login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Website in Ajax maken

Offline kenzo - 09/11/2007 10:50
Avatar van kenzoPHP beginner Hallo,

Ik heb een website gemaakt, maar in Firefox loopt hij niet zo heel goed.

Nu zie ik dat websites die met Ajax gemaakt zijn mooi lopen, niet zolang hoeven te laden etc.


Wat komt er allemaal bij kijken als ik een volledige website (inclusief leden, producten, bestellingen) etc van php in Ajax wil zetten?


Vriendelijk bedankt!

19 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Mad_Mike - 09/11/2007 10:58
Avatar van Mad_Mike PHP beginner In princiepe zal een website gewoon goed moeten laden in IE en FF. De source code moet van de server gedownload worden, dat is eigenlijk alleen afhankelijk van de verbindingssnelheid naar de server toe. Je browser moet daarna de data gaan parseren en op het schrem tonen. Hierbij komt een stukje snelheid kijken...

Je hebt niet duidelijk omschreven wat er niet echt lekker loopt. Maar het kan best zijn dat je bepaalde code hebt in je website die niet lekker loopt in FF (bijv bepaalde javascript code).

Een website 'zet' je niet (om) van php naar ajax. Ajax is niets meer dan een techniek om op de achtergrond met de server te kunnen communiseren om zo bepaalde data op de site te veranderen. Dit gaat over het algemeen sneller dan je site geheel opnieuw laden. Maar hier kleven ook nadelen aan... Deze weet ik niet zo 1 2 3, maar even wat zoeken op i-net naar wat artikelen over Ajax zal je wel wat weer info opleveren!

Succes!
Offline kenzo - 09/11/2007 11:03
Avatar van kenzo PHP beginner Bedankt,

Het menu bijvoorbeeld.

In IE heb ik een handje erbij, en een mouseover, in FF blijft het gewoon een soort I als je over de tekst gaat.



Heb 3 vraagjes:

Het omzetten van alleen een menu, is dat veel werk?
Kan ik php gebruiken in een menu van Ajax?
Kan ik php pagina's includen via Ajax?
Offline Mad_Mike - 09/11/2007 11:05
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Dat voorbeeld van het menu heeft verder niets te maken met traagheid toch?

Je zegt dat het in IE wel laat zien wat je wilt, maar in FF niet, toch? In dat geval ligt het gewoon aan de code. Zou je wellicht deze of een deel ervan kunnen laten zien?
Offline kenzo - 09/11/2007 11:09
Avatar van kenzo PHP beginner Zo heb ik ieder menu:

  1. <tr>
  2. <td height="21" background='images/menu.jpg' bgcolor='#303326' onClick="window.location='index.php?pagina=producten/nieuw/index.php&titel=Nieuw'" onMouseOver="this.background='images/menu2.jpg'; this.style.cursor='hand';" onMouseOut="this.background='images/menu.jpg'"><B><font color='#FFFFFF'>
  3. <center>Nieuw
  4. </center></font></B></td>
  5. </tr>




Maar is misschien dom, maar is Ajax niet veel... Moderner?
Dat de nieuwe sites daarin gescript worden?
Offline jvs - 09/11/2007 11:37 (laatste wijziging 09/11/2007 11:39)
Avatar van jvs HTML beginner IK denk dat je niet goed begrijp wat ajax is. Ajax is gewoon een MANIER om iets op te lossen hierbij wordt gebuirk gemaakt van javascript. Voor dat menu bijvoorbeeld zie ik niet in wat je daar met ajax zou kunnen aanvangen... Ajax dient vooral om gegevens op te halen van de server
zonder dat je een hele page reload nodig hebt omdat dit op de achtergrond gebeurt. Ik denk trouwens dat je dat menu ook wel met css kan oplossen en dan zal dit waarschijnlijk geen problemen meer geven in firefox of internet exploren.
Offline Mad_Mike - 09/11/2007 11:46 (laatste wijziging 09/11/2007 11:48)
Avatar van Mad_Mike PHP beginner om te beginnen moet het cursor: pointer; zijn ipv hand. Hand is alleen voor IE en pointer 'alles'

edit.
De style voor cursor hoef je niet in de onmouseover te zetten, maar gewoon in de style van je element (is jou geval TD).
Offline marten - 09/11/2007 11:48
Avatar van marten Beheerder weet je wel wat ajax is?

voor een complete website Ajax te gebruiken is gewoon not done.
Offline Abbas - 09/11/2007 12:03
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Zoals hier al een paar keer vermeld is AJAX gewoon een verzameling van bestaande technieken om op de achtergrond met de server te communiceren. Hierdoor moet je voor bepaalde handelingen niet meer heel je pagina herladen. Het heeft z'n voordelen en het oogt op momenten mooi, maar het mag niet de site overheersen, dat is niet de bedoeling van AJAX. In jouw geval zal de 'traagheid' wel met iets anders te maken hebben aangezien het in IE wel vlot loopt maar niet in FF. Antwoorden op de vragen:

1. Een menu maken met behulp van AJAX is niet veel werk.
2. Vind ik een nogal onduidelijk geformuleerde vraag.
3. Ik denk van wel.
Offline meagain - 09/11/2007 13:32
Avatar van meagain Nieuw lid Sites die voor een groot deel op ajax zijn gebaseerd zijn:

http://www.pageflakes.com/Default.aspx
http://mail.google.com/mail/ (account nodig)
http://demo2.zi...eation.jsp

Bedoelling vh gebruik van ajax in websites is om sites zoveel mogelijk op real life applications te laten gelijken.

Het voordeel is dat nooit de hele pagina moet worden geladen, maar alleen dat stukje dat moeten worden 'ververst'. Het loont zeker de moeite om ajax op je eige site toe te passen, maar gebruik dan liefst een bestaand framework!!
Offline kenzo - 09/11/2007 14:44
Avatar van kenzo PHP beginner een bestaand framework?

wat is een framework (misschien domme vraag)?
Offline Mad_Mike - 09/11/2007 14:47
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Huidige poll: http://www.site...amp;id=215
Offline kenzo - 09/11/2007 14:53
Avatar van kenzo PHP beginner weet het nog niet?

gewoon of je een eigen site ontworpen hebt (scripting + layout), of van internet gehaald?

ik heb hem helemaal zelf gemaakt iig...
Offline meagain - 09/11/2007 15:08
Avatar van meagain Nieuw lid Wat is een framework??

Zie: http://www.goog...=firefox-a
Offline Mad_Mike - 09/11/2007 15:10
Avatar van Mad_Mike PHP beginner in het kort:
Een framework is niets meer dan een verzameling functies / classes om een website mee te bouwen. Zo hoef je zelf niet bepaalde dingen 100x opnieuw uit te vinden, maar kan je die hergebruiken 
Offline kenzo - 09/11/2007 15:12
Avatar van kenzo PHP beginner en dat is nodig voor ajax, of alleen handiger?
Offline Mad_Mike - 09/11/2007 15:26
Avatar van Mad_Mike PHP beginner niet nodig... je kan 'alles' ook zelf doen. Maar is vaak wel gemakkelijker om een framework te gebruiken. Is vaak sneller en zijn meer mensen die het gebruiken, dus betere ondersteuning / voorbeelden.

Google ff op prototype framework.
Offline Abbas - 09/11/2007 16:18
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Even voor de duidelijkheid:

AJAX: verzameling van technieken om op de achtergrond te communiceren met de server. (vb.: geen pagina herladen)

Framework: verzameling van functies en classes zodat webistes sneller gemaakt kunnen worden. Functies kunnen hergebruikt worden enz... zonder deze allemaal opnieuw te moeten schrijven. Zo'n framework kan je ook zelf maken natuurlijk met eigen gemaakte functies en classes. (vb. van Framework: .NET, Zend, Solar)

Dit zijn dus 2 losstaande zaken. Je MOET ze niet gebruiken om een website te maken, al is het soms handiger. En je moet niet per se het ene gebruiken als je het ander wel gebruikt. Duidelijk zo?
Offline kenzo - 09/11/2007 16:35
Avatar van kenzo PHP beginner Helemaal,

Bedankt!


PS: Ik zie op sommige sites ajax bownloads staan, en dan krijg ik 4 paginas...

hoe en waar moet ik deze opslaan?


PS: Zal ff een voorbeeldje zoeken!
Offline Abbas - 09/11/2007 16:37
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Dat zou handig zijn want zo is je vraag vrij onduidelijk! 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.182s