login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

cms zonder database suggesties ervaringen

Offline ecoracer - 03/05/2014 21:19
Avatar van ecoracerNieuw lid Welk cms zonder database gebruikt u en wat zijn uw ervaringen? Dank. Ecoracer

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 04/05/2014 16:04
Avatar van Thomas Moderator Persoonlijk ken ik zo niet direct CMS'en zonder databases. Hoe zou je in zo'n geval je content moeten managen? Vaak heb je dan toch een soort van database lijkt mij (je moet op een of andere manier gestructureerd gegevens op kunnen slaan?).

Mogelijk zijn er wel databases (SQLite?, couchDB?, MongoDB?) die verder weinig tot geen speciale voorzieningen nodig hebben (m.a.w. niet apart ingericht hoeven te worden aan de server-zijde) behalve dan dat je PHP een bepaalde versie heeft en/of er bepaalde modules ondersteund worden op je webserver.

Vaak zijn CMS'en getrouwd met hun database, oftewel ze leveren ondersteuning aan één type database. Mogelijk zijn er wel CMS'en die ondersteuning leveren aan meerdere databases, maar dat levert dan mogelijk wel een suboptimaal resultaat op, je kunt dan immers niet altijd gebruik maken van bepaalde (database-specifieke) optimalisaties.

Ik zou je vraagstelling toch een beetje omdraaien: wat wil je kunnen doen, vervolgens zoek je naar een CMS die dit kan (en probeer je deze eens uit), en dan richt je je webserver zo in dat dit CMS hier op kan draaien. Ik snap niet helemaal waar je vraag vandaan komt of (nog belangrijker) wat je uiteindelijk probeert te bereiken?
Offline ecoracer - 04/05/2014 16:20
Avatar van ecoracer Nieuw lid Ik heb het hier over "hosted cms" systemen die niet op je server staan maar bij een derde partij zoals je hebt cushycms bijvoorbeeld, door een eenvoudige toevoeging van een "class" kan je content van statische websites eenvoudig updaten online. Ideaal voor kleinere websites lijkt me. Het opzetten van een database is voor mij althans niet simpel en dan lijkt mij deze alternatieve oplossing wel een mooi keuze. Een joomla installatie lukt nog wel maar het volledig customizen van het design en de short-url's fiksen is wat anders. Misschien heeft u wel ervaring met deze oplossingen en dan had ik het graag geweten, ook eventuele suggesties zijn welkom. Ecoracer
Offline Wijnand - 05/05/2014 08:41
Avatar van Wijnand Moderator Ik zou toch richting Joomla gaan, omdat deze eigenlijk wel heel simpel is op te zetten. Inderdaad is het 'lastiger' om het design te wijzigen in het begin, maar dat went erg snel.

Mocht je dat niet willen en toch zonder database werken, dan zou ik gewoon html-pagina's gebruiken :-). Je hebt dan gelijk ook een goede snelheid.
Offline ecoracer - 05/05/2014 09:58
Avatar van ecoracer Nieuw lid Ik kan niet goed met joomla werken helaas en weet niet hoe je de database kan backuppen enzo. Mijn kennis is te beperkt. Mss een suggestie om een easy joomla tutorial te maken voor alle leden hier, hmm ...
Offline JoDe - 24/07/2014 12:33
Avatar van JoDe Lid Beste Ereaser,

Het is inderdaad mogelijk een cms zonder database te maken, het is echter moeilijk. Je zal, hoelang je ook zoekt geen cms zonder database vinden.

Met zo'n cms kan je ook veel minder dan bij een cms met database.

Met WordPress kan je een heel eind verder komen en het cms is heel gemakkelijk te gebruiken. Je kan het in het Nederlands gebruiken, dus ik zou niet weten waarom je het niet eens zou gebruiken. Zoek maar even op het web naar Google.be: WordPress. (Klik op de link als je wil zoeken.) Je zal meteen een hoop tutorials vinden. Als je niet alle websites wil doorzoeken naar tutorials kan je het ook doen met de zoekterm Google.be: wordpress tutorials nederlands. (Klik wererom op de zoekopdracht om te zoeken.)

Ik hoop dat ik je nuwat verder heb geholpen. Als je nog vragen hebt, in verband met het gebruik van een mysql-database, dan moet je me maar even een PM sturen. Of je kan het op een nieuw topic in het 'PHP & MySQL'-forum zetten.

Groetjes, JoDe
Bedankt door: Pieter
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.172s