login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Discussie opensource

Offline HellsChicken - 17/06/2007 17:41 (laatste wijziging 17/06/2007 17:46)
Avatar van HellsChickenNieuw lid Hierbij refereer ik naar http://www.site...quote=4699 , om daar niet offtopic te gaan.

Citaat:
[I][B]siliecom14[/B] schreef op 17 juni 2007 - 14:58[/I]
Veel opensource projecten zijn gratis ja, maar als jij een project hebt en je wilt die verkopen maar je klant mag je code wel wijzigen, dan kun je je code bij levering vrijgeven en in de licentie vermelden dat hij de code mag wijzigen als hij dat wilt. Maar je moet er dan wel bij vermelden dat hij het niet door mag verkopen onder zijn eigen naam (als dat is wat jij wilt).


Dat noemen we verkoopvoorwaarden/contract inderdaad..

Citaat:
[I][B]stijn1989[/B] schreef op 17 juni 2007 - 14:55[/I]
Als je de gedachte en de definitie niet kent van opensource of free software moet je niet komen klagen. Free staat hier niet voor gratis maar voor vrijheid.

In het begin van 'The code Linux' zeggen ze wat opensource inhoud. Ga maar naar videos.google.com als je de film wilt zien.

Natuurlijk moet je software voldoen aan je doelpubliek. Niemand in de opensource geeft slechte producten af. En met opensource valt tevens wel geld te verdienen. Het is niet omdat je broncode online staat dat men je het recht afneemt om winst te maken op je product.


Met OpenSource bedoelen we inderdaad dat de code vrij moet zijn en vrij te gebruiken moet zijn voor iedereen. Omzet kan je krijgen door support en SLA's te geven. Maar het nadeel blijft dat andere mensen je code kunnen "lenen", die lak hebben aan de open source licenties. En ik weet zeker dat 95% van de programmeurs dat liever niet hebben.

Daarnaast is de BSD licentie wel leuk, moet alle code die anderen mensen maken naar jezelf toe, en mag alleen jij het distrubueren.  maar controleer maar wie er misbruikt van maakt.. daarvoor is het internet te groot.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 17/06/2007 17:56
Avatar van Stijn PHP expert Jup iedereen kan je code downloaden en die aanpassen. Als je je code publiceert onder een opensource licensie (denk aan GNU), ben je verplicht om je aan die licensie te houden en dus de code die je aangepast hebt opnieuw op het internet te publiceren.

Natuurlijk zeg je, hoe ga je dat controleren. Er zijn wel organisaties die daarvoor kijken. The Free Software Foundation houd wel een oogje in het zeil maar tjach je het nu eenmaal mensen die opensource misbruiken. Maar hoeveel % is dat? Volgens mij 2%-5%...

Nuja ik ben nog maar een klein jaar half bezig met opensource en heeft soms nog geheimen. De licensies zijn ingewikkeld en er zijn er heel wat. Daarom de grote vakantie -> opensource vakantie 
Offline Abbas - 17/06/2007 19:29
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Daarom ben ik net tegen (niet volledig) Open Source. Het concept heeft meer dan alleen enkele voordelen, maar je kan NOOIT met 100% zeker weten of je code niet verder gebruikt/gedistributeerd wordt zonder dat je het weet. Zelfs niet met die organisaties... Daarom hou ik mijn codes ook liever voor mezelf, tenzij kleine funties/sites die ik heb gemaakt. Ik kan goed verstaan waarom sitemasters niet OpenSource is!

Binnenkort gooi ik m'n eigen mini-.NET-community online. Deze is volledig geschreven in ASP.NET met eigen functies en classes. Hiervan ga ik zeker de code niet zomaar vrijgeven!
Offline Dani - 21/06/2007 19:24
Avatar van Dani PHP gevorderde @ titjes : tegen Open Source zijn en zelf niet onder de Open Source licenties publiceren zijn 2 verschillende dingen. Als je jouw source code niet wilt publiek maken is dat je eigen recht maar geen reden om tegen de community Open Source te zijn.

Mensen die echt 100% tegen Open Source zijn, zijn deze die hun eigen bedreigt voelen omdat ze het niet beter kunnen.
Het geeft de commerciele software bedrijven ook een portie gezonde druk bij de ontwikkeling.

De bedoeling van Open Source is om mensen te laten samenwerken aan een projekt dat niet betaalbaar of haalbaar zou zijn voor kleine bedrijven en/of particulieren en op die manier een goedkopere alternatief op de 'markt' brengen.

Open source geeft een kans aan de beheerders om zich te bewijzen en hun kunnen te tonen ipv dure opleidingen te volgen van proprietary software van je enkel weet waar je moet klikken als een bepaald verklikkertje een onduidelijke foutmelding geeft.
Alsook de kans aan uitstekende programmers of hackers (niet crackers!!!) de mogelijkheid om hun kunnen te tonen en anderen te helpen.

Kijk maar rond en denk eens goed na... je zal zien welke zware invloed of hulp de Open Source heeft. Veel commerciele toepassingen halen hun roots uit de Open Source : routers, firewalls, ... tot zelfs satelliten/tv decoders!!!

Hoeveel % van alle online servers gebruiken Open Source software ?
Ik ben bijna zeker dat het ruim meer als 50% is.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.333s