login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Htaccess (Opgelost)

Offline levideridder - 04/09/2011 10:50 (laatste wijziging 04/09/2011 10:50)
Avatar van levideridderLid Hey! Ik had gisteren al een berichtje gepost over breadcrumbs(http://www.site...readcrumbs). Dit is ondertussen volledig gelukt, waarvoor dank.

Nu kom ik bij de volgende stap. Ik had graag met htaccess ervoor gezorgd dat "www.mysite.com/categorie.php?catID=2" wordt omgezet naar "www.mysite.com/categorie/Politiek". Heb hier al een tijdje voor gegoogled, maar niets relevant te vinden.

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline pijke - 04/09/2011 11:32
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
mod_rewrite.
http://www.mod-rewrite.nl/
Offline levideridder - 04/09/2011 11:49
Avatar van levideridder Lid Het enige wat mij lukt is de URL aan te passen naar www.mysite.com/categorie/2/. Het getal 2 zou de categorienaam moeten krijgen.Ook mijn afbeeldingen en CSS worden niet opgehaald als ik rewrite.
Offline kilian - 04/09/2011 11:53
Avatar van kilian Lid 1. Je hebt 2 opties: ofwel pas je je script aan, zodat het met www.mysite.com/categorie.php?cat=categorie_naam werkt, ofwelk kan je ook een rewrite doen naar /categorie/ID/categorie_naam, waarbij je categorie_naam gewoon niet verder gebruikt (en dus voor de show er staat).

2. Gebruik absolute paden naar je CSS/JS/Afbeeldingen (bv. /css/style.css. De / zal er voor zorgen dat er wordt gekeken vanaf mysite.com, in plaats van de huidige map (mysite.com/categorie/2)
Offline levideridder - 04/09/2011 11:58
Avatar van levideridder Lid
kilian schreef:
ofwelk kan je ook een rewrite doen naar /categorie/ID/categorie_naam, waarbij je categorie_naam gewoon niet verder gebruikt (en dus voor de show er staat).


Ik denk dat dit de beste oplossing is. In de chatbox hadden ze mij gezegd dat ik best met catID werkte omdat het voor PHP gemakkelijker is om cijfers met elkaar te vergelijken dan een hele string. Hoe ga ik dan te werk? Hoe geraak ik aan /categorie/ID/categorie_naam ?
Offline WouterJ - 04/09/2011 12:10 (laatste wijziging 04/09/2011 12:12)
Avatar van WouterJ HTML gevorderde
levideridder schreef:
Ook mijn afbeeldingen en CSS worden niet opgehaald als ik rewrite.

Gebruik hiervoor voorbeeld 14 van deze pagina: http://phptuts.nl/view/28/6/ (overigens een goede tut voor mod_rewrite).

levideridder schreef:
Hoe ga ik dan te werk? Hoe geraak ik aan /categorie/ID/categorie_naam ?

Bijv. dit:
www.mijnsite.nl/categorie.php?catId=5&catName=Politiek
  1. RewriteEngine On
  2. RewriteBase /
  3. RewriteRule categorie/(.*?)/(.*?) categorie.php?catId=$1&catName=$2


Hierbij kun je nu werken met www.mijnsite.nl/categorie/5/Politiek

Het voordeel van werken met id's is dat deze altijd uniek zijn, dit is niet het geval met namen. Probeer dus altijd met ids te werken in PHP als het gaat om databases enzo.
Offline levideridder - 04/09/2011 12:48
Avatar van levideridder Lid Ok, dan maar zo. Ik denk dat ik het gewoon zo ga laten, anders moet ik telkens in m'n databse de categorienaam toevoegen. Toch bedankt iedereen!
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.179s