login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Nieuw spel, meerdere talen

Offline Martijn1989 - 06/05/2013 16:04 (laatste wijziging 06/05/2013 16:12)
Avatar van Martijn1989PHP ver gevorderde Beste leden,

Ik ben een nieuw spel aan het ontwikkelen waar mensen "over de hele wereld" moeten kunnen spelen (en eventueel communiceren met elkaar). Nu vraag ik me af hoe ik het volgende het best kan doen;

Stel je hebt een Nederlandse, Engelse en Spaanse versie (.nl, .com en .es). Zouden jullie :

A) De spelers alleen met hun eigen taal spelers laten spelen op verschillende servers.
B) Iedereen in 1 grote server laten inloggen en enkel de taal op de pagina's veranderen.

Het gaat hem er dan meer eigenlijk om of spelers van over de hele wereld in 1 server terecht komen of dat ze gescheiden zijn op taal. Een Engelsman en een fransman samen laten communiceren met een 12jarige Nederlander gaat gewoon niet.

Groetjes, Martijn

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn2008 - 06/05/2013 16:13 (laatste wijziging 06/05/2013 16:19)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Ik zou voor antwoord B kiezen, omdat dit de meest veilige weg is gezien je niet kunt voorspellen hoeveel bezoekers je spel trekt.

Martijn1989 schreef:
...
Een Engelsman en een fransman samen laten communiceren met een 12jarige Nederlander gaat gewoon niet.
...


Het is natuurlijk ook afhankelijk van het idee (doel) dat je met het spel hebt. Hoe belangrijk is het aspect communicatie in het spel? Moet iedere speler verplicht communiceren om het spel te kunnen spelen?
Offline Pieter - 07/05/2013 10:30
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
@Martijn2008, het aspect communicatie is niet verplicht, gezien Martijn 1989 (hoe verwarrend!) "eventueel communiceren" zei. 

Ik zou het allemaal samennemen. Lijkt me fijner als het globaal is dat je dan ook niet per land gebonden zit. Als het ooit zover komt dat de boel zo groot wordt dat je het op meerdere servers moet gaan draaien, ben je al goed bezig lijkt me. En dan kan je alsnog gaan kijken om het op te splitsen mochten de landen massaal uit dezelfde landen komen.
Offline Martijn - 07/05/2013 12:14 (laatste wijziging 07/05/2013 12:15)
Avatar van Martijn Crew PHP Je probleem ligt dus niet bij meerdere servers, maar of je onderscheid moet maken tussen de spelers of niet.

Ik heb ook een spel gespeeld, bootleggers, wat werd gespeeld door mensen over de hele wereld, en dat was gewoon engels en ging prima.

Mocht je toch onderscheid willen maken, kun je dat gewoon in de code verwerken, bijvoorbeeld zo:

  1. SELECT info FROM table_$language

Waar $language uiteraard de taal van de speler is. Mijn voorkeur zou gaan naar aparte tabellen ivm met table-locks en dat soort gek gedoe (tov van 1 grote table met een kolom language).

edit: Betreft servers: Dat moet je pas doen als je server het niet meer trekt Problemen pas oplossen met hardware als het niet meer lukt met software 
Offline Joost - 07/05/2013 17:47
Avatar van Joost PHP expert
Martijn schreef:
Waar $language uiteraard de taal van de speler is. Mijn voorkeur zou gaan naar aparte tabellen ivm met table-locks en dat soort gek gedoe (tov van 1 grote table met een kolom language).
Nog beter imho: aparte databases. Schaalt makkelijk(er) als je spel eenmaal te groot wordt.

Of je een aparte versie per taal moet maken zal inderdaad van veel factoren afhangen. Tot een bepaald limiet geldt vaak ook dat meer spelers een leuker spel betekent. Daarom zou je kunnen overwegen om het eerst op een versie te gooien en indien je op een gegeven moment het limiet overtreedt het gaat scheiden in talen.
Offline Martijn1989 - 08/05/2013 15:37
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde Ja waar ik aparte servers zei bedoelde ik websites die los van elkaar staan. Dus Nederlandse spelers spelen enkel met de Nederlandse taal en alle Engels talige mensen spelen op de website waar Engels als taal word gebruikt. Dit wil ik juist doen omdat de communicatie in het spel best een flink onderdeel kan worden namelijk (berichten naar elkaar sturen) en ik verwacht ook spelers van de leeftijd 12-16.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.161s