login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Google maps op commerciele website (Opgelost)

Offline Raze - 12/06/2009 22:16 (laatste wijziging 12/06/2009 22:20)
Avatar van RazePHP beginner Hallo,

ik vond hierover weinig tot niets duidelijks in de help-pagina's van google, maar wat ik me dus afvraag:

Ik ben bezig aan een website. Ik zou daar graag op kleine schaal een aantal advertenties van sponsors op willen plaatsen. Nu zal die website (hopelijk) ook gebruik maken van google maps.

Ik vroeg me nu af of dit mag: er zal rechtstreeks niets verdient worden dankzij die google maps, en om die service te gebruiken zal er ook geen geld gevraagd worden natuurlijk. Het enige geld dat binnen zal komen, zal van sponsors zijn (die hiervoor advertentieruimte krijgen).

Mag dit nu eigenlijk, of is dit tegen google's wet?

http://www.goog..._maps.html

EDIT: blijkbaar mag yahoo maps wél op een commerciële site (zonder een extreem dure fee).
Is dit een volwaardig alternatief?

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Koen - 12/06/2009 23:03
Avatar van Koen PHP expert Voor zover ik weet ga je hier bij google geen last mee krijgen... 
Offline marten - 12/06/2009 23:10
Avatar van marten Beheerder Het is nu ongeveer 2 jaar geleden dat ik voor het eerst met Google Maps in aanraking ben gekomen. Ik vond het een super mooie applicatie en gebruikte het voor meerdere websites......

Tot ik na een half jaar een email kreeg van iemand. Deze beste man werkte bij Google en verzocht mij vriendelijk doch dringend om mijn Google Maps applicatie offline te halen.

Ik dacht dit is een goed geplaatste grap en hield gewoon de applicatie in de lucht.

Na 3 weken niks gehoord te hebben werd ik gebeld door mijn host. Deze had mijn website offline gehaald op last van Google. Hij wilde liever geen gezeik hebben met hun. Verder kreeg ik via mijn Gmail account met welke ik geregistreerd heb een bericht dat mijn site geblokkeerd was door Google.

Ik raad het dus ten zeerste af om Google Maps te gebruiken.

Tot zover mijn verhaal.
Offline Raze - 12/06/2009 23:28
Avatar van Raze PHP beginner @marten: hier ga ik dus zeker rekening mee houden dan!

Dit vond op de Yahoo Developer Network Blog
http://develope...you_1.html

Daar zeggen ze dus dat er geen permissie meer nodig is, ook voor commercieel gebruik.
Offline Joost - 12/06/2009 23:59
Avatar van Joost PHP expert Wat dacht je van google zelf mailen? Dan heb je het antwoord dat klopt  
Offline Ibrahim - 13/06/2009 08:01
Avatar van Ibrahim PHP expert
marten schreef:
Het is nu ongeveer 2 jaar geleden dat ik voor het eerst met Google Maps in aanraking ben gekomen. Ik vond het een super mooie applicatie en gebruikte het voor meerdere websites......

Tot ik na een half jaar een email kreeg van iemand. Deze beste man werkte bij Google en verzocht mij vriendelijk doch dringend om mijn Google Maps applicatie offline te halen.

Ik dacht dit is een goed geplaatste grap en hield gewoon de applicatie in de lucht.

Na 3 weken niks gehoord te hebben werd ik gebeld door mijn host. Deze had mijn website offline gehaald op last van Google. Hij wilde liever geen gezeik hebben met hun. Verder kreeg ik via mijn Gmail account met welke ik geregistreerd heb een bericht dat mijn site geblokkeerd was door Google.

Ik raad het dus ten zeerste af om Google Maps te gebruiken.

Tot zover mijn verhaal.


Alleen omdat jij een slechte ervaring hebt gehad met Google Maps, moet je niet mensen gaan aanraden om maps niet meer te gebruiken...
Offline Raze - 13/06/2009 11:17
Avatar van Raze PHP beginner @Medieval: heel goed idee

Maar weet je waar google te bereiken is?
Ik vind in de help-pagaina's namelijk alleen maar formulieren etc om websites uit de caches te halen enzo.
Offline Joost - 13/06/2009 11:28
Avatar van Joost PHP expert
Raze schreef:
@Medieval: heel goed idee

Maar weet je waar google te bereiken is?
Ik vind in de help-pagaina's namelijk alleen maar formulieren etc om websites uit de caches te halen enzo.
Ehm, weet niet  Toen ik google'de op "contact google" kwam ik echter wel dit tegen: http://www.goog...lines.html
Offline vinTage - 13/06/2009 11:35
Avatar van vinTage Nieuw lid en dit (meer gerelateerd denk ik) 

http://www.goog...lines.html
Offline Raze - 13/06/2009 11:45
Avatar van Raze PHP beginner Heee jongens bedankt!  

@Medieval: idd had ik niet op gegoogled, ik was gewoon rechtstreeks naar de help-pagina's geweest.

@Vintage: bedankt voor de link ga ik zeker eens nalezen!
Offline Flex1986 - 13/06/2009 12:37 (laatste wijziging 13/06/2009 12:39)
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Uit de Terms of Use

Google schreef:
9.1 Free, Public Accessibility to Your Maps API Implementation. Your Maps API Implementation must be generally accessible to users without charge. You may require users to log in to your Maps API Implementation if you do not require users to pay a fee. Unless you have entered into a separate written agreement with Google or obtained Google's written permission, your Maps API Implementation must not:

(a) require a fee-based subscription or other fee-based restricted access; or
(b) operate only behind a firewall or only on an internal network (except during the development and testing phase).


Lijkt me vrij duidelijk dat als jij je adverteerders toegang geeft naar Google Maps na donatie dan is dat niet toegestaan. Iedereen moet toegang krijgen tot je Google Maps tenzij Google jou toestemming geeft.

Terms of Use is iets wat je ook altijd goed moet doorlezen.
Offline nielsvdwal - 13/06/2009 13:10
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde volgens mij als je gewoon een API-key aanvraagt voor je domeinnaam, is er geen probleem..
Offline Bart - 13/06/2009 13:12
Avatar van Bart PHP expert Niels denk nou AUB een keer na en lees voor je wat zegt, in die terms staat toch duidelijk dat je er niets voor mag vragen (toegang tot de maps)
Offline Raze - 13/06/2009 17:16 (laatste wijziging 13/06/2009 17:17)
Avatar van Raze PHP beginner @Flex:

het is een website met vrije toegang (na registratie), waar er gebruik wordt gemaakt van google maps.
Het is dus niet zo dat men eerst een advertentieplaatsje moet kopen vooraleer men aan google maps kan.

Het gebruik van google maps zal dus volledig gratis zijn,
maar om zelf zo weinig mogelijk kosten te hebben aan de site wil ik dus er enkele advertenties opzetten, die dus wel totaaaaal los staan van google maps.
Maar aangezien ik dacht dat wanneer er advertenties komen op een site, deze dan commercieel wordt, en google dus andere gebruiksvoorwaarden had.

Ik vraag dus géén geld voor toegang tot de maps, iedereen kan er vrij en gratis en onbeperkt etc. aan, ik wil alleen dus een beetje de website "zijn eigen laten opbrengen", zodat ik er zelf niet al te veel moet insteken (voor hosting etc.).
Offline Flex1986 - 13/06/2009 17:54
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Uit de Terms of Use kan je dan opmaken dat het toegestaan is. Het maakt niet uit of je website commercieel is zolang je maar geen geld vraagt voor het maps gedeelte. Let ook op het aantal API requests die je doet hier zit geloof ik ook een limiet aan.
Offline Raze - 13/06/2009 17:55
Avatar van Raze PHP beginner Ok thanks voor jullie reacties en links!!!!!   
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.191s