login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Protocol/URL Handler maken

Offline Ricky - 01/09/2008 17:46 (laatste wijziging 01/09/2008 20:53)
Avatar van RickyPHP beginner Hallo SiMa,

Weet iemand hoe je, net zoals ftd://, een protocol kan maken? Want wat ik wil is dat ik in mijn browser tmc:// koppel aan een website.
Is dit mogelijk, en zo ja: hoe?

Alvast bedankt!

Edit: Topicnaam verbeterd

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Koen - 01/09/2008 18:05
Avatar van Koen PHP expert Een protocol kan je niet zomaar 'maken'.
Als je een protocol bij te TCP/IP Protocol-Suite wilt voegen moet je eerst een voorstel (RFC) indienen bij de "The Internet Engineering Task Force" (www.ietf.org)
bijvoorbeeld http://www.ietf.org/rfc/rfc0815.txt?number=0815 .
In jouw geval denk ik dat de kans dat dat protocol er ooit komt zo goed als uitgesloten is 
Anders, heb je ook de 'protocols' geen idee hoe dat eigenlijk heet, die gebruikt worden om iets te linken met programma's..
Zoals ts:// wordt gelinkt met teamspeak,
irc:// met een irc client, enz,..

blijf toch maar gewoon de hypertext transfer protocol gebruiken ;)


Sliphead
Offline Stijn - 01/09/2008 18:17
Avatar van Stijn PHP expert De browsers gaan met je protocol niet overweg kunnen. Dus daarmee ben je niets.
Offline l0c4lh0st - 01/09/2008 18:27
Avatar van l0c4lh0st Nieuw lid Wat de TS bedoelt is geen protocol, maar een URL handler.
Er is volgens mij een "officiëlere" naam voor, maar die weet ik zo niet.

In ieder geval is het verschil tussen wat de TS bedoelt en een protocol heel groot.

Zoek in ieder geval eens naar "URL handler". Je kunt er eventueel nog "magnet" of "ed2k" of "irc" of iets achter zetten. Dat zijn wat bekende handlers. Die handlers kun je zelf maken en in Windows aangeven wat er moet gebeuren als iemand zo'n URL intypt. Volgens mij worden die in de registry opgeslagen.

Een protocol kun je trouwens ook prima zelf maken. Je hoeft echt niet per sé een RFC aan te vragen. Team speak heeft bijvoorbeeld ook geen RFC voor hun ts://. Net zo min als magnet:// een RFC heeft.
Het kan wel hoor, maar dat wordt gedaan omdat je andere mensen wilt toestaan ook dit protocol te gebruiken. En dan moet er nou eenmaal een hoop gedocumenteerd worden, daar is RFC uitermate geschikt voor.
Offline markpieper - 01/09/2008 19:35
Avatar van markpieper HTML beginner Zoiets: http://www.wmci...amp;id=517
Offline Ricky - 01/09/2008 20:06 (laatste wijziging 01/09/2008 20:07)
Avatar van Ricky PHP beginner Ik zoek inderdaad zoiets als markpieper nu aankaart, alleen dan zo dat ik tmc:// gewoon intik, zonder dat er een andere browser geopend wordt...

Protocol was niet het juiste woord, maar wist niet hoe ik het precies moest noemen...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s