login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Iphone/andoid app voor website

Offline markla - 05/01/2011 18:48
Avatar van marklaPHP interesse Afgelopen week spraak een aantal bezoekers van mijn websites en die vroegen mij waarom in nog geen apps heb voor I-phone of android.

Weet iemand hoe en waar ik moet beginnen?

16 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 05/01/2011 19:00
Avatar van Martijn Crew PHP Dat hangt het er van af wat je doet en wat je wilt. Wil je een site voor smartphones? Da moet he een site maken met een kleine resulutie. Wil je echt apps maken moet je 1 cartegory uitkiezen (android, of iphone, of RIM etc) en dat gaan leren. Maar echt simpel is t niet kan k je vertellen
Offline markla - 05/01/2011 19:08
Avatar van markla PHP interesse Van die Apps heb ik begrepen dat dat volkomen anders programmeren is.

In principe zou alleen blij zijn met een "kopie" van mijn sites in een layout voor smartphones. Kan dat?
Offline Abbas - 05/01/2011 19:13 (laatste wijziging 05/01/2011 19:13)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Zorg dan gewoon voor een mobiele versie van je websites en dan kunnen je bezoekers eraan door gewoon hun browser te gebruiken (op hun iPhone/Android)...
Offline markla - 05/01/2011 22:16
Avatar van markla PHP interesse zijn er voor mobieles versie standaards/richtlijnen?

breedte x hoogte lettertype etc etc?
Offline WouterJ - 05/01/2011 22:25
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Ik zou een minimum breedte van 230px nemen.
En daarnaast moet je je site zo snel mogelijk maken. Internet op een mobiel is zeer traag. Probeer weinig HTTP request te maken. Dus weinig plaatjes, kleine en korte stylesheet. Gebruik andere talen alleen als het echt nodig is. Dit maakt je site alleen maar slomer.
Denk ook aan het feit dat elk mobile telefoon een andere resolutie heeft. Dus maak je design flexibel.

Een mobiele site is vaak touch screen. Zorg dat je links groot genoeg zijn. Maak er eventueel buttons van.

Met FF en Safari kan je je webbrowser instellen als een mobiel browser. Uitleg:
FireFox
- Download Firefox op: http://www.mozilla.com/firefox en volg de installatieprocedure
- Open de browser en tik in de URL-balk "about:config" (zonder aanhalingstekens)
- Lees de beveiligingswaarschuwing en bevestig
- Klik ergens op je blad met de rechtermuisknop en kies nieuw > string
- Tik in het veld: general.useragent.override en bevestig
- Tik in het veld:
Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU like Mac OS X; en) AppleWebKit/420.1 (KHTML, like Gecko)
Version/3.0 Mobile/4A102 Safari/419 (United States)
- Proficiat, je hebt jouw browser omgetoverd tot een mobiele versie!
Wanneer je jouw browser terug naar de standaardinstellingen wil brengen, doe je dit via volgende
stappen:
- Tik in de URL-balk "about:config"
- Scroll naar "general.useragent.override" en klik erop met de rechtermuisknop
- Kies Herinitialiseren
- Je bent teruggekeerd naar de standaardinstellingen van Firefox

Safari
- Download Safari op: http://www.apple.com/safari en volg de installatieprocedure
- Open de browser en ga naar Bewerken > Voorkeuren
- Ga naar tabblad Geavanceerd
- Vink onderaan “Menu Develop in de menubalk tonen” aan
- Ga naar Ontwikkelen > Gebruikersagent > Mobile Safari - iPhone
- Proficiat, je hebt jouw browser omgetoverd tot een mobiele versie!
Wanneer je de volgende keer Safari opent, moet je terug via Ontwikkelen > Gebruikersagent de
instelling toepassen.
(bron html-site)
Offline markla - 05/01/2011 22:43 (laatste wijziging 05/01/2011 23:09)
Avatar van markla PHP interesse Thanks


vooral de FF als mobile testbrowser is heel erg handig :-)

update werkt idd handig

NU staan er vaak in mijn berichten foto's (niet altijd maar wel vaak) kan ik in een script aan geven dat als het irem mobiel benaderd wordt de foto's niet te laden?
Offline WouterJ - 06/01/2011 08:00 (laatste wijziging 06/01/2011 15:48)
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Je zou dat met CSS media queries kunnen doen:
  1. @media screen and (max-width: 500px) { /* Als het screen kleiner is dan 500px. */
  2. .post img {
  3. display: none;
  4. }
  5. }


Of met PHP en Javascript. Dan kijk je met PHP of het een mobiel is. En dan echo je een js scriptje om vervolgens alle images te verwijderen.
Met jQuery zal dat er zo uitzien:
  1. <?php
  2. if(/* mobiel browser */) {
  3. echo '<script type="text/javascript">
  4. $(function() {
  5. $(\'img\').remove();
  6. });';
  7. }
  8. ?>
Offline Aar - 06/01/2011 17:30
Avatar van Aar PHP interesse Jquery inladen op een mobiel vind ik toch wel weer performance-verspilling.
Offline WouterJ - 06/01/2011 18:41
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Ik had het er ook alleen maar ter voorbeeld neergezet. Hoe je zoiets in JS doet weet ik niet. Alleen style.display = 'none' weet ik, maar dan heb je weer het zelfde als dat in CSS...
Offline Abbas - 06/01/2011 20:15
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Of je maakt gewoon een light-weight versie van je website en zet die op een subdomein zoals zoveel gebeurt. In plaats van website.be heb je dan bijvoorbeeld m.website.be! 
Offline cx1213 - 06/01/2011 20:17
Avatar van cx1213 Lid via wat meta tags kan kunnen mensen op IOS hun app "installeren" en dan hoeven ze niet meer naar de browser maar staat die gewoon in het homescreen en gedraagt die zich ook gewoon als een app.
Offline WouterJ - 06/01/2011 21:54
Avatar van WouterJ HTML gevorderde @titjes, niet alleen light-weight. Maar ook een verkleind en variabel.
Offline Abbas - 06/01/2011 22:15
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
No kidding, met light-weight bedoel ik dezelfde website als de normale met als verschil: geen/minimaal gebruik van afbeeldingen, niet veel CSS-gesmuk, kleinere én variabele resolutie, ...
Offline Aar - 06/01/2011 22:23 (laatste wijziging 06/01/2011 22:24)
Avatar van Aar PHP interesse
titjes schreef:
Of je maakt gewoon een light-weight versie van je website en zet die op een subdomein zoals zoveel gebeurt. In plaats van website.be heb je dan bijvoorbeeld m.website.be! 

Nee joh, dan moeten mensen weer een URL extra onthouden.
http://detectmobilebrowsers.mobi/

Veel handiger.... 
Gebruik ik ook in mijn CMS, daarmee kan er een andere templateset worden geladen.
Offline GJ2086 - 21/02/2011 07:27
Avatar van GJ2086 Nieuw lid
Aar schreef:
Jquery inladen op een mobiel vind ik toch wel weer performance-verspilling.


Beste Aar, ben het niet helemaal eens met jouw opvatting zie jQuery mobile
Offline Maarten - 21/02/2011 11:24
Avatar van Maarten Erelid http://iwebkit.net/
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.18s