login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

C-partitie formatteren

Offline Jellestg - 23/12/2006 13:45
Avatar van JellestgLid Hey,
ik had onlangs een virus, en de enige oplossing om mijn pc gezond terug te zien mét mijn gegevens was een tweede windowsversie erop zetten. Daardoor kwamen er twee keer windows xp home edition op mijn C partitie te staan (nee, de tweede werd niet op D gezet) en dat begon me wat te vervelen. Daarom wou ik C formatteren. Een vriend van me had dat net gedaan en zei dat je door simpelweg de windows CD-rom in de speler te steken en windows te installeren automatisch de schijf kan formatteren en de nieuwe windows installeren.
Nu, bij mij lukte dat niet en er werd een derde windows geinstalleerd, op mijn D partitie. Deze is nagelnieuw en is voor mijn part goed in gebruik dus kan C nu volledig gewist worden.
En dit is nu mijn probleem: dit lukt niet. Rechts klikken op deze computer, dan beheren, dan schijfdinges en dan rechts klikken op C en dan moet je normaal formatteren klikken, maar bij mij is dit 'onklikbaar'. Als ik rechts klik op C en ik klik op formatteren krijg ik een melding dat het niet kan voltooid worden.

Iemand suggesties?

21 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ibrahim - 23/12/2006 13:51 (laatste wijziging 23/12/2006 13:51)
Avatar van Ibrahim PHP expert gebruik een bootdisk van Windows ME/98 of dergelijk. Daarmee kun je C: formateren. Dan installeer je XP opnieuw of je houd die ene in D:

dit heeft alleen niets te maken met sites...
Offline Voldemort - 23/12/2006 14:12
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Je kan proberen om een live CD/DVD van een Linux distributie op te starten en via daar formatteren.
Offline Jellestg - 23/12/2006 14:58
Avatar van Jellestg Lid @siliecom14, die bootdisk heb ik en daar krijg ik nergens de optie formatteren te zien.
Offline Ultimatum - 23/12/2006 15:14
Avatar van Ultimatum PHP expert Wat je moet doen is gewoon de installatie opnieuw te starten en dan krijg je op een gegeven moment de kans op partities aan te maken/verwijderen, verwijder dan de partitie op je C: schijf en alles moet gefixed zijn 
Offline Jellestg - 23/12/2006 15:42
Avatar van Jellestg Lid heb ik geprobeerd, lukt niet, ik krijg een foutmelding

mogelijk heeft de pc-reparateur er een soort van beveiliging op gezet of zo om dat virus niet te laten uitbreken, dunno
Offline timo - 23/12/2006 16:44
Avatar van timo PHP ver gevorderde heb je administrator rechten? anders laat ie je ook nooit toe natuurlijk;-)
Offline Jellestg - 23/12/2006 16:47
Avatar van Jellestg Lid ik ben de beheerder van de pc, ik denk dat ik dan alle rechten heb?
Offline Simon - 23/12/2006 17:21 (laatste wijziging 23/12/2006 17:22)
Avatar van Simon PHP expert het probleem is volgens mij het volgende:
je launcht de cd terwijl je op windows zit, dan reboot hij maar windows blijft als het ware draaien, daarom kan je het dus niet verwijderen, de oplossing is eenvoudig:
leg je pc af, met de cd in de drive
start op en druk F11 (je moet snel zijn , druk dus een paar keer terwijl je de zwarte schermen in het begin ziet passeren)
- werkt dat niet, reboot nogmaals en ga in het bios en wijzig de opstart devices
- werkt het wel, doe nogmaals alle stappen voor de installatie en dan zou je normaal wel je partities moeten kunnen verwijderen
Offline SvenP - 23/12/2006 17:28
Avatar van SvenP PHP interesse let wel op, dat als je de partitie verwijdert/formateerd
dat je wel alles kwijt bent..
dus eerst echt belangrijke dingen verwijderen
heb je windows er opnieuw op,
download meteen een virusscanner (AVG of beter Hitmanpro)
en scan je hele pc, voor het geval het virus ook in de belangrijke dingen zit..
Offline Ibrahim - 23/12/2006 19:03
Avatar van Ibrahim PHP expert
Citaat:
@siliecom14, die bootdisk heb ik en daar krijg ik nergens de optie formatteren te zien.


PC uit -> PC aan -> doe disk erin ->kies optie opstarten met/zonder CD->na het laden, tik in: format c: -> c word geformateerd
Offline marten - 23/12/2006 19:14
Avatar van marten Beheerder Wanneer je windows meerdere keren installeerd gebruikt je draaiende windows meerdere installaties (vraag me niet hoe maar het is zo, zelf ondervonden)

Het beste is om PartitionMagic te gebruiken. Deze start je op met de bijgeleverde diskette. Hiermee kan je vervolgens je partities formatteren.
Offline vinTage - 23/12/2006 19:17
Avatar van vinTage Nieuw lid Niet moelijk doen, gewoon een bootdiskette erin (van windows 95 of 98) zodra hij draait typ je fdisk.exe en gaan met die banaan 
Offline Voldemort - 23/12/2006 20:29
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Neem een Linux distro live CD/DVD, branden, booten vanaf die CD/DVD en via daar alles instellen. Er draait dan geen enkel OS vanaf je harde schijf, met je C, D en andere partities/harde schijven zou je alles moeten kunnen doen (resizen, formatteren).
Offline timmie_loots - 24/12/2006 01:25
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde Lijkt mij dat die C schijf nog als systeemschijf herkend wordt, dit gebeurd volgens mij alleen als het OS daarop is geinstalleerd. Weet je zeker dat de OS op de D schijf op dit moment draait?
Offline jasper110 - 24/12/2006 09:54 (laatste wijziging 24/12/2006 09:56)
Avatar van jasper110 Nieuw lid zoals voldemort zegt zou het zeker moeten lukken met een linux live cd die kun je hier kan downloaden. Kubuntu/ubuntu zijn zeker aanraders  

http://www.kubuntu.org/download.php voor kubuntu en http://www.ubun...entrelease voor ubuntu

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto  
Offline Jellestg - 24/12/2006 10:10
Avatar van Jellestg Lid @timmie_loots;
volgens mij is mijn C idd als systeemschijf herkend, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet veranderen. Kun je me ook eens zeggen wat OS is? (srr i'm noob )
Offline Dark_Paul - 24/12/2006 10:20
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Ga naar Bootdisk.com en maak een bootdiskette aan.
Je kan dat ook doen, door een diskette in je floppydrive te doen, en dan kan je ook ergens aanklikken dat je een opstartdiskette wilt maken.
Doe de opstartdiskette in de floppydrive en herstart de computer. Als het goed is (dit is bij bijna iedereen) zal de PC eerst proberen op te starten vanaf je floppydrive, als die leeg is pas vanaf je harde schijf.

Als het goed is, start je PC dus vanaf de floppy. Doet 'ie dit niet, start de PC dan weer opnieuw op, ga naar de BIOS. Tijdens het opstarten komt er meestal te staan 'Press DEL/F1 for Setup/BIOS'.
Dus even kijken op welke knop je moet drukken. Wijzig dan in de BIOS de opstartvolgorde, met je floppy als eerste.

Laat de floppy in je PC zitten, nu start je PC dus vanaf de floppy op.
Typ fdisk.exe in.
Verwijder de C:\ partitie (hoe dit moet wijst zichzelf).
Maak dan van de C-schijf vervolgens weer een nieuw partitie, zodat je schijf weer toegankelijk wordt.
Hij zal nu dus vragen om te formatteren, en dan heb je weer een schone schijf!

LET OP! Met formatteren ben je alles kwijt. Alle gegevens zijn dan weg!

@Hierboven: OS = Operating System = Besturingssysteem
Offline Walter - 27/12/2006 21:52
Avatar van Walter Nieuw lid Ik lees jullie berichten zo, maar de Windows zet op de c schijf ALTTIJD(zover ik geleerd heb op in mijn ICT opleiding) een paar bestanden die nodig zijn voor opstarten. Boot.INI, NTDetect.com en nog wat. Zodra jij je C formateerd, kan het mogelijk zijn dat jij je windows van de D partitie niet meer kan opstarten.
Offline marten - 27/12/2006 22:00
Avatar van marten Beheerder
Citaat:
Ik lees jullie berichten zo, maar de Windows zet op de c schijf ALTTIJD(zover ik geleerd heb op in mijn ICT opleiding) een paar bestanden die nodig zijn voor opstarten. Boot.INI, NTDetect.com en nog wat. Zodra jij je C formateerd, kan het mogelijk zijn dat jij je windows van de D partitie niet meer kan opstarten.


Zoals ik ook al aangaf in mijn post
Offline Walter - 27/12/2006 22:06
Avatar van Walter Nieuw lid Hmm ja zo ongeveer wel. Een nieuwe windows NT(2000/XP/2003) installatie past de boot.ini aan. Zodra die al gemist word, weet het systeem ntdetect.com niet welke Windows hij moet opstarten. dat volgt in een error.

Jellestg ik weet niet of je de C partitie al geformateerd hebt, maar 1 tip voordat je dit gaat doen, maak voor de zekerheid een backup van deze partitie:) een handig middel hiervoor is Norton Ghost.
Offline Jellestg - 28/12/2006 10:02
Avatar van Jellestg Lid Te laat, C is geformatteerd 
gelukkig heb ik die problemen met boot.ini niet ondervonden ;)

Hoe het nu wel lukte? => ik heb de pc geboot via de windows cd, in plaats van eerst naar windows te gaan en via de oude windows de windows cd te runnen. Zo lukte het dus wel en ik heb nu 1 windows op C en de rest lekker leeg 

Bedankt voor de (handige) info iedereen!!
Wat mij betreft mag er een slotje op ;)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.185s