login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Licentie

Offline Waflix - 21/11/2011 17:50 (laatste wijziging 21/11/2011 17:50)
Avatar van WaflixLid Ik ben bezig met het schrijven van een stuk software, toen ik ineens moest denken aan de licentie. Ik heb al in gedachte wat er zo ongeveer in deze licentie moet komen te staan, maar ik kan geen dergelijke vinden. Hieronder een lijstje met mijn eisen:
* Het MOET gratis zijn. Het mag dan ook niet verder worden verspreid voor geld
* Je hebt de vrijheid om de software aan te passen, verder te verspreiden, te vertalen etc..
* Wanneer je besluit een eigen versie van de software te maken, moet er een verwijzing naar het originele project in zitten (uiteraard niet te vaag en/of indirect)

Stel gerust een vraag als je het nog onduidelijk vindt

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline pijke - 21/11/2011 17:55 (laatste wijziging 21/11/2011 17:59)
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
Het meest simpele: BSD licentie.
Die gebruik ik ook voor mijn software.

Edit:
De BSD-licentie stelt alleen als voorwaarde dat er een naamsvermelding wordt gemaakt naar de originele software. Je kunt hier nog als bijkomende voorwaarde bijzetten dat hij als open-source verder versprijdt moet worden.
Je kunt ook nog de Creative Commons licenties proberen.
Offline Sam - 21/11/2011 17:58
Avatar van Sam PHP expert Creative Commons

Vink de juiste opties aan en je krijgt een link naar een kant en klare licentie die je zo mag gebruiken.  
Offline Waflix - 21/11/2011 18:59 (laatste wijziging 21/11/2011 19:09)
Avatar van Waflix Lid Ik heb even de Creative Commons licentie geprobeerd en heb ingevuld wat van toepassing is. Is er een manier om
a. die badge weg te laten? Ik heb het liefst gewoon een licentie op de achtergrond - Aah. Ik zie dat dit mag door gewoon het stuk code als comment te plaatsen
b. hem in het Engels te krijgen? Op het moment krijg ik een stuk code (HTML) in het Nederlands - Onderaan de pagina, net boven de footer kun je dus de taal veranderen als je de info aan het invullen bent
Offline Sam - 21/11/2011 19:11 (laatste wijziging 21/11/2011 19:18)
Avatar van Sam PHP expert Onderaan de pagina staan links naar alle beschikbare talen. De licentie zelf is enkel beschikbaar in het Engels (bv. http://creative.../legalcode)
Offline Waflix - 21/11/2011 19:18
Avatar van Waflix Lid Dank u.
Is het dan de bedoeling dat dat stuk code op elke pagina komt te staan? Ik neem aan van wel, maar ik vraag het nog even.
Offline Sam - 21/11/2011 19:21
Avatar van Sam PHP expert Je schrijft een stuk software? Voeg de licentie dan bij als 'license.txt' ofzo.
Offline Waflix - 21/11/2011 19:22
Avatar van Waflix Lid Het is een woordenboek voor op je site. Het bestaat ondertussen uit ongeveer 10 pagina's.
Offline Sam - 21/11/2011 19:51
Avatar van Sam PHP expert De bezoekers van de website hebben niets aan die licentie vermoed ik? Zorg er gewoon voor dat ze zeker beschikbaar is voor de personen op wie ze van toepassing is.
Offline Waflix - 21/11/2011 20:00
Avatar van Waflix Lid Dat lijkt mij ook zeer logisch. Ik heb besloten maar even mijn vraag (Waar te plaatsen? Mag het ook in een tekst-bestand?) op het Forum te stellen.
Offline Sam - 21/11/2011 21:44
Avatar van Sam PHP expert Vergeet geen oplossing aan te duiden in dit topic  
Offline Pieter - 22/11/2011 08:02
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Of verwijs in elk stukje code naar de Creative Commons licentie bovenaan in de comments. Dan ben je zeker dat je het genoeg vermeldt.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.388s