login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[Opgelost] LAN party hulp nodig

Offline Wave6 - 15/12/2006 00:54 (laatste wijziging 18/12/2006 12:38)
Avatar van Wave6PHP beginner Hallo mensen

Ik heb dringend hulp nodig. mijn vriendin is jongeren werkster en die heeft een LAN party georganisseerd in een jongeren centrum waar ze naar mijn gevoel niet echt goed zitten met de stroom voorzienning. Nu is mijn vraag hoe los ik het volgende probleem op.
Ik ga er vannuit dat er 30 computers komen. Maar er zijn iets van 5 stop contacten beschikbaar..:S:S:S hoe kan ik dit nu oplossen zodat er toch 30 computers volledig stroom hebben??

naar mijn gevoel is dit plan in duigen gevallen...

31 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn1989 - 15/12/2006 01:13
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde stekkerdozen :/? dit is de meest domme vraag, als dit ook het antwoord was?
Offline Gerard - 15/12/2006 01:37
Avatar van Gerard Ouwe rakker Je dient eerst maar eens goed te kijken hoeveel groepen er aanwezig zijn en goed te berekenen hoe je het stroomplan gaat indelen dan. Je kan best meerdere computers op 1 wandcontactdoos plaatsen, maar laat je groep dat ook toe.
Offline Ultimatum - 15/12/2006 07:18
Avatar van Ultimatum PHP expert @martijn, wat denk je van dat een groep maar een max aantal stroomverbruik aan kan, dus als je met teveel op 1 groep gaat zitten de groep eruit vliegt.., je antwoord is dus dommer dan de vraag..
Offline Simax - 15/12/2006 08:12
Avatar van Simax Onbekend Controleer eerst het aantal groepen.
Aan de hand daarvan kun je gaan indelen.

MvG,
RvB
Offline Wave6 - 15/12/2006 08:51
Avatar van Wave6 PHP beginner Nou er zijn maar 3 groepen echt dit zuigt echt ik zei het haar in het begin al dat het kut zou gaan daar zo.

Nou ja ik zit te denken aan kracht stroom met een paddestoel er tussen misschien werkt het wel. Ik weet dat je ongeveer op 1 stopcontact 3 computers kan aansluiten...   
Offline marten - 15/12/2006 08:54
Avatar van marten Beheerder En wanneer is dit gebeuren?
Offline Wave6 - 15/12/2006 08:59
Avatar van Wave6 PHP beginner Vandaag om 12 uur:S:S:S:S
Offline Dark_Paul - 15/12/2006 09:03
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Heb je 3 groepen over?
Als je bijvoorbeeld de oven niet nodig hebt, kan je die groep nog gebruiken om stroom vandaan te halen (meestal hebben de koelkast, oven, wasmachine en droger enzo een eigen groep vanwege het hoge stroomverbruik).
Offline KoenVR - 15/12/2006 09:07 (laatste wijziging 15/12/2006 09:09)
Avatar van KoenVR Lid of een (of enkele) groep(en) (ook gekend als generatrice'en) nog gaan halen in de geburen,
(op benzine bedoel ik dan)
geeft direct al extra mogelijkheden,
en gewoon zorgen dat je zo weinig mogelijk energie naar overbodige dingen laat gaan...

Citaat:
stekkerdozen :/? dit is de meest domme vraag, als dit ook het antwoord was?

stekkerdozen lijkt een zeer logisch antwoord,
maar uw circuit kan dat niet trekken,
dan springt je zekering gewoon af...
(als je het zelf niet georganiseerd heb kan je het niet weten, dus ik vind niet dat je dat moet kwalijk genomen worden ;) )

of bij de buren lief vragen of je een kabeltje mag trekken,
en dat je deel van hun rekening zowat betaald,
(en dan op hun lijn zo weinig mogelijk op zetten? )
Offline Wave6 - 15/12/2006 09:14
Avatar van Wave6 PHP beginner Ja maar het is een jongeren centrum. Zo heel enorm groot is het probleem normaal niet. Maar aangezien daar vanavond in de grote zaal ook nog Dark legacy is. ("1 of ander cyber feest"); en daar bijna 6 groepen liggen en hun die allemaal nodig hebben. Kan ik gewoon niets. En was machiene hebben ze daar niet. Alleen de koelkast. en wat discolichten. en een tap en zo maar meer niet. Maar de tab en koelkast moeten aan gesloten blijven.
Offline TheEagle - 15/12/2006 09:33
Avatar van TheEagle Lid En werk je niet met laptops? Want dan kun je allemaal op accu zetten....

En anders moet je maar gewoon zoveel mogelijk proberen aan te sluiten, meer gaat simpelweg niet ander flikkeren alle zekeringen eruit...
Offline Wave6 - 15/12/2006 09:43
Avatar van Wave6 PHP beginner Ja ik heb zelf wel een laptop maar de mensen die komen daarvan weet ik niet of ze een laptop hebben...
Offline WebJunks - 15/12/2006 10:28
Avatar van WebJunks Nieuw lid Nu heb je alleen over het stroom. (Er zijn al en enkele ideen genoemd).
Ik zelf dacht misschien een noodaggregraat (vragen of ze je willen sponseren)

Maar even iets anders, heb je ook gedacht aan servers, switches?
Offline Jesse2303 - 15/12/2006 12:16
Avatar van Jesse2303 Onbekend stroomgenerator gebruiken ?
meestal kan je ook zo'n bakje kopen waar er meerdere stopcontacten ingeraken !
dusja stroom kan dus geen probleem zinn
Offline xSc - 15/12/2006 12:52
Avatar van xSc Onbekend Jesse, jij bedoelt een verdeeldoos. Daar heb je niet veel aan denk ik. Het hangt van de hoeveelheid groepen en de capaciteit daarvan.

Stroomgenerator is een idee, maar ik heb geen idee hoe dat exact werkt.
Offline nielsvdwal - 15/12/2006 16:40
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde @hierboven.. heeft allemaal geen zin meer ..
Citaat:
Vandaag om 12 uur:S:S:S:S
Offline Wim - 15/12/2006 16:56 (laatste wijziging 15/12/2006 17:00)
Avatar van Wim Crew algemeen Oké.... standaard zit er normaal een zekering van 16A in je verdeelkast per kring. Nu staat hier overal 230V over, dus krijgen we een vermogen van 230*16 = 3680W (watt)

Dit wil zeggen dat het gemiddelde verbruik per pc/laptop (geteld naar 30stuks) 122.66W mag zijn. Ik vrees dat je hier wel over zal gaan, zeker als er een paar mensen zijn die zware videokaarten bijhebben (die gaan tot max 400W ofzo).

Als je 2 kringen kan gebruiken -wat in een jeugdcentrum zoieso wel zal zijn- kkom je aan een 250W, wat haalbaar zou moeten zijn. 3 kringen is wel aan te bevelen...

Jesse: lol! kost veel €'tjes!


@topic starten: waar ergens lan? welk jeugdcentrum? in ons jc organiseren we vrijdag tot zondag ook een LAN...

Citaat:
Ik weet dat je ongeveer op 1 stopcontact 3 computers kan aansluiten...

- heeft niets met stopcontacten te maken maar met kringen! Er kunnen meerdere stopcontacten in 1 kring hangen!
- veel meer (op onze vorige LAN party stonden constant 10pc's te draaien + een koffiezetapparaat (= groot vermogen, verwarmingselement!) + lampen!)


@hierboven: oplossingen zijn altijd handig voor mensen die in de toekomst hetzelfde probleem hebben! (google of zoekfunctie van sitemasters!)
Offline BigBug - 15/12/2006 17:17
Avatar van BigBug PHP expert Nouja, we zullen het wel horen of hij het gehaald heeft.

Ik heb net even nagetrokken wat mijn pc aan stroom verbruikt;

- 400W
- 65 W
------- +
- 465W

Over het algemeen kan je uitgaan van zo'n 300 á 350 watt.

3680 * 3 = 11040
11040 / 350 = 31

Red je dus vast en zeker wel. Ik ga ervanuit dat niet al die lui aankomen met een pc zoals mij ^^
Offline Wim - 15/12/2006 17:35
Avatar van Wim Crew algemeen aan 465W komen wijnig pc's... prolly een half jaartje oud, en toen high-end ofzo? nieuwe generatie cpu's bespaart nogal hard op electriciteit, turion's gebruiken zelfs maar 3 of 4 watt!!!

Heb in mijn pc (AMD AM2 socket, X2 3800+ @2.21ghz cpu, 2*512MiB ram dual-channel DDR2 800mhz, X1300PRO-256TD pci-x, veel usb apparaten (bus-powerd!), WD S-ataII hd), en heb een voeding van 350W, welke nog belangena niet uitvalt.... De gemiddelde pc ligt een pak lager dan dit... => 250W ong. gemiddeld
Offline tswebdev - 15/12/2006 17:49 (laatste wijziging 16/12/2006 14:42)
Avatar van tswebdev PHP interesse
Citaat:
Oké.... standaard zit er normaal een zekering van 16A in je verdeelkast per kring

Volgens mij zitten er tegenwoordig automaten van 20A in de verdeelkast. Toch als de elektrische installatie in orde is.

Dit wordt dan:
230V * 20A = 4600 W * 3 = 13800 W / 450 W = 30 Pc's
Offline BigBug - 15/12/2006 17:54 (laatste wijziging 15/12/2006 17:56)
Avatar van BigBug PHP expert
Citaat:
aan 465W komen wijnig pc's... prolly een half jaartje oud, en toen high-end ofzo? nieuwe generatie cpu's bespaart nogal hard op electriciteit, turion's gebruiken zelfs maar 3 of 4 watt!!!

Heb in mijn pc (AMD AM2 socket, X2 3800+ @2.21ghz cpu, 2*512MiB ram dual-channel DDR2 800mhz, X1300PRO-256TD pci-x, veel usb apparaten (bus-powerd!), WD S-ataII hd), en heb een voeding van 350W, welke nog belangena niet uitvalt.... De gemiddelde pc ligt een pak lager dan dit... => 250W ong. gemiddeld
LoL.. Mijn pc = 3 maandjes oud en toch wel redelijk high end. Heb de verbeterde versie van jouw CPU.. De X2 Dual-Core 4200+

Maarja het Mobo met heatpipe (zuipt vrij veel) en een lompe videokaart.. Dusja..

Edit: http://tweakers...eleur.html

Leuke videokaart trouwens Volgensmij ben je iig geen gamer 
Offline Gerard - 15/12/2006 18:23
Avatar van Gerard Ouwe rakker Inderdaad BigBug, hij heeft die hardware aangeschaft zodat hij razendsnel briefjes kan typen in word!
Offline WimJ - 16/12/2006 00:20
Avatar van WimJ Grafische gevorderde bel even naar mijn baas (een bouwfirma) en vraag een paar groepen ofzo (die dingen waar wij de zware grondpompen op aansluiten)

Dit zal wel stroom voorzien voor ongeveer een 3000 computers  
Offline Wim - 16/12/2006 12:26 (laatste wijziging 16/12/2006 12:29)
Avatar van Wim Crew algemeen http://www.goog...n&meta=


eerste deftige resultaat steunt mij met m'n 16A
---------

en over die videokaart. Ik heb nu gewoon een spotgoedkope videokaart gekocht die wel alle nieuwe technieken ondersteunt. Binnen een half jaar of mss een jaar koop ik er weer zo eentje. kost me tot dan toe nog maar 175-200€. Jouw kaart kost nu mss 500€, en ze gaat 1,5 jaar mee.... Dan wil ik best wel eventjes op 70fps gamen ipv op 100...
think before you buy!
Offline tswebdev - 16/12/2006 14:28 (laatste wijziging 16/12/2006 14:35)
Avatar van tswebdev PHP interesse In een huisinstallatie moet je volgens het AREI de verlichtingsinstalatie beveiligen met 16A,stopcontacten 20A per kring.

AREI = Algemeen Regelment voor Elektrische installaties

ligt er wel aan welk soort zekeringen :

automaat: 20 A
smeltzekering: 16 A

Smeltzekeringen zijn alleen nog aanwezig in oude gebouwen.
Tegenwoordig worden er automaten (2.5 mm² wel te verstaan) gehanteerd.
Offline Wim - 16/12/2006 14:36
Avatar van Wim Crew algemeen smeltzekeringen worden nu ook nog gebruikt...
Offline tswebdev - 16/12/2006 14:40
Avatar van tswebdev PHP interesse
Citaat:
smeltzekeringen worden nu ook nog gebruikt...


Zoals ik al zei, in oude gebouwen. Maar de meeste moeten al vervangen zijn naar automaten, om in orde te zijn met je elektrische installatie.
Offline Disksoft - 16/12/2006 15:00
Avatar van Disksoft HTML interesse Smeltzekeringen worden ook nu ook nog veel toegepast, in kantoor panden en industrie. Dit komt omdat automaten gelijk afvallen als er 16 of 20 ampere op komt. Een smeltzekering kan bijvoorbeeld 23,2 Amp aan voordat die afvalt.

Dit heeft het voordeel als je bijvoorbeeld een piek stroom hebt dan klapt niet gelijk alles er uit. Bij langdurig 20 amp klapt die er als nog uit.

Smeltveiligheden worden veel gebruikt met computers in kantoor panden omdat computers bij het inschakelen een piek stroompje geven en een automaat er gelijk weer zou uit klappen.

Dit is niet bij 5 computers maar wel als er een stuk of 10 á 20 opstaan. Dan kan je als nog met automaten werken maar als de stroom dan een keer is uitgevallen kan je stekkers trekken en daarna weer één voor één weer terug stoppen om er voor te zorgen dat die niet uit gaat.

In huizen word nog steeds 16 amperé per groep gehanteerd opdat het schakelmateriaal daar voor gemaakt is.
20 amperé en hoger zijn meestal kookplaten en professionele apparatuur.
Offline tswebdev - 16/12/2006 15:15
Avatar van tswebdev PHP interesse Even wat opgezocht:

in België geldt: 1,5mm² enkel voor verlichtingskringen, afzekeren met 16A automaat of 10A smeltveiligheid.
2,5mm² voor de andere kringen, max 8 stopcontacten of verlichtingseenheden per circit, afzekeren met 16A smeltveiligheid of 20A automaat.

Dus het kan blijkbaar allebei
Offline Disksoft - 17/12/2006 19:55
Avatar van Disksoft HTML interesse Om hier op terug te komen.

Het schakelmateriaal is goed gekeurd door KEMA-keur tot 16 ampere kijk thuis zelf maar op je wandcontactdoos.

Maximaal 8 wandcontactdozen is onzin.
Je moet er minimaal 2 hebben, en 2 per 7m² dus is je woonkamer zit je er zo aan.

Ik zit in de elektrotechniek, je moet wel aan verschillende voorwaarden voldoen volgens de NEN-1010.

16A wordt altijd toegepast voor wandcontactdozen (stopcontacten)
voor 20A is het schakelmateriaal niet geschikt. Het kan wel met verlichting in kantoor panden mits ze een directe aansluiting hebben en niet via een stopcontact hun voeding krijgen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.196s