login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

afbeelding vrij te gebruiken

Offline zimmer - 27/11/2008 14:25
Avatar van zimmerNieuw lid hey forumleden, ik ben beginnend in de grafische wereld en heb mijn eerste opdracht gekregen. Ik mag namelijk een kerstkaart ontwerpen voor een bedrijf. Maar ze willen dat ik een afbeelding gebruik in die kaart. Maar ik ben eigenlijk niet goed op de hoogte van copierechten.
Kan soms iemand me helpen waar ik zo'n afbeelding (op het internet) vind die ik vrij mag gebruiken voor publicatie?

alvast bedankt.

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 27/11/2008 15:03
Avatar van marten Beheerder Er zijn gratis stockphoto sites genoeg
Offline Sitebase - 27/11/2008 16:32
Avatar van Sitebase PHP expert Of schrijf je in op een betalende stockfoto website. De foto's op deze sites zijn vaak van hogere kwaliteit en kosten meestal nog geen euro het stuk. Zo worden de photografen ook beloond voor hun werk en ben jij voor nog geen euro voorzien van een goede foto.

Offline Keith - 28/11/2008 09:09 (laatste wijziging 28/11/2008 09:10)
Avatar van Keith Grafische gevorderde zeer goede stockphoto site (betaald):
www.istockphoto.com

voor gratis stockphoto's:
www.sxc.hu

en anders moet je de foto's zelf (laten) maken. Zoiezo geen foto's van google gebruiken.

denk ook na over dat je het geheel gaat afdrukken, (denk ik?). zo ja; werk in photoshop of whatever in 300dpi.
Offline zointer - 28/11/2008 09:31 (laatste wijziging 28/11/2008 09:40)
Avatar van zointer HTML gevorderde
Keith schreef:
voor gratis stockphoto's:
www.sxc.hu

Dat is niet altijd juist, als jij de foto gebruikt om het te verkopen op welke wijze ook mag je deze niet gebruiken(uitgezonderd als het toegelaten word door foto eigenaar) 
Dit is het geval bij alle free stock photos site
http://www.stockxpert.com/txt/en/license.html
Citaat:
B: Prohibited uses

You may not use the Image in the following ways, unless they are expressly permitted by one of our Extended licenses that You have obtained from Us in writing for the Image:

* In electronic items for resale, such as website templates, document templates, wallpapers, screensavers, e-cards or similar products that You intend to sell or distribute.
* For creating printed reproductions that You intend to sell.
* On physical items for resale and "print on demand" items such as t-shirts, postcards, mouse pads, coffee mugs, calendars (e.g. on sites like Cafepress), or on any similar mass produced items that would contain the Image in a dominant way.
............


edit: Als ik ts vraag lees wil die gratis een foto ergens gaan vanaf plukken waar hij zelf wil aan verdienen, wat ik toch beetje zielig vind, betaal gewoon en moet je maar doorrekenen.(kan wel eerst gratis gebruiken om aan klant te laten zien en als klant akkoord is de rechten ervoor betalen )
Offline Keith - 28/11/2008 19:52
Avatar van Keith Grafische gevorderde
zointer schreef:
[..quote..]
Dat is niet altijd juist, als jij de foto gebruikt om het te verkopen op welke wijze ook mag je deze niet gebruiken(uitgezonderd als het toegelaten word door foto eigenaar) 
Dit is het geval bij alle free stock photos site
http://www.stockxpert.com/txt/en/license.html
[..quote..]

edit: Als ik ts vraag lees wil die gratis een foto ergens gaan vanaf plukken waar hij zelf wil aan verdienen, wat ik toch beetje zielig vind, betaal gewoon en moet je maar doorrekenen.(kan wel eerst gratis gebruiken om aan klant te laten zien en als klant akkoord is de rechten ervoor betalen )



heb je inderdaad gelijk.. maar ik gebruik ook wel eens foto's op een bepaalde manier dat je echt niet ziet dat er een foto is gebruikt; bij mijn 1 na laatste showcase item bijvoorbeeld. Daar zit een foto in. Op die manier, gebruik ik wel een foto'tje zonder rechten hoor 
Offline WEBMUIS - 28/11/2008 21:59 (laatste wijziging 28/11/2008 22:00)
Avatar van WEBMUIS Lid En hoe zit het dan met foto's die ik van bepaalde merken in een website plaats, welke door het betreffende bedrijf worden verkocht?
Offline zointer - 28/11/2008 22:35
Avatar van zointer HTML gevorderde
WEBMUIS schreef:
En hoe zit het dan met foto's die ik van bepaalde merken in een website plaats, welke door het betreffende bedrijf worden verkocht?

Je mag op geen enkele wijze iets gebruiken wat aan een ander toebehoord tenzij je uitdrukkelijk toestemming heb verkregen van de (merk)rechten houder. Dat is toch duidelijk en normaal?
Auteursrecht

@Keith [offmeuk]over die showcase ik wou daarop reageren maar heb niet gedaan, om de eenvoudige reden dat ik niet goed snap waarom je die foto's hebt gebruik waar je eigenlijk niks van ziet?[/offmeuk]
Je gebruik het niet voor verkoop maar eigen gebruik dus dat mag 
Offline Keith - 29/11/2008 11:23
Avatar van Keith Grafische gevorderde inderdaad je mag dit enkel gebruiken als je toestemming, minstens m.b.v. email vast gelegd, hebt van de rechten houder.

@zointer
als ik hem wel verkocht had, had ik dat ook gewoon gedaan hoor 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.169s