login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Extra geheugen of nieuwe processor?

Offline sicco - 09/03/2007 07:52
Avatar van siccoLid Ik heb een vraagje, ik maak tegenwoordig posters op groot formaat en met een hoge resolutie. Dit maak ik met photoshop en als ik het maak wordt mijn computer heel sloom, zo moet ik ongeveer een 30 tot 60 seconde wachten om alleen maar een selectie met wit in te vullen 
Ik heb nu een AMD Sempron 2400 1.67 ghz met 512 mb geheugen. Zou het helpen om 512 mb extra geheugen erbij te kopen? of licht het toch aan de processor? alvast bedankt  

14 antwoorden

Gesponsorde links
Offline roelh - 09/03/2007 08:15
Avatar van roelh PHP gevorderde meer geheugen...
begin maar eens met 2 GB...klinkt veel, maar dat is normaal geworden tegenwoordig 
Offline Dani - 09/03/2007 08:25
Avatar van Dani PHP gevorderde Als je grote posters maakt (A2 of groter) is het onzin om in 300dpi te werken. Wie gaat er nu een een groot poster van heel dichtbij bekijken!!!
Wist je dat de heel grote baanaffiches in een kleiner formaat aangemaakt zijn (soms maar A4 in 300dpi) en de drukker maakt er dan een reuze affiche van met resoluties die soms onder de 25 dpi gaan. Het is de bedoeling om deze vanuit grote afstand te bekijken (bv vanuit de wagen) en niet ernaast te staan.

Iedereen stuurt zijn drukwerk naar drukkerij via FTP en files van 50MB of meer zie je daar bijna nooit.

Photoshop toont in de statusbalk (beneden) hoe groot het projekt is en ik kan je maar aanraden om minstens dubbel zoveel vrij geheugen te hebben (daarme bedoel ik nadat windows al zijn rommel in het geheugen gestoken heeft)
Meestal is 1024MB geheugen voldoende, 512MB kan soms krap zijn.
Offline sicco - 09/03/2007 08:29
Avatar van sicco Lid Mij leek 300dpi ook wat onzin maar goed zo moet het van de baas En ik maak er nu een in A1 in 300dpi en daar wordt mijn computer sloom van, maar goed het wordt dus extra geheugen, bedankt voor de tip ik heb nu 2 keer 256 mb erin zitten, als ik nu er 1 van 1gb koop kan ik er dan 1tje van 256 mb er naast laten zitten?
Offline Warbringer - 09/03/2007 09:00
Avatar van Warbringer Onbekend kijk ook eens naar het type moederbord op welke snelheid het geheugen werkt en of het op dual channel werkt.

Processor heeft er ook mee te maken maar met een 1.67 ghz moet het gewoon werken hoor. Windows XP (neem aan dat je die gebruikt???) loopt pas 'echt' lekker vanaf 512MB geheugen, dus kaal zonder iets of wat, ga je games spelen of photoshoppen dan is eigenlijk de 512 te weinig. Het werkt wel, misschien met vele dingen perfect maar het is wanneer je echt gaat testen toch te weinig dus zoals gezegt werdt 2048MB DDR400 (pc-3200) nemen als je moederbord dit ondersteund. of nog twee keer 256 erbij dan heb je 1GB geheugen zal ook genoeg zijn.

Verder instellingen van Photoshop instellen zoals cache?
zelf nooit gedaan aangezien ik met 4GB Corsair draai, maar misschien maakt het wel verschil ??

success
Offline Dark_Paul - 09/03/2007 10:52
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Wat je kan doen, is 2x512mb op de maximale snelheid van je moederbord kopen. Zorg dat je moederbord dual-channel ondersteunt en laat ze in dualchannel draaien. Liefst 2 van deze setjes, zodat je 4x512mb en dan 2x in dual channel hebt. Koop geheugen dat op de maximale snelheid van je mobo kan draaien.
Vervolgens kan je je CPU ook nog opfokken naar 2.2GHz, maar dat zal niet heel erg veel verschil meer maken.
Als je goed overclockgeheugen koopt (wel duur) kan je je CPU hoger clocken en je geheugen mee overclocken, dan haal je wel een goede snelheidswinst.
Offline Dani - 10/03/2007 00:11
Avatar van Dani PHP gevorderde lol, daar zal 1GB niet genoeg zijn.

A1 300dpi is +/- 500MB (uncompressed) onder Photoshop als je een paar zware layers maakt kan het snel op 1GB uitlopen 

Je zou eerder rond de 2-3GB nodig hebben of maken dat je heel snelle schijven (liefst in RAID) hebt voor snelle tussen opslag ()deze zal photoshop nodig hebben.

En dan nog met een Sempron dat is maar een gehandicapte Athlon.

Jeeezus. Je baas kent er blijkbaar niets van dat hij jouw verplicht tot zulke resoluties met zoon goedkope PC.

Maak je ontwerp in 150dpi en converteer het later naar 300dpi aangezien zijn onwetenheid op dit vlak zal hij het nooit merken 
Offline sicco - 10/03/2007 09:03
Avatar van sicco Lid Haha okee bedankt voor de tips 
Offline Da_WebDevil - 10/03/2007 11:44 (laatste wijziging 10/03/2007 18:59)
Avatar van Da_WebDevil HTML beginner Als je Windows gebruikt, zet eens Xubuntu op je PC. Dat draait pas snel
(ook op een PC van 265 MB RAM en 1,2 gHz processor).

Citaat:
siliecom14's edit:

Deze topic gaat niet over het promoten van Xubuntu. Hij vraagt of hij nou extra geheugen moet halen of een nieuwe processor.
Besides, hij gebruikt Photoshop, en werkt dus niet in linux (de nieuwe dan)
Offline Dani - 10/03/2007 13:56
Avatar van Dani PHP gevorderde Maakt niet uit welk OS je gebruikt. Het te bewerken bestand is groter als het geheugen dus zal bij elke OS de harddisk snelheid de bottleneck zijn
Offline CounterForce - 10/03/2007 19:07
Avatar van CounterForce Onbekend Snelle schijven in RAID 0 kan helpen...
Offline Stijn - 10/03/2007 19:10
Avatar van Stijn PHP expert
Citaat:
Snelle schijven in RAID 0 kan helpen...
Wat heeft HDD's nu te maken met prestaties? Je hebt al genoeg met een HDD van 80Gb . Ik heb nog nooit een PSD gezien die groter is dan dat 

Ik zou gaan voor meer geheugen. 1Gb min en 2Gb aangeraden. Meeste wordt toch in cache geladen, naar mijn ondervinding toch.
Offline Bertjuh - 10/03/2007 19:47
Avatar van Bertjuh HTML interesse Je kunt kijken wat 2 gig aan ram zal doen, maar ik zou aanraden om eens naar een andere computer in zijn geheel te gaan kijken. Sneller moederbord, geheugen en processor en ook een mooie nieuwe snelle videokaart.
Offline Matthieu - 10/03/2007 20:07
Avatar van Matthieu Lid Wat heb je aan een videokaart, de cpu voert toch alle berekingen uit voor images in photoshop...?
Offline Stefan14 - 10/03/2007 20:45
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde @stijn: naarmate je minder geheugen hebt zal windows de ruimte die hij voor de rest nog meer nodig heeft gaan wegschrijven op een stukje van je harde schijf. Deze snelheid ligt altijd lager dan bij het werkgeheugen, dus moet je wel een hardeschijf met een hoge schrijfsnelheid hebben als je niet genoeg geheugen hebt en dit soort dingen wilt gaan doen.

@matthieu: je videokaart maakt juist alle berekeningen voor beeld, de videokaart heeft een aparte processor hiervoor, juist om deze dingen uit handen te nemen van de cpu.
zodoende moet je wel een redelijke videokaart (met veel geheugen) hebben.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.178s