weet niet of het Computer Management paneel erg gebruiksvriendelijk is.

Ik denk dat in jouw geval het het handigste is om de service via een DOS-venster uit te zetten. Dit doe je als volgt:

1. Open een DOS-venster in Administrator modus (anders kun je niets aanpassen).
2. Type de volgende regel letterlijk over in dit DOS-venster:

sc config "Web Deployment Agent Service" start= disabled

Hierbij is de spatie na "start=" belangrijk. Dit zorgt ervoor dat de service niet automatisch opgestart wordt wanneer Windows wordt opgestart. Je zou terugkoppeling moeten krijgen dat dit geslaagd is, het bericht wat ik kreeg was (bij het testen op een andere service):

[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS

3. Stop vervolgens de service zelf:

sc stop "Web Deployment Agent Service"

Zolang je vervolgens geen ERROR of FAILED boodschap krijgt kun je er van uitgaan dat het proces op korte termijn wordt afgesloten, en anders kun je nog altijd rebooten indien het commando uit stap 2 wel gelukt was.

Jij gebruikt waarschijnlijk een Nederlandstalige Windows? Mogelijk heet de service dan anders. Wat je in dat geval zou kunnen proberen is refereren aan "MsDepSvc" in plaats van "Web Deployment Agent Service" en anders kun je het proberen via het Computer Management zelf te regelen. Dit doe je via:

Start toets > uitvoeren > type "services.msc"

De interface die je vervolgens geladen wordt is vrij complex, dit is namelijk een grote tabel. Hier zou je de naam van de service in de naam-kolom op moeten zoeken, vervolgens zorgen dat de status van deze service niet langer "Started" of "Gestart" o.i.d. is en ervoor zorgen dat de kolom "Startup Type" of "Opstarttype" of wat dan ook de waarde "Disabled" of "Uitgeschakeld" is, of in ieder geval niet meer automatisch wordt geladen bij het opstarten van het besturingssysteem.

Het feit dat je de engelse taal niet echt beheerst maakt dit, en het ontwikkelen van webpagina's en -applicaties, ook niet echt makkelijker eerlijk gezegd.
Offline JoDe - 20/07/2014 20:14 (laatste wijziging 20/07/2014 20:18)
Avatar van JoDe Lid Ik red me aardig. (In het maken van applicaties.)

Nu komt er ook, als ik de poort controleer:
"Your port 80 is not actually used."

Ik klik op "Localhost" en ik krijg de error dat de pagina niet kan worden weergegeven. Ik weet door mijn Schermlezer dat het een DNS_erroor is. Het volgende wordt als verborgen url weergegeven:
" res://ieframe.dll/dnserror.htm#http://localhost/ "
(Ik denk dat dit voor de meeste mensen onbekend is, dus ik geef wat uitleg:
Er staat:
"ieframe.dll heeft een DNS-error gedetecteerd op de volgende url: http://localhost/ .")
Dus geen 404-error meer.

EDIT: spelling.
Offline Thomas - 20/07/2014 21:04 (laatste wijziging 21/07/2014 13:28)
Avatar van Thomas Moderator Heb je een virtual host geconfigureerd zoals eerder aangegeven in deze thread?
Heb je gecontroleerd of de syntax hiervan goed is met httpd.exe -S?
Heb je in je hosts-bestand een entry toegevoegd voor localhost?

EDIT: en wat ook kan helpen is het flushen van je DNS cache en het uitzetten van je browsercache. En dan moet je nog een bestaande pagina opvragen . Dit alles is reeds besproken in deze thread.
Offline JoDe - 24/07/2014 12:02 (laatste wijziging 24/07/2014 12:03)
Avatar van JoDe Lid 1: JA
2: Lukt niet
3: als dit de tekst
  1. 127.0.0.1 localhost
  2. 127.0.0.1 localhost
  3. 127.0.0.1 localhost
  4. 127.0.0.1 localhost
is, dan: JA
4&5: JA.
Offline Thomas - 24/07/2014 14:36 (laatste wijziging 24/07/2014 16:41)
Avatar van Thomas Moderator Als WAMP nog steeds aangeeft dat je poort 80 niet gebruikt wordt dan zou er geen reden moeten zijn waarom deze nou niet zou werken, mits dus de processen actief zijn en je configuratie goed is.

Ik wil sowieso de nieuwe WAMP eens proberen dus ik zal eens kijken tegen welke problemen ik aanloop bij de installatie.

Wellke versie gebruik jij precies? 2.5? En dan de 32- of 64-bits versie? En in welke taal? Frans? Engels? (Russisch?).

EDIT: Okay, er zijn een aantal problemen met WAMP 2.5, in die zin dat je nogal wat moeite moet doen om het aan de praat te krijgen.

In eerste instantie kreeg ik bij installatie de volgende foutmelding:
Citaat:
The program can't start because MSVCR110.dll is missing from your computer.
Try reinstalling the program to fix this problem.
Waarschijnlijk heb jij een soortgelijke foutmelding voorbij zien komen bij installatie?

Dit bracht mij op een spoor van de volgende thread (weer in het Engels, hoe kon het ook anders).

Blijkbaar moet je een aantal Microsoft libraries installeren om WAMP aan de praat te krijgen. Dit hangt mede af van welke WAMP-versie (32-bits of 64-bits) je gebruikt.

Om mijn 32-bits versie aan de praat te krijgen op mijn (64-bits) Windows 7 machine heb ik het volgende gedaan. Overigens: het is mij onduidelijk of al deze stappen nodig zijn, wellicht hoef je slechts de twee 2012 updates te installeren. In mijn geval werkte WAMP na afloop nog steeds niet (status van de WAMP tray was nog steeds "oranje"), vermoedelijk omdat het tijdens de installatie dus mis ging omdat je eerdergenoemde Microsoft libraries op dat moment miste.

Als jij een 64-bits variant gebruikt zijn de te doorlopen stappen mogelijk anders.

Dit is wat ik achtereenvolgens heb gedaan:

Download de volgende bestanden. Nota bene, sla de bestanden op in verschillende folders, want deze hebben dezelfde naam. Zie de dikgedrukte titels:

2010
Microsoft Visua...kage (x86)
Microsoft Visua...age (x64)

2012
Tevens de 2012 variant. Surf hier naartoe, klik "Download" en selecteer zowel VSU_4\vcredist_x64.exe alsook VSU_4\vcredist_x86.exe.

2008
Microsoft Visua...ity Update

Installeer deze VIJF bestanden. Mocht er gevraagd worden om bestaande installaties bij te werken dan hoeft dit waarschijnlijk niet.

HERSTART HIERNA JE PC

Op dit punt zou alles moeten werken, maar dat deed het voor mij niet. Daartoe heb ik WAMP na afloop van de reboot opnieuw geinstalleerd.

Nu werkt alles perfect. Ook het gebruik van virtual hosts werkt op de voorheen beschreven methode.

Succes ermee.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.194s