login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Cookie verbod

Offline Flex1986 - 22/05/2012 10:27 (laatste wijziging 22/05/2012 10:30)
Avatar van Flex1986Gouden medaille

Senior Member
Vanaf 1 Juli mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze is in ieder geval duidelijk dat tracking cookies zoals Google Analytics plaatst niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Meer info: http://tweakers...r-hoe.html

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

In mijn geval ga ik voor oude projecten toestemming vragen aan de gebruiker voordat tracking cookies worden geplaatst. Wij denken zelf om dit te doen via een niet al te opvallende knop die vanaf bovenin wordt ingeschoven zodat de gebruiker de website gewoon kan blijven gebruiken.

Voor nieuwe projecten gebruiken we sinds een paar maanden een systeem waar gebruik wordt gemaakt van standaard data die we krijgen van de browser om een gebruiker te identificeren. Voor het gebruik van sessie cookie wordt toestemming gegeven zodra ze de login willen onthouden.

Meer info over tracken vanuit browser informatie: http://panopticlick.eff.org/

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 22/05/2012 14:12
Avatar van Martijn Crew PHP Allereerst vind ik het volledig onzinnig. Dit is een beslissing door een paar pikkies die hebben gehoord dat cookies slecht zijn. Cookies zijn helemaal niet slecht, ze worden slecht gebruikt.

Dat daar gelaten, ik gebruik zo goed als nooit cookies. En ik werk dagelijks met websites (ik maak ze dus, tja) en heb er geen behoefte aan. Het enige wat ik in een sessie opsla, is in het beheer (waar dus alleen de beheerder/eigenaar van de site komt), en daar onthou ik welke menu's ze open/dichtgeklapt hebben dat als ze nog een keer komen, dat hetzelfde staat (of na een pageload).

En ik ga er van uit dat sessioncookies wel gewoon blijven, als dát verboden wordt, heb ik wel een mega probleem. Maar met mij elke 'volwassen' site 
Offline Pieter - 22/05/2012 18:26
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Ze gaan actief controleren, maar vooral kijken naar degene die het meeste "schade" aanrichten. Als er echt een veiligheidsprobleem of misbruik is zullen ze die eerst controleren. Grote jongens eerst.

Wettelijk gezien moeten alle persoonsgegevens nu al versleuteld verzonden worden (met veiligheidscertificaat, zelfs een contactform)... Kijk eens hoeveel boetes er daar geïnd worden, bitter weinig.

Verder geloof ik dat grote spelers zich daar vooral iets van zullen aantrekken: Advertising networks als Google, browsers kunnen dit ook perfect als extra functionaliteit meekrijgen.

Zal ik veel aanpassen? Nope, enkel als de vraag expliciet komt of er effectief een groot probleem is.  
Offline Aar - 22/05/2012 19:41 (laatste wijziging 22/05/2012 19:41)
Avatar van Aar PHP interesse Ik ga niet direct actie ondernemen. Hoogstens een disclaimer ofzo...

Als de OPTA echt wilt dat ik iets ga aanpassen of als er een klopjacht gaat komen (ik geloof er weinig van met 10 mln. sites) dan ga ik zeker wel wat doen. Maar zoals het er nu naar uitziet ga ik niet zomaar even dit aanpassen.
Offline Pieter - 22/05/2012 22:16
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Nog zoiets: een privacy policy & algemene voorwaarden zijn normaal gezien ook verplicht. Ik lost het meestal op met 1 pagina waar alles staat, van copyrights tot welke cookies er gebruikt worden. Dat zal al beter zijn dan het Europees gemiddelde .
Offline Flex1986 - 23/05/2012 03:45 (laatste wijziging 23/05/2012 03:52)
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Voor de meeste websites gebruiken wij al Piwik die gebruikt kan worden zonder dat er gebruik gemaakt wordt van een tracking cookie dus voor ons is dat geen grote wijziging.

Zelf ben ik eigenlijk wel blij met deze wet, puur en alleen omdat websites de wensen van een gebruiker dient te honoreren. Ik heb er geen moeite mee als bedrijven bijhouden wat veel bezocht wordt op hun website en daar op die manier de content op aan te passen. Waar ik niet vrolijk van wordt is dat er bedrijven zijn die mijn persoonlijke wensen om niet getrackt te worden omzeilen door een loophole in de browser.

Daarmee doel ik op het feit dat Google (en andere advertentie websites) een tracking cookie plaatst doormiddel van het submitten van een form in een iframe om zo mijn privacy setting in Safari te omzeilen. En dan nog vrolijk stellen dat het "per ongeluk" gebeurde. Met de nieuwe wet kan er daadwerkelijk wat gedaan worden aan dit soort praktijken.

Meer info: http://tweakers...afari.html

Mocht je jezelf nu al beschermen, installeer de ghostery plugin

-----------------------------------------------------------
Nu even inhoudelijk ingaan op wat reacties ;)

@Martijn, het pikkies gehalte valt juist wel mee omdat functionele cookies gewoon zijn toegestaan. Een tracking cookie zoals advertentie netwerken plaatsen is niet functioneel voor jouw website en daar moet dus toestemming voor gevraagd worden, omdat het de privacy van de gebruikers beperkt.

@aar & pieter: Volgens mij kan je dit niet in je disclaimer zetten, aangezien je je gebruiker specifiek moet vragen om toestemming. Het verbergen in een disclaimer is niet vragen om toestemming.
Offline UpLink - 24/05/2012 11:49
Avatar van UpLink ... Ik had de Ghostery plugin al gebruikt maar moet deze telkens uitschakelen als mijn vrouw spelletjes op facebook wil spelen. De helft daarvan opent namelijk niet met Ghostery op actief.

Verder is dit miischien wel een goed idee, alleen zal het voor de developers wel grove aanpassingswerken vergen om alle beheerde sites naar dit om te zetten denk ik.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.194s